شناسه خبر:46350
1400/7/3 10:26:35

سپهرغرب، گروه فرهنگی: کتاب فعالین‌ زیست‌بوم نوشت‌افزار ایرانی به کوشش مجمع ایران‌نوشت با حضور حجت‌الاسلام حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی کشور و پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فن‌آوری‌های نرم معاونت علمی ریاست جمهوری رونمایی شد.

در بخش اول این کتاب به ارائه و تشریح درخت فن‌آوری صنعت نوشت‌افزار که با تلاش تنی چند از جوانان پژوهشگر و تولیدکننده احصا شده، پرداخته شده است. همچنین در بخش دیگری از این کتاب با معرفی فعالین صنعت نوشت‌افزار سراسر کشور محصولات تولیدی آنها به صورت جامع به‌نمایش‌درآمده است. مخاطب این کتاب نخبگان فرهنگی، مسئولین و صنعتگران حوزه نوشت‌افزار می‌باشند.

نشست رونمایی از این کتاب به میزبانی مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی در محل یادمان شهدای هفتم تیر (سرچشمه) با حضور حجت‌الاسلام حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی، پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فن‌آوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی ریاست جمهوری، هادی جوهری معاون مشارکت‌های اقتصادی بنیاد برکت، محمد یقینی مدیر عامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی و محمودرضا صنعت‌کار دبیر انجمن تولید کنندگان نوشت افزار و جمعی دیگر از فعالین این عرصه برگزار گردید.

 مقبولیت 80درصدی نوشت افزار ایرانی نسبت به کالاهای تولیدی ایرانی

محمد یقینی به نمایندگی از مجمع ایران نوشت که میزبانی این نشست را داشت ضمن تشکر از میهمانان گفت: معاونت علمی ریاست جمهوری و شخص کرمی طی سالیان گذشته حمایت‌های فراوان و مطلوبی از حوزه نوشت افزار داشته‌اند که اثرات آن را به‌طور مشهود در پیشبرد این صنعت هم از نظر توان تولید و هم از نظر بهینه‌سازی محتوای کاربردی شاهد هستیم. همچنین باید اضافه کنم که انجمن صنف تولیدکنندگان نوشت افزار کشور که حدود ده سال است شکل گرفته نیز یکی از مؤثرترین بازیگران پیشبرد صنعت نوشت افزار بوده است که همواره هم در عرصه تولید و هم در پیشرفت این صنعت در حال تلاش هستند.

وی در ادامه افزود: اگر امروزه می‌بینیم که در نظرسنجی‌ها، نوشت افزار ایرانی نسبت به دیگر کالاهای دیگر تولید ایرانی بالاترین مقبولیت را به میزان 80 درصد در بین مردم دارد قطعاً یکی از عواملش همین تلاش‌های ذکر شده است.

 کالای ایرانی باید برای مردم ایران مثل یک فرزند عزیز باشد

در ادامه جلسه کرمی رونمایی از این کتاب را از تلاش‌های جمع حاضر در نشست و متولیان صنعت نوشت افزار ایرانی دانسته و افزود: موضوع نوشت افزار در کنار صنایع فرهنگی و خلاق دیگر برای معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری احیا و تقویت صنایع خلاق در ایران را پیگیری می‌کند دارای اهمیت فراوان است. نوشت افزار از این نظر که هم بازار کار و اقتصاد را از فعالیت‌های خودش متأثر می‌کند و هم اینکه یک محمل پر کاربرد فرهنگی در حوزه کودکان و نوجوانان کشور از اهمیت دوچندان و ویژه‌ای برخوردار است که به همین دلیل موضوع نوشت افزار همیشه از دغدغه‌های این معاونت بوده است.زمانی که ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز با مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی وارد گفتگو و همکاری شد از همان ابتدا پیشنهاد شکل گیری یک خانه خلاق و نوآوری و شتاب دهنده‌ای که بتواند کلیه مراحل ایده تا محصول و محصول تا بازار را در این حوزه نوشت افزار در نظر بگیرد مطرح و پیگیری شد و ما هم در حال کمک هستیم که این موضوع شکل بگیرد و مجمع ایران نوشت نیز به طور جدی این موضوع را در دستور کار دارد.

وی ادامه داد: چه در موضوع خلق محتوا و کاراکترو چه در زمینه حمایت از توزیع و نظارت برای تولید محصول استاندارد ما معتقدیم اگر بخواهد کالا و خدمات ایران ساخت در کشور و فراتر از مرزها بازار خودش را به دست بیاورد باید سه حوزه باهم همکاری جدی و نزدیک داشته باشند، یکی دولت به عنوان تسهیل‌گر و ناظر که روز به روز باید حمایتش را از تولیدکننده بیشتر بکند، دیگری نهادهای ایجاد کننده استانداردها و قوانین نظارتی و در انتها خود تولیدکنندگان به عنوان هسته اصلی وظایف خاص خود را در تولید محصول و کالای با کیفیت و ایرانی دارند.

وی افزود کالای ایرانی باید برای مردم ایران مثل یک فرزند عزیز باشد و همه چه مسئولین و اصحاب رسانه و چه یکایاک مردم باید از کالای ایرانی حمایت کنند. در آخر باید ضمن تشکر از زحمات مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی در تهیه و تنظیم این کتاب عنوان کنم ما حمایت خاصی از شرکت‌های خلاق و دانش بنیان در حوزه نوشت افزار به عمل آورده و خواهیم آورد و در حال حمایت‌های صادراتی از این صنعت هستیم که با یاری خدا در آینده نزدیک رو به افزایش خواهد بود.

صنعت‌کار از دیگر حاضرین در این نشست ضمن تاکید بر توجه ویژه داشتن به نوشت افزار به عنوان یک کالای خاص فرهنگی گفت: تولیدات ایرانی در حوزه نوشت افزار از کیفیت بالایی برخوردار است که به واسطه همین کیفیت و تولید دانش محور از سال 95 در جهت ثبت محصولات دانش بنیان با معاونت علمی ریاست جمهوری همکاری داشته ایم که منتج به معرفی فن‌آوری‌های صنعت نوشت افزار شد.

وی در ادامه با خواندن بخشی از کتاب برای حضار اعلام کرد: در زمینه بحث فن‌آوری در صنعت نوشت‌افزار که در این کتاب ذکر شد نمونه‌های عینی فراوانی از محصولات نوشت افزار به بازار عرضه شده است.

راهبری زیست بوم فرهنگی تبلیغی انقلاب اسلامی، مأموریت ممتاز سازمان تبلیغات اسلامی است

حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی نیز به عنوان یک از مدعوین این نشست افزود: هدف بنده از حضور یک خسته نباشید بود به همه عزیزانی که به فرمان رهبر عزیز انقلاب لبیک گفتند که همان حرکت در جهت خودکفایی و خود اتکایی است که این موضوع مهم ذیل معنای کلی استقلال در اندیشه والای انقلاب اسلامی قرار دارد.

راهبری زیست بوم فرهنگی تبلیغی انقلاب اسلامی، مأموریت ممتاز سازمان تبلیغات اسلامی است و به همین جهت به طور حتم این اقدام رصد و شناسایی مجموعه‌هایی که یک کار جامع در حوزه شناسایی زیست بوم فرهنگی نوشت افزار انجام می‌دهند مورد انتظار و استفاده خواهد بود. به فضل الهی ما انتشار این کتاب را به فال نیک گرفته و به همه وابستگان ذیل سازمان تبلیغات اسلامی معرفی کرده و آنها را تشویق به همکاری با این فعالان خواهیم کرد و آن شا الله در آینده هم افزایی بیشتری بین فعالین مختلف جبهه فرهنگی انقلاب در این حوزه به وجود خواهد آمد.

در انتهای نشست و قبل از رونمایی از کتاب مدیر عامل مجمع نوشت افزار اسلامی با بیان این مطلب که این کتاب حاصل زحمات دو ساله‌ی مجمع ایران نوشت، انجمن تولیدکنندگان و مؤسسه اقتصاد فرهنگ بوده است به معرفی اجمالی این کتاب پرداخت و گفت: در این کتاب بیش از هفتاد فعال نوشت افزار با پراکندگی در سراسر کشور معرفی شده اند و این فعالین هم در نام و نشان ایرانی هستند و هم در محتوای تولیدشان کاملاً محصولات ایرانی و بومی است. در بخش دیگر این کتاب درخت فن‌آوری نوشت‌افزار تهیه و تنظیم شده است که این صنعت را به شش حوزه بخش بندی کرده است، حوزه‌های محصولات پلاستیکی، شیمیایی، فلزی، چوب و کاغذ و در آخر محصولات هوشمند الکترونیک در این درخت قرار گرفته است.

وی در ادامه بیان کرد: در این کتاب مفصلاً بخش‌های مختلف این حوزه‌ها از قبیل دانش‌ها، مهارت‌های مدیریتی، مهارت‌های طراحی و امکان سنجی‌ها و نیازسنجی‌های هر بخش توضیح داده که برای پژوهش‌های فن‌آورانه در حوزه نوشت افزار یک مرجع به حساب می‌آید.

شناسه خبر 46350