شناسه خبر:46408
1400/7/6 09:43:08
رزمنده همدانی از متولیان حوزه فرهنگ خواستار شد؛

مقابله با تهاجم فرهنگی نیازمند مسلح بودن به ابزار روز

سپهرغرب، گروه اندیشه - طاهره ترابی‌مهوش: رزمنده همدانی با اشاره به اینکه مسئولان فرهنگی باید در مقابله با تهاجم فرهنگی به ابزار روز مسلح باشند ابراز کرد: در واقع این عزیزان باید در مسیر روشنگری و بصیرت‌افزایی ورود جدی داشته زیرا درحال حاضر حجم اطلاعات و اخبار منتشر شده مجال برای تفکر را سلب کرده است

دوران هشت سال دفاع مقدس بخشی از تاریخ و می‌توان گفت حتی بخشی از هویت ملی ما نیز محسوب می‌شود؛ بنابراین نباید اجازه داد که موضوع جهاد و شهادت مورد غفلت قرار گیرد زیرا تاریخ دفاع مقدس سرشار از رشادت‌هایی است که رزمندگان اسلام در جبهه‌های حق علیه باطل انجام داده‌اند. بنابراین برای تقویت روحیه انقلابی جامعه ضرورت دارد تا به صورت منسجم، همه‌جانبه و با استفاده از ابزارها و تکنولوژی‌ها در گسترش فرهنگ دفاع مقدس کوشید و این موضوع را به شیوه‌های مختلف به نسل جوان انتقال داد؛ بنابراین ما نیز به نوبه خود با پرداخت به موضوع به‌دنبال نهادینه کردن این فرهنگ در جامعه هستیم پس در شمارگان مختلف به گفت‌و‌گو با رزمندگان پرداخته و با بازگو کردن بخشی نهفته از تاریخ دفاع مقدس از زبان این عزیزان علاوه بر ارج نهادن به جایگاه این بزرگواران قسمتی از هویت و مردانگی مردان مرد آن دوران را بیان می‌کنیم. در این شماره از روزنامه برآن شدیم تا به مناسبت هفته دفاع مقدس گفت وگویی را با یکی از رزمندگان دفاع مقدس ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

امیر ربانی (خانزاده) با بیان اینکه حضور در جبهه‌های حق علیه باطل توفیقی بود که برای مدتی در آن دوران نصیب بنده شد گفت: انگیزه ما از حضور در دفاع مقدس در وهله نخست براساس تکلیف بود.

وی افزود: با توجه شرایط پیش آمده برای کشور در آن مقطع زمانی و نیز با توجه به تهاجمی که دشمنان (ابر قدرت‌ها و نیروی نظامی کشور عراق) به کشور کرده بودند؛ بنا به فرمان رهبر کبیر انقلاب مبنی بر حضور در جهاد و مقابله با دشمن، نیروهای مردمی وارد صحنه شدند.

این رزمنده دفاع مقدس با اشاره به اینکه نیروهای مردمی شامل اقشار مختلف همچون دانشجویان، دانش‌آموزان، کارمندان، کشاورزان و غیره می‌شد ابراز کرد: در آن مقطع بنده دانش‌آموز بودم و بنا به تکلیفی که احساس کردم به‌دنبال آن بودم که یک گام در این مسیر بردارم پس از سن 16 سالگی یعنی سال اول دبیرستان در جبهه حاضر شدم.

ربانی با تأکید براینکه این دفاع هم دینی و هم ملی بود، تصریح کرد: این بدان معنا است که رزمندگان ما تنها برای حفظ سرزمین و خاک به جبهه نرفتند بلکه برای مقابله با دشمنی که ارزش‌های دینی و انقلابی ما را نشانه گرفته بود عازم شدند.

وی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس حمله دشمن آشکار و ملموس بود پس در این مقطع زمانی یک احساس تکلیف دینی و ملی در وجود همگان به‌ویژه جوانان (زیرا این بخش از جامعه حساسیت خاصی نسبت به ارزش‌ها و حقیقت‌ها داشته و درعین حال از دل پاکی نیز برخوردار هستند به‌راحتی می‌توان مباحث را بنا به شرایط برایشان تبیین کرد) شکل گرفت گفت: پس در آن مقطع امام به‌خوبی دشمن را برای این عزیران معرفی و درعین حال ارزش‌ها و فرهنگ اصیل اسلامی را در جامعه نهادینه کرد پس شاهد آن بودیم که خیل عظیمی از جوانان و دیگر اقشار جامعه وارد عرصه جنگ شدند.

این رزمنده همدانی افزود: از طرفی فرهنگ دفاع مقدس با ارزش‌های دینی و انقلابی به‌ویژه فرهنگی عاشورایی گره خورده بود و همین امر جذابیت بیشتری را برای حضور جوانان به‌دنبال داشت.

ربانی با تأکید براینکه ما سال‌ها فرهنگ عاشورا و کربلا را تنها در پای روضه‌ها شنیده بودیم اما در دفاع مقدس جلوه‌های عاشورایی به صورت واقعی همچون اخلاص، ایثار، از خودگذشتی، عبادت، شب زنده‌داری، نماز شب، مقاومت و ایستادگی بروز و ظهور پیدا کرد ادامه داد: براین اساس اگر امروز هم تبیین درستی از سوی مسئولان حوزه فرهنگی انجام و ارزش و حقیقت‌ها به‌درستی آشکار شود همان حال و هوای دوران دافع مقدس بازهم در بین مردم به‌ویژه جوانان احیا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه به اعتقاد بنده درحال حاضر جوانان ما از ظرفیت بالای فرهنگی و ارزشی برخوردار بوده و این مهم را در عرصه‌های مختلف به منصه ظهور رساندند، اذعان کرد: به‌طوری‌که دفاع از حرم و شهدای این مبارزه نمونه بارزی از فرهنگ غنی ایثار و شهادت‌طلبی جوانان امروز بود.

این رزمنده بسیجی با بیان اینکه جوانان امروز نیز در دفاع از حرم ابرقدرت را شکسته داده و مأیوس کردند تصریح، کرد: براین اساس به‌نظر من جوانان در هر جامعه رکن اصلی محسوب شده و همواره کارهای بزرگی را پی‌ریزی و به ثمر رسانده و می‌رسانند.

ربانی با اشاره به اینکه به نظر من جوانان امروز حتی از جوانان دوران انقلاب در بحث روشن‌بینی و بصیرت پیشی گرفته‌اند ابراز کرد: در فتنه‌هایی که طی این سال‌ها برای نظام و انقلاب اتفاق افتاد بصیرت جوانان آشکار شد.

وی با تأکید براینکه امروز جوانان ما در همه عرصه‌ها پای کار هستند ابراز کرد: این امر نشأت گرفته از الگوپذیری است که از دوران دفاع مقدس همچنان پابرجاست.

این رزمنده همدانی با تأکید براینکه منطبق با منویات مقام معظم رهبری شهدا ستارگان آسمان هدایت هستند، خاطرنشان کرد: براین اساس جوانان امروز با اقتدا به اهمیت شهدا (شهدای دفاع مقدس) همان مسیر فرهنگ عاشورایی را طی کرده و امید است همین روند به پیروزی نهایی انقلاب اسلامی و ظهور حضرت ولی عصر منجر شود.

ربانی با بیان اینکه در تبیین ارزش‌ها توسط دستگاه‌های متولی نیز باید انصاف را رعایت کرد گفت: درواقع مقایسه گذشته و حال بدون بررسی شرایط، کار درستی نیست.

وی با اشاره به اینکه تهاجم فرهنگی بیگانگان امروز به کشور با گذشته قابل مقایسه نیست ابراز کرد: تأمل برانگیزتر بسترهای متفاوت این تهاجم است که از فضای مجازی تا اینترنت و غیره را شامل می‌شود در صورتی‌که در گذشته هیچ یک از این بسترها نبود و تنها از طریق تلویزیون و رسانه‌های مکتوب وارد فضای فرهنگ می‌شدیم اما امروز هزاران راه برای رسوخ در فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی وجود دارد.

این رزمنده همدانی با تأکید براینکه متولیان فرهنگ باید نسبت به شناخت بیشتر این بسترهای تبلیغات و اطلاع‌رسانی اقدام کنند اذعان کرد: در واقع شکل و ماهیت جنگ روانی امروزه با 30 تا 40 سال گذشته بسیار تفاوت دارد.

ربانی افزود: براساس این تغییر، اقتضائات فرهنگی نیز دچار تحول شده‌اند پس برای موفقیت در این مسیر باید تلاش مضاعفی سرلوحه کار قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه مسئولان فرهنگی باید در مقابله با تهاجم فرهنگی به ابزار روز مسلح باشند ابراز کرد: درواقع این عزیزان باید در مسیر روشنگری و بصیرت‌افزایی ورود جدی داشته باشند زیرا درحال حاضر حجم اطلاعات و اخبار منتشر شده مجال برای تفکر را سلب کرده است.

این رزمنده همدانی با بیان اینکه باید بخشی از این کار در عرصه پاسخ به شبه‌افکنی‌ها انجام شود اذعان کرد: این مهم ازآنجا اهمیت یافته که دشمن یکی از فعالیت‌های مهم خود را در عرصه فرهنگی به شبه‌افکنی در بین مردم به‌ویژه جوانان اختصاص داده است.

ربانی با اشاره به اینکه نکته بعدی توجه مسئولان در بحث اقتصادی و سیاسی به ارزش‌های انقلاب اسلامی است گفت: مردم به‌ویژه جوانان به‌دنبال این هستند که این ارزش‌ها و اصول پایدار بماند و در عمل به اجرا درآید؛ بنابراین هرچه مسئولان در بین مردم بوده و مردمی‌تر باشند و درعین حال ساده‌زیستی را سرلوحه قرار دهند ما در همه عرصه‌ها موفق عمل خواهیم کرد.

وی در ادامه با اشاره به خاطراتی از دوران دفاع مقدس گفت: بنده در عملیات‌های متعدد حضور داشته و از نزدیک شاهد حماسه‌ها و ازخودگذشتگی‌های بسیاری از سوی رزمندگان بوده‌ام.

وی با اشار به اینکه آنچه در جبهه‌ها حاکم بود فقط خدا بود اذعان کرد: در واقع رزمندگان اصلاً خودشان را نمی‌دیدند و درعین حال فرماندهان ما نیز منیت نداشتند.

این رزمنده همدانی با اشاره به اینکه عنصر اصلی که باعث پیروزی رزمندگان می‌شد همین اخلاص، خدامحوری و ازخودگذشتگی بود، اظهار کرد: برای نمونه از طریق مأموریت گردان 154 حضرت علی اکبر(ع) لشکر انصارالحسین (ع) در 30 بهمن‌ماه سال 1364 در عملیات والفجر 8 از اروندرود عبور کرده و وارد شهر فاو و جاده‌ای در این شهر به نام ام‌القصر شدیم.

ربانی ادامه داد: اطراف جاده‌ای که در آن حرکت می‌کردیم باتلاق بود و قدرت مانور ما به عرض جاده 10 تا 12 متری و حرکت به سمت دشمن معطوف شده بود حال آنکه دشمن زخم‌خورده از آمادگی بالایی برخوردار است و با تمام توان و به‌صورت زرهی در مقابل رزمندگان مقابله می‌کرد زیرا منطقه فاو از حساسیت بالایی به لحاظ استراتژیکی برخودار بود.

وی ادامه داد: براین اساس قبل از آغاز عملیات یعنی چند روز قبل از درگیری رزمنده‌ها (گردان حضرت علی‌اکبر) باهم عهدی بستند که بر اساس آن اگر کسی زخمی شد به‌جای ناله ذکر بگوید تا هم روحیه بچه‌ها حفظ شود و هم در برابر دشمن از خودمان عجز نشان نداده و تنها ذکر خداوند را بگوییم، عملیات درگیری آغاز و با مقاومت شدید دشمن مواجه شد، با گذشت 20 دقیقه از آغاز عملیات در فاصله 10 تا 15 متری با دشمن تنها صدای ذکر رزمندگان ما در کل جاده پیچیده بود؛این مهم نشان از این داشت که رزمندگان در همه مراحل و در همه نبردها تنها با خدا بودن را ملاک عمل قرار داده و جز از او چیزی نمی‌خواستند.

این رزمنده دفاع مقدس با اشاره به اینکه اینگونه تصاویر زیبایی‌های دفاع مقدس را نشان می‌داد که در اوج خشن بودن جنگ چنین صحنه‌هایی در جبهه‌ها به ثبت می‌رسید، خاطرنشان کرد: در نمونه دیگر در همین عملیات داشتیم شهدایی (شهید نیکبخت) که قبل از شهادت مجروح شده بودند اما به عقب برنگشته و با تن مجروح برای دلگرمی خشاب مورد نیاز اسلحه بچه‌ها را پر می‌کردند.

ربانی با بیان اینکه شهید امیر تقواطلب یک نمونه بی‌نظیر در عرصه فرهنگ شهادت و ایثار است تصریح کرد: وقتی وی مجروح شد و بچه‌ها بالای سر این شهید بزرگوار رسیدند به جای اینکه بخواهد او را به عقب‌تر ببرند دائما از بچه‌ها می‌خواست که روبه‌جلو حرکت کرده و به وی فکر نکنند.

وی با اشاره به خاطره دیگری افزود: در عملیات جزیره مجنون که از ساعت یک بامداد آغاز و فاصله ما با دشمن چیزی حدود 10 متر بود و با پرتاپ نارنجک می‌جنگیدیم، همزمان با تیراندازی، نماز صبح را به پا کردیم‌، این مهم همان زیبایی دفاع مقدس که برخواسته از ارزش‌های دینی است و به‌درستی تبیین شده بود.

شناسه خبر 46408