شناسه خبر:46444
1400/7/7 09:09:52

سپهرغرب، گروه خبر: بسیج سازندگی با الگوبرداری از روحیه جهاد، ایثار و فداکاری رزمندگان اسلام اکنون به‌‌عنوان منادی گفتمان انقلاب و مدافع آرمان بلند محرومیت‌زدایی در نقاط محروم کشور ازجمله استان مرکزی خدمت رسانی می‌کند.

طرح بسیج سازندگی حاصل اندیشه والای رهبر معظم انقلاب اسلامی است که به‌منظور هویت بخشیدن و شخصیت دادن به جوانان و برنامه‌ریزی برای مشارکت دادن آنان در سازندگی و توسعه عرصه‌های عمرانی، کشاورزی و منابع طبیعی روستاها و مناطق محروم با همکاری مشترک وزارت جهاد کشاورزی و نیروی مقاومت بسیج است.

این طرح با اهدافی چون بهره‌گیری از اوقات فراغت جوانان و فراهم کردن زمینه و عرصه مناسب جهت فعالیت آنان، تسریع در اجرای فعالیت‌های بخش کشاورزی، آموزش و افزایش مهارت جوانان و دانش‌آموختگان این بخش و درنهایت افزایش تولید و درآمد روستاییان برنامه‌ریزی شده که اثرات اقتصادی و اجتماعی بسیاری از این حرکت حاصل می‌شود.

اجرای طرح از بُعد اجتماعی سبب تقویت فرهنگ مشارکت، برقراری ارتباط شغلی و تحصیلی، ایجاد روحیه مسئولیت‌پذیری، تقویت انگیزه‌های معنوی، ایجاد محیطی سالم برای گذراندن اوقات فراغت و ایجاد حس اعتماد به نفس در بین جوانان می‌شود.

اجرای این طرح از منظر اقتصادی باعث افزایش بهره‌وری نیروی کار، تقویت فرصت‌های شغلی، توسعه بخش کشاورزی، بهبود نظام اجرایی و اداری با توجه به سیاست‌های دولت و جهت‌گیری‌های برنامه چهارم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور، بهبود تشکیلات دولتی و واگذاری امور به مردم، افزایش فعالیت‌های سازندگی، صرفه‌جویی در هزینه‌های اجرایی با بهره‌مندی از نیروهای بسیجی می‌شود.

   بسیج سازندگی تبلور جهاد برای آبادانی کشور است

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: بسیج سازندگی شالوده مکتب انقلاب اسلامی و تبلور جهاد و فداکاری برای محرومیت‌زدایی، گسترش عدالت اجتماعی و درنهایت آبادانی و توسعه کشور است.

آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران از ضلع مهمی به‌نام مردم برخوردار است که نقش انکارناپذیری در پیروزی انقلاب داشتند، مردمی که دین را محور و مبدأ زندگی خویش قرار دادند و ولایت‌مداری یعنی عالی‌ترین مظهر نظام اسلامی را مبنای حرکت و تبعیت خود تعیین کردند.

وی ادامه داد: تشکیل بسیج سازندگی که درنتیجه هوشمندی و درایت رهبر معظم انقلاب رقم خورد، نمونه بارز واگذاری امور به مردم است که جوانان سلحشور کشور با روحیه جهادی و انقلابی با الگوبرداری از رزمندگان دفاع مقدس توانستند خدمات ماندگاری در حوزه محرومیت‌زدایی و اشتغال پایدار جوانان از خود به یادگار بگذارند.

امام‌جمعه اراک اظهار کرد: گروه‌های جهادی بسیج سازندگی با توجه به نقش خود، در تمامی عرصه‌ها حضور مؤثر و فعال داشتند و در سال‌های گذشته علاوه‌بر وظیفه اصلی خود در حوزه محرومیت‌زدایی، در حوادث مختلفی همچون سیلاب و زلزله حضور داشتند و دوشادوش دیگر نهادهای اجرایی برای بازسازی نقاط آسیب‌دیده تلاش کردند که جای تقدیر دارد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: جهادگران بسیج سازندگی خدمات مطلوبی به مناطق محروم و کم‌برخوردار ارائه می‌کنند که قابل تقدیر است و بسیجیان جهادگر با عشق و اعتقاد قلبی وارد میدان خدمت می‌شوند و همین مؤلفه باعث اثرگذاری فعالیت‌های آنان می‌شود.

امام‌جمعه اراک افزود: رسیدگی به اشتغال، رفع نیازهای مردم، رفاه، آموزش، فرهنگ، بهداشت و سلامت مردم که از سوی جهادگران بسیج سازندگی انجام می‌شود، در زمره بهترین عبادت‌ها است.

   سامان‌دهی یک‌هزار و 250 گروه جهادی در استان مرکزی

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی نیز گفت: استفاده بهینه از اوقات فراغت جوانان، فراهم کردن زمینه و عرصه مناسب برای فعالیت نیروهای داوطلب به‌خصوص جوانان، تسریع در روند اجرایی فعالیت‌های عمرانی و کشاورزی، ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای تحول و توسعه در بخش کشاورزی، محرومیت‌زدایی و دستگیری از ساکنان نقاط محروم از مهم‌ترین اهداف کلی بسیج سازندگی است.

سردار «محسن کریمی» افزود: فعالیت بسیج سازندگی در بخش‌های مختلف منابع طبیعی، آبخیزداری و آب و خاک، امور دام و دامپزشکی آبزیان، زراعت، باغبانی و حفظ نباتات و ترویج کشاورزی، عمران، توسعه روستایی و توسعه تشکل‌ها خلاصه می‌شود که جوانان باانگیزه انقلابی که در گروه‌های مختلف جهادی سازمان‌دهی شده‌اند، در تمامی این بخش‌ها اقدامات ماندگاری در نقاط مختلف استان انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: اگرچه فعالیت‌های سازمان بسیج سازندگی در قالب بخش‌های مختلف تعریف شده، اما این نهاد انقلابی در هر شرایطی که کشور نیاز داشته باشد، پیشتاز بوده و به‌عنوان نمونه می‌توان از فعالیت این نهاد انقلابی استان مرکزی در حادثه سیلاب سال 98 در استان‌های گلستان و لرستان و بخشی از استان مرکزی اشاره کرد.

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی بیان کرد: بدون شک اگر حضور جهادی و انقلابی نیروهای بسیجی نبود، حوادث سیلاب سال 98 در استان‌های مختلف کشور صدمات جبران‌ناپذیری بر مردم وارد می‌کرد، اما وجود این نیروهای مخلص ضمن شتاب‌بخشی به بازسازی منازل و اماکن آسیب‌دیده درنتیجه سیلاب، کاهش زیان آسیب‌دیدگان را نیز به دنبال داشت.

سردار کریمی اظهار کرد: هم‌اکنون بیش از یک‌هزار و 250 گروه جهادی با تخصص‌های مختلف در نقاط مختلف استان مرکزی سازمان‌دهی شده‌اند که علاوه‌بر خدمت‌رسانی به نقاط محروم استان، برخی نیز به دیگر استان‌های کشور ازجمله سیستان و بلوچستان اعزام می‌شوند.

وی اضافه کرد: با شیوع ویروس کرونا در استان مرکزی و تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌دیده درنتیجه این ویروس منحوس، از اردیبهشت‌ماه سال گذشته تاکنون بیش از 350 هزار بسته معیشتی در قالب رزمایش کمک مؤمنانه بین نیازمندان این استان توزیع شد.

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی بیان کرد: در یک‌ سال اخیر یک‌هزار و 169 جهیزیه، 25 هزار بسته نوشت‌افزار، یک میلیون و 500 هزار پرس غذای گرم، سه میلیون بسته بهداشتی و 510 عدد تبلت و گوشی در استان مرکزی توزیع شد.

سردار کریمی اضافه کرد: با شیوع ویروس کرونا کمبود ماسک مهم‌ترین مسئله جدی استان در مقابله با این ویروس بود که بلافاصله کارگاه‌های تولید ماسک و مواد ضد عفونی کننده بسیج اقشار مختلف در استان مرکزی فعال و در مدت‌زمان چندماهه این مشکل به کلی مرتفع شد.

وی افزود: 15 هزار بسیجی با رویکرد خدمت به شهروندان و همراهی با کادر درمان در راستای اجرای طرح شهیدسلیمانی در استان مرکزی سامان‌دهی شدند و از ابتدای شیوع موج پنجم اجرای مرحله جدید طرح شهیدسلیمانی در دستور کار قرار گرفته و این طرح موفق در مراحل قبلی توانست کارآمدی فرهنگ و تفکر بسیجی را بار دیگر نشان دهد و توانست در مراحل قبلی بیماری را به شکل نقطه‌ای کنترل کند.

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی گفت: مشارکت و هم‌افزایی همه نهادها در قالب قرارگاه‌های محله‌محور که محوریت آن مساجد و ائمه جماعت هستند برای ادامه نهضت کمک مؤمنانه یک ضرورت است، چراکه این کار هم از هرگونه موازی‌کاری جلوگیری خواهد کرد و هم به شکل دقیق‌تر و مؤثرتر می‌توان برای رفع مشکلات مردم عمل کرد.

سردار کریمی افزود: در مرحله جدید اجرای نهضت کمک مؤمنانه 100 هزار بسته معیشتی در چهار مرحله 25 هزار بسته‌ای در استان توزیع می‌شود که همه ادارات، سازمان‌های دولتی و خصوصی باید نقش‌آفرینی کنند و سهم خود را در تحقق این برنامه داشته باشند.

   ایجاد 8000 فرصت شغلی در استان مرکزی با تسهیلات بسیج سازندگی

مسئول بسیج سازندگی استان مرکزی گفت: از سال 1392 تاکنون بیش از هشت هزار فرصت شغلی با پرداخت یک‌هزار و 100 میلیارد ریال از محل تسهیلات این نهاد انقلابی در نقاط مختلف استان ایجاد شد.

«امید محترمی» افزود: تسهیلات اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی در بخش‌های پرورش دام سنگین، کاشت زعفران، صنایع دستی، پرورش مرغ بومی، تولید قارچ، کشت گیاهان دارویی، پرورش شترمرغ و بلدرچین، داربستی کردن باغات انگور، پرورش زنبور عسل، تولید ماهی، محصولات گلخانه‌ای و صنایع تبدیلی به متقاضیان پرداخت شد.

وی ادامه داد: همچنین 680 صندوق قرض‌الحسنه، 65 شرکت تعاونی و تشکیل دهکده اقتصاد مقاومتی با هدف آموزش و توانمندسازی متقاضیان دریافت تسهیلات از دیگر اقدامات سازمان بسیج سازندگی استان مرکزی در سال‌های اخیر است.

مسئول بسیج سازندگی سپاه روح‌الله استان مرکزی اظهار کرد: اجرای بیش از یک‌هزار و 550 طرح عمرانی و محرومیت‌زدایی در بخش‌های ساخت پُل، مخزن آب شرب، کانال انتقال آب، لوله‌گذاری، مسکن محرومان، جاده‌سازی و لایروبی قنوات به ارزش بیش از یک‌هزار و 400 میلیارد ریال نیز از اقدامات این نهاد انقلابی در حوزه عمرانی محسوب می‌شود.

محترمی با بیان اینکه یک‌هزار و 500 سری جهیزیه در یک سال گذشته از سوی سازمان بسیج سازندگی استان مرکزی به زوج‌های نیازمند اهدا شد، بیان کرد: بیش از 24 هزار بسته اقلام تحصیلی نیز در این مدت بین دانش‌آموزان نیازمند استان توزیع شد.

وی درخصوص فعالیت بسیج سازندگی استان مرکزی در حوادث غیر مترقبه نقاط مختلف کشور نیز گفت: بیش از دو هزار جهادگر به همراه 70 دستگاه ماشین‌آلات مهندسی و رزمی به نقاط سیل‌زده استان گلستان و زلزله‌زده کرمانشاه اعزام شدند و شمار قابل توجهی نیز مسکن در این استان‌ها با مشارکت بسیج سازندگی استان مرکزی ساخته و تحویل افراد شد.

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه روح‌الله استان بیان کرد: بعد از همه‌گیری ویروس کرونا در کشور کارگاه‌های تولید ماسک بسیج فعال و بیش از 6 میلیون ماسک و میزان قابل توجهی مواد ضد عفونی کننده تولید و به‌صورت رایگان توزیع شد.

محترمی توزیع بیش از 352 هزار بسته معیشتی، توزیع یک‌ میلیون و 401 هزار پرس غذای گرم، توزیع سه میلیون بسته معیشتی و توزیع 510 دستگاه گوشی تلفن همراه و تبلت بین دانش‌آموزان نیازمند را از دیگر اقدامات بسیج سازندگی استان مرکزی در یک سال گذشته عنوان کرد و گفت: بیش از دو هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات بسیج و کمک خیران در این مسیر هزینه شده است.

در سال 1379 بسیج سازندگی به فرمان مقام معظم رهبری آغاز به کار کرد و به دنبال آن هم اردوهای جهادی با اعزام دانش‌آموزان و دانشجویان در ایام تعطیلات به مناطق محروم با هدف محرومیت‌زدایی صورت گرفت.

شناسه خبر 46444