شناسه خبر:46541
1400/7/10 09:25:16

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی از تعامل و همکاری سه‌جانبه با شهرداری و آتش‌نشانی برای ایمنی بازار اراک خبر داد.

مصطفی مرزبان در دیدار با رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک اظهار کرد: برای تحقق ایمنی بازار تاریخی اراک چند دستگاه اجرایی ازجمله میراث‌ فرهنگی، شهرداری و آتش‌نشانی نقش مهم دارند و درصورت تعامل و هماهنگی این دستگاه‌ها، ایمنی بازار برقرار می‌شود؛ البته پشتیبانی دستگاه قضائی و ضابطین آن نیز در این زمینه ضروری خواهد بود.

وی یکی از محتمل‌ترین خطرات که بازار اراک را تهدید می‌کند، آتش‌سوزی دانست و درخصوص ایمنی بنای بازار افزود: آسیب‌های انسانی به‌ویژه الحاقات و اضافه‌بناهای صورت گرفته در بازار و همچنین بهره‌برداری غیر اصولی و مغایر با ضوابط ایمنی و ایجاد کاربری‌های نامناسب با ساختار فضایی و معماری بازار به‌ویژه در زمینه تبدیل بخش‌های عمده سراها و فضاهای مشاع به انباری، خطر بالقوه‌ای است که بازار اراک را به‌ویژه ازنظر آتش‌سوزی تهدید می‌کند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی ادامه داد: در این جلسه کمیته‌ای مشترک برای تأمین ایمنی بازار تشکیل شد که استفاده‌های غیر اصولی از بازار، تبدیل کردن انبارهای غیر اصولی و دخل و تصرفات، تخریب و الحاقات صورت‌گرفته توسط این کمیته شناسایی، پیگیری و اجرا خواهد شد.

مرزبان گفت: بازار تاریخی اراک شاهدی بر قدمت و پیشینه این شهر است. این بنای تاریخی با عمری 200 ساله از ابتدای امر براساس اصول مهندسی و معماری روز در قالب یک مجموعه فاخر اقتصادی و اجتماعی ساخته شد و هدف از تشکیل این جلسه مطالعه ارزیابی وضعیت ایمنی بازار اراک و ارائه راهکارهای کنترلی و جلوگیری از بروز حادثه است.

در پایان این نشست مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی از آتش‌نشانان حاضر در جلسه به‌مناسبت روز گرامیداشت آن‌ها تقدیر کرد.

 

شناسه خبر 46541