شناسه خبر:46775
1400/7/18 10:08:36

سپهرغرب، گروه خبر: در گذشته با توجه به عدم وجود امکانات در اکثر روستاهای استان ایلام شاهد مهاجرت گسترده ساکنان روستاها به شهرها برای اشتغال و معیشت بودیم.

در سال‌های اخیر با توجه به اقدامات انجام‌شده در حوزه زیرساخت‌های روستایی کشور از قبیل احداث مدرسه، راه و... موجی از بازگشت روستاییان ساکن‌ شهرها به روستاها شکل گرفته و هرساله بر تعداد این افراد افزوده می‌شود.

به گفته‌ کارشناسان و صاحب‌نظران روستائیان درگذشته جهت بهبود معیشت،وضعیت اقتصادی، استفاده از امکانات آموزشی‌، درمانی، تفریحی و غیره به شهرها مهاجرت می‌کردند که این امر خالی شدن روستاها از سکنه را به دنبال داشت و به‌مرور سایر ساکنین نیز مجبور به ترک روستاها شدند، اما اخیراً در خصوص تامین زیرساخت‌های لازم برای زندگی مردم در روستاها و ارائه خدمات عمرانی و آبادانی روستاها اقدامات مطلوبی انجام‌شده است.

روستاهای شهرستان ایوان از جمله مناطقی هستند که طی سال‌های گذشته با اقدامات انجام‌شده نه‌تنها از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری شده‌است بلکه این اقدامات منجر به مهاجرت معکوس شهرنشینان به روستاها شده‌است.

  ترغیب مردم به بازگشت به روستاها

سبحان سجادی کارشناس اجتماعی گفت: روستاییان و عشایر اقشار زحمت‌کشی هستند که تولید بیش‌از 50 درصد از مواد گوشتی و لبنی را به خود اختصاص داده‌اند از این رو برای ایجاد امنیت غذایی در بخش‌های مختلف کشاورزی لازم است به ساکن شدن این افراد در مراکز تولید که همان روستاها هستند توجه ویژه داشته باشیم.

وی با اشاره به این‌که روستاها می‌توانند منشاء تولید و اشتغال شوند به شرطی که مسئولان به توسعه زیرساخت‌های آن‌ها توجه لازم را داشته باشند اظهار داشت: ارائه مشوق‌ها به افرادی که قصد بازگشت به روستاها را دارند یکی از راهکارها جهت ترغیب مردم به بازگشت به روستاهاست که البته تجارب بسیار مثبتی هم در سایر کشورها با استفاده از این شیوه‌ها وجود دارد.

این کارشناس اجتماعی با بیان این‌که اکثر روستاهای استان ازجمله روستاهای شهرستان ایوان به دلیل آب‌وهوای مطلوب ظرفیت کاشت بسیاری از محصولات زراعی و باغی را دارا می‌باشند اضافه کرد: مسئولان می‌توانند با توسعه زیرساخت‌ها و ارائه تسهیلات کم درصد جهت اجرای پروژه‌های اشتغال‌زایی در روستاها زمینه مهاجرت معکوس به روستاها را فراهم نمایند و باید در این زمینه تمهیدات لازم اندیشیده شود.

  بازگشت روستاییان

یکی از ساکنین روستایی "شورابه‌ ملک" از توابع شهرستان ایوان گفت: خوشبختانه طی سال‌های اخیر جهت بهسازی و مرمت معابر در این روستا اقدامات قابل‌توجهی انجام‌شده است.

مینا فرخی با بیان این‌که آسفالت، کانال‌کشی، جدول‌کشی و... از جمله اقدامات مهمی است که در این روستا جهت اجرای طرح‌های هادی انجام‌شده است افزود: این اقدمات به توسعه و آبادانی این روستا کمک کرده‌است و علاوه‌بر این‌که چهره زیبایی که به روستا داده، سبب بازگشت برخی از روستاییانی شده که در گذشته به شهر ایوان مهاجرت کرده‌اند.

وی معتقد است ایجاد زیرساخت‌های مناسب خدماتی و فرهنگی در روستاها و افتتاح طرح‌های گردشگری در روستاها خود به خود باعث افزایش تقاضا بازگشت به روستاها خواهد شد.

فرخی همچنین تاکیدکرد: درصورتی که روند ورود گردشگران به مناطق روستایی افزایش داشته باشد ناخواسته سرمایه‌گذاران برای ایجاد جاذبه‌های بیشتر تلاش می‌کنند محیط روستاها را آراسته و ارایه خدمات مناسب را تدارک ببیند که این روند می‌تواند کمکی به شوراها برای بهبود شرایط و البته افزایش تقاضای بازگشت به روستا باشد.

  لزوم احداث صنایع تبدیلی در روستاها

یکی از ساکنین روستای چهارمله ایوان گفت: اقدامات انجام‌شده در سال‌های اخیر توسط نهادهای مربوط تأثیر بسزایی در جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها داشته‌است و باید با تقویت این اقدامات زمینه توسعه و پیشرفت روستاها فراهم شود.

علی ملایی افزود: مسئولان باید تلاش کنند تا با اجرای پروژه‌های صنایع تبدیلی در روستاها زمینه توسعه و اشتغال‌زایی در روستاها را فراهم نمایند.

  اجرای طرح‌ هادی در 125 روستای استان

حبیب‌الله محبی با اشاره به اجرای طرح‌های هادی در روستاهای بالای 20 خانوار اظهار داشت: فاز اول آسفالت 11 روستای شهرستان ایوان با اعتباری بالغ‌بر 10 میلیارد و 600 میلیون تومان افتتاح شده‌است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان ایلام با بیان این‌که طی سال جاری برای حدود 125 روستای استان حدود 75 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده‌است اضافه کرد: عملیات اجرایی طرح‌های هادی در برخی از روستاها آغاز شده و در سایر روستاها نیز اجرای این طرح‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: مسئولین ارشد و نمایندگان استان ایلام در مجلس شورای اسلامی توجه ویژه‌ای به امر محرومیت زدایی و اجرای طرحهای هادی روستایی دارند.

شناسه خبر 46775