شناسه خبر:46871
1400/7/20 09:22:18

   احیای برجام چه تأثیری بر شاخص تورم دارد

مداخلات تیم اقتصادی دولت سیزدهم تأثیرات خود را تا چهار ماه آینده نشان نخواهد داد.

احیای برجام و کاهش تحریم‌های آمریکا از دو طریق بر شاخص تورم تأثیر مثبت خواهد داشت

* کاهش نرخ ارز

* کاهش قیمت کالاهای وارداتی

* کاهش بازه انتظاری در سایر بازارهای سرمایه‌گذاری

* کاهش جذابیت قاچاق کالا به خارج و افزایش عرضه داخلی

* کاهش تحریم‌های مالی و تجاری

* کاهش هزینه واردات

* افزایش درآمد حاصل از صادرات نفت و کاهش کسری بودجه

درحال حاضر مهم‌ترین ابزار در اختیار دولت ترسیم یک چشم‌انداز مثبت برای کاهش انتظارات تورمی و خرید زمان برای ایجاد تغییرات در سیاست‌های پولی و مالی کشور است.

   حمایت اکثریت مستضعفین از اقدامات رئیسی

طبق نتایج به‌دست‌آمده در یک نظرسنجی 68.7 درصد مردم سیاست‌ها و اقدامات رئیسی را تأیید می‌کنند.

طی نظرسنجی که اخیراً انجام شده است، از شرکت‌کنندگان سؤال شده آیا سیاست‌ها و اقدامات آقای رئیسی را به‌عنوان رئیس‌جمهور تأیید می‌کنید یا خیر؟

در این نظرسنجی شاهد هستیم با افزایش سطح اقتصادی افراد، میزان تأیید سیاست‌های رئیسی کمتر می‌شود؛ 80.2 درصد افراد با سرانه هزینه کمتر از یک میلیون تومان در ماه، 73.9 درصد افراد با سرانه هزینه یک تا دو میلیون تومان در ماه، 67.1 درصد افراد با سرانه هزینه دو تا سه میلیون تومان و 59.8 درصد افراد با سرانه هزینه بالای سه میلیون تومان در ماه، گفته‌اند اقدامات و سیاست‌های رئیسی را به‌عنوان رئیس‌جمهور تأیید می‌کنند؛ طبق نتایج این نظرسنجی ساکنین مناطق روستایی 79.9 درصد، ساکنین شهرهای غیر مرکز استان 69.9 درصد و ساکنین مراکز استان‌ها 59.8 درصد سیاست‌های رئیسی را تأیید می‌کند.

   افشای مفاسد صندوق بازنشستگی صنعت نفت

عبدالحسین بیات، رئیس جدید صندوق بازنشستگی نفت تیم بازرسی تشکیل داده تا وضعیت شرکت‌های زیر نظر صندوق بازنشستگی را مورد ارزیابی و بررسی مجدد قرار دهند؛ پس از تغییر و تحولات صورت‌گرفته در صندوق بازنشستگی صنعت نفت، مشخص شد تعدادی از شرکت‌هایی که در زمان مهدی رحمتی رئیس سابق این صندوق تشکیل شدند، نه‌تنها زیان‌ده هستند، بلکه عمدتاً کار این شرکت‌ها دلالی بوده است. همچنین بررسی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد تعدادی شرکت نیز به‌منظور ورود تجهیزات صنعت نفت تشکیل شدند، اما عملاً کارایی ندارند. این مسئله موجب شده است تا عبدالحسین بیات رئیس جدید صندوق بازنشستگی نفت تیم بازرسی تشکیل دهد.

   جزئیات جلسات دونفره مخبر و رضایی

با وجود شایعه‌پراکنی درباره اختلافات مخبر و رضایی، این دو جلساتی را برای هماهنگی اقتصادی دولت برگزار می‌کنند؛ شنیده شده محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری و محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهوری هر هفته حداقل دو جلسه برای هماهنگی امور اقتصادی که هر کدام حدود سه ساعت طول می‌کشد، برگزار می‌کنند. این درحالی است که برخی رسانه‌ها با انتصاب محسن رضایی به‌عنوان معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور این موضوع را نشانه دودستگی و اختلاف در دولت رئیسی عنوان کردند. برخی از رسانه‌ها نیز با بیان این سؤال که کدام یک فرمانده اقتصادی دولت هستند، با شبیه‌سازی دولت رئیسی به دولت روحانی، عنوان می‌کردند در دولت قبل هم اسحاق جهانگیری به‌عنوان معاون اول روی کاغذ هماهنگ‌کننده و فرمانده تیم اقتصادی بود، ولی در اصل باند واعظی و اعوان و انصارش همه‌کاره بودند.

   پیشنهاد ژاپن برای پول‌های بلوکه‌شده ایران

ایران اعلام کرده فقط حاضر است ماشین‌آلات صنعتی را از ژاپن وارد کند؛ سه میلیارد دلار از پول‌های نفتی ایران در ژاپن بلوکه شده است که مسئولان ژاپن درحال رایزنی با مقامات آمریکایی هستند تا بتوانند با صادرات کالا به‌جای خود این پول‌ها به ایران، از این موقعیت استفاده کنند. ایران هم اعلام کرده فقط حاضر است ماشین‌آلات صنعتی را از ژاپن وارد کند و حاضر به واردات دیگر اقلام نخواهد بود.

شناسه خبر 46871