شناسه خبر:46993
1400/7/22 09:51:32
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور در افتتاح پُل گروس گفت:

افزایش 10 درصدی جابه‌جایی کالا در 23 پایانه مرزی

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور گفت: میزان جابه‌جایی کالا در 23 پایانه مرزی کشور از جمله پرویزخان و خسروی در سال گذشته 10 درصد افزایش یافته است.

داریوش امانی در مراسم افتتاح پُل گروس با اشاره به اینکه در سال 98 و 99 مشکلات بسیاری ازجمله سیل در سراسر کشور رخ داد، اظهار کرد: خسارت سیل در این دو سال سه هزار و 500 میلیارد تومان گزارش شد.

وی عنوان کرد: یک‌هزار و 200 تا یک‌هزار و 300 میلیارد تومان از این خسارت را سازمان برنامه و بودجه پرداخت کرد و قرارگاه سیل در سازمان ایجاد شد و سه ماه پیش موضوع پروژه‌های سیل در کشور به اتمام رسید.

امانی گفت: امروز 221 هزار کیلومتر راه در کشور وجود دارد و براساس استانداردهای جهانی چهار تا 6 درصد قیمت روز راه باید برای نگهداری آن اختصاص یابد.

وی افزود: سرمایه راه‌های کشور یک‌هزار و 500 هزار میلیارد تومان است و امروز حدود 60 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تنها راه را به‌صورت مطلوب نگهداری کنیم و تحویل نسل بعدی دهیم و حتی یک کیلومتر هم افزوده نشود.

امانی بیان کرد: راهسازی شیرین است، اما راهداری و نگهداری بعد از آن و اینکه راهی ایمن و سالم در اختیار مردم قرار دهیم، بسیار سخت است.

وی با اشاره به اینکه سالانه 30 تا 40 نفر از راهداران در جاده‌ها جان خود را در مأموریت‌های راهداری از دست می‌دهند، گفت: معیشت راهداران با مشکلاتی مواجه است و قراردادهای پیمانی، طرحی و شرکتی نیز از دیگر مشکلات موجود است.

امانی عنوان کرد: زمانی موضوع راهداری حاکمیتی بود که به بخش خصوصی واگذار شد و چند سالی است که پیگیری می‌کنیم وضعیت استخدامی و معیشت این افراد بهبود یابد.

وی افزود: برخی همکاران سه ماه حقوق دریافت نکرده‌اند که باید از منابع استانی تأمین شود، اما با این وجود تلاش می‌شود از طریق ستاد نیز به این موضوع کمک کنیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور با اشاره به اینکه از 60 هزار میلیارد تومان مورد نیاز برای نگهداری در سال گذشته دو هزار و 500 میلیارد تومان تأمین شد، گفت: تا پایان امسال هفت هزار میلیارد تومان در زمینه نگهداری راه‌ها تأمین می‌شود که تا امروز چهار هزار و 300 میلیارد تومان اعتبار به استان‌ها ابلاغ شده و پروژه‌ها فعال هستند.

وی عنوان کرد: سال گذشته 502 میلیون تُن کالا با 10 درصد رشد نسبت به سال گذشته توسط 23 پایانه مرزی ازجمله پرویزخان و خسروی جابه‌جا شده و با وجود تمام شرایط و مشکلات ازجمله تحریم، این مرزها تعطیل نشدند و یکی از این افتخارات آن بود که دشمنان نتوانستند تحریم را از طریق این مرزها آنچنان که باید، بر کشور اعمال کنند.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور گفت: همت و غیرت و همبستگی بین مردم و مسئولان کمک کرده که تاکنون کشور را از این شرایط سخت از جنگ تحمیلی تا تحریم‌های ظالمانه به این نقطه برسانیم.

   قرارگاه «دمونتاژ» پُل‌های غرب کشور در کرمانشاه راه‌اندازی شد

وی بیان کرد: قرارگاه دمونتاژ کردن پُل‌های غرب کشور در اداره راهداری بیستون کرمانشاه راه‌اندازی شد.

امانی با اشاره به افتتاح پُل راهداران در شهرستان صحنه، اظهار کرد: با تلاش انجام‌شده طی یک سال از زمان شروع کار تاکنون، پُل با شرایط بسیار خوب افتتاح شد.

وی عنوان کرد: بیش از 90 درصد از پروژه‌های مهم سیل در کشور به بهره‌برداری رسیده و تا پایان سال 10 درصد باقی‌مانده به اتمام می‌رسد.

امانی با اشاره به روکش آسفالت و بهسازی راه‌های روستایی این منطقه، گفت: مقرر شده سازمان راهداری کمک کند که راه خاکی چند روستای باقی‌مانده نیز آسفالت شود.

وی افزود: امروز شاهد افتتاح قرارگاه دمونتاژ کردن پُل‌های غرب کشور در راهداری بیستون خواهیم بود که علاوه‌بر رفع مشکلات کرمانشاه، استان‌های هم‌جوار نیز درصورت وقوع حوادثی همچون سیل می‌توانند از اعتبارات محل این قرارگاه استفاده کنند.

امانی گفت: اعتبارات راهداری با وجود تمام مشکلات به‌طور صددرصد افزایش یافته است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سازمان راهداری راه‌های شریانی و اصلی است و بزرگراه کربلا جزء پروژه‌های مهم استان بوده که ترمیم و بازسازی آن در دستور کار قرار می‌گیرد.

   افتتاح پُل گروس با 22.5 میلیارد تومان اعتبار

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمانشاه نیز در این مراسم گفت: این پُل دارای دو دهانه 39 متری بوده و با یک پایه میانی و عرشه فلزی طراحی شده و در جریان احداث، خاکریز انحرافی آب به طول 165 متر انجام شده است.

«فریبرز کرمی» افزود: همچنین حفاری دو عدد شمع به طول تجمیعی 355 متر، خاک‌برداری به حجم 55 هزار متر مکعب، خاک‌ریزی به حجم 25 هزار متر مکعب و احداث واریانت مسیر به طول 350 متر از دیگر اقدامات انجام‌شده برای تکمیل پُل گروس بوده است.

وی اظهار کرد: طول پُل قدیمی که روی رودخانه گاماسیاب واقع شده و در سال 1358 ساخته شده است، 40 متر بوده که در اثر سیل شدید بهار سال 98 فرو ریخت و پس از تخریب با تلاش شبانه‌روزی اداره‌ کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان، نسبت به پایدارسازی بخشی از آن اقدام شد.

پُل «گروس» روستای علی‌آباد گروس در 15 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان صحنه که راه ارتباطی 26 روستا را در دو طرف رودخانه به هم وصل می‌کند، روز چهارشنبه در مراسمی با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و استاندار کرمانشاه با 22 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار به بهره‌برداری رسید.

شهرستان صحنه با 77 هزار نفر جمعیت در 55 کیلومتری شرق کرمانشاه واقع شده است.

شناسه خبر 46993