شناسه خبر:47046
1400/7/24 09:20:02

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اتحادیه نانوایان استان کرمانشاه به دنبال گله‌مندی و سردرگمی برخی از همشهریان در رابطه با ساعت کار نانوایی‌ها، گفت: برای افزایش سهمیه نانوایی‌های آزادپز باید قانون اصلاح شود، سهمیه این نانوایی‌ها روزانه پنج تا هفت کیسه است.

به دنبال گله‌مندی و سردرگمی برخی از همشهریان در رابطه با ساعت کاری نانوایان که معمولاً یک شیفت و تا ظهرها کار می‌کنند، نانوایی‌های هم از کم بودن سهمیه آردشان و پایین بودن کیفیت آرد انتقاد دارند.

مدتی است کم شدن ساعت کار برخی نانوایی‌ها به‌ویژه آزادپزها در مناطقی از شهر کرمانشاه سبب شده شهروندان وقت بیشتری را صرف تهیه نان تلف کنند و در مواردی دست‌ خالی به خانه برگردند.

رسول مرادی، یک فعال رسانه‌ای در کرمانشاه در رابطه با کاهش عرضه نان در برخی نانوایی‌ها گفت: حدود ساعت 11 صبح برای خرید نان به یکی از نانوایی‌های کرمانشاه مراجعه کردم و با وجود خلوت بودن صف، شاطر اعلام کرد که نان نیست و منتظر نمانید.

وی ادامه داد: این موضوع باعث شد به بسیاری از نانوایی‌های سطح شهر و در محله‌های مختلف مراجعه کنم و با پاسخ‌هایی مشابه نانوای نخست روبه‌رو شوم، این درحالی‌ است که براساس قانون، ساعت کاری نانوایی‌ها در 6 ماهه دوم سال که بر سر در این واحدها نصب شده، تا ساعت 12 و 30 دقیقه است.

مرادی افزود: وقتی علت را از کارکنان نانوایی‌ها پرسیدم، هرکسی پاسخی به دلخواه خود می‌داد. یکی می‌گفت همین که هست، دیگری جواب داد ساعت کاری ما تا این اندازه است، واحدی دیگر خرابی دستگاه را بهانه می‌کرد و برخی واحدهای دیگر اصلاً پاسخگو نبودند. در این میان که بسیاری از شهروندان به مانند من سردرگم و بلاتکلیف بودند، می‌گفتند بیشتر روزها با این مشکل روبه‌رو هستند.

در مقابل پای درد دل نانوایی‌ها هم که می‌نشینی، از اینکه قیمت نان افزایش پیدا نمی‌کند، دلسرد و گله‌مند هستند؛ می‌گویند درآمد و دستمزدهای نانواداران با گرانی‌های کمرشکن هم‌خوانی ندارد، کیفیت آرد پایین است و می‌خواهند نان با کیفیت پخت شود و غیره.

نانوایی‌های آزادپز که به گفته خودشان سهمیه آردشان کم شده، می‌گویند: درصورت افزایش سهمیه می‌توانند ساعات بیشتری را به شهروندان ارائه خدمت کنند.

رئیس اتحادیه نانوایان استان کرمانشاه در این رابطه سهمیه نانوایی‌های آزادپز را روزانه پنج تا هفت کیسه عنوان کرد و گفت: یک ساعت برای پخت هر کیسه آرد زمان می‌برد، به همین خاطر بعضی از نانوایی‌ها با کمبود سهمیه مواجه می‌شوند.

علیزاده افزود: برای افزایش سهمیه نانوایی‌ها باید قانون اصلاح شود.

وی تصریح کرد: استان کرمانشاه دو هزار و 200 خبازی فعال دارد که یک‌هزار و 600 خبازی یارانه دولتی می‌گیرند و مابقی آزادپز هستند و 14 کارخانه آرد با فناوری روز نیز آرد مورد نیاز استان را تأمین می‌کنند.

این درحالی‌ است که مشکلات نانوایی‌ها به این مورد ختم نمی‌شود، پایین بودن کیفیت نان، کمبود سهمیه آرد و وجود مشکلات بهداشتی در میان ضعف نظارت، از دیگر مشکلاتی است که در برخی نانوایی‌های سطح شهر، چالش‌های گسترده‌ای را برای شهروندان جهت تهیه نان خالی ایجاد کرده است.

شناسه خبر 47046