شناسه خبر:47156
1400/7/26 09:16:13

   نظر یوسی کوهن درباره توافق هسته‌ای با ایران

رئیس سابق موساد که مسئول طراحی عملیات‌های خرابکارانه علیه ایران بوده، معتقد است که باید توانایی‌های اسرائیل برای یک حمله به ایران همانند حمله به عراق و سوریه، تقویت شود؛ یوسی کوهن در سخنانی گفت: اتفاقات عجیبی در ایران رخ داده است و من نمی‌توانم در مورد آن‌ها اظهار نظر کنم. در مورد آنچه امروز درحال رخ دادن است، من نظر دیگری دارم؛ فکر می‌کنم ایران نزدیک به دستیابی به هیچ سلاح هسته‌ای نیست، درحال حاضر ایران نسبت به میزانی که در گذشته به سلاح هسته‌ای نزدیک بود، دیگر نیست و این به لطف تلاش بزرگی است که انجام دادیم. اسرائیل همیشه از خود دفاع خواهد کرد، اگر ایران درنهایت راه اشتباه را انتخاب کند، اسرائیل مجبور خواهد بود که پاسخ دهد. فکر می‌کنم ایرانی‌ها اکنون نسبت به گذشته حمایت کمتر جهانی را برای کاری که انجام می‌دهند، دارند. من فکر می‌کنم توافق هسته‌ای درنهایت باید به‌طور کامل و از نو طراحی و تنظیم شود و تنها محدود به یک موضوع نباشد.

 

   در دیدار سعید محمد و محمدباقر قالیباف چه گذشت؟

شنیده‌ها حاکی است سعید محمد از مدت‌ها قبل درصدد دیدار و گفت‌وگو با محمدباقر قالیباف بوده است؛ بر همین اساس گفته می‌شود آیت‌الله رئیسی نیز از قالیباف خواسته که یک دیدار با سعید محمد داشته باشد. پس از آن سعید محمد در مراسم عزاداری و روضه قالیباف به‌مناسبت روز شهادت پیامبر گرامی اسلام و حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام در مشهد شرکت کرده و قالیباف نیز برخورد گرمی با وی داشته است. سعید محمد در این گفت‌وگوی کوتاه از برخی سخنان و رفتارها به‌خصوص پیش از انتخابات سیزدهم عذرخواهی و حلالیت‌طلبی کرده و درصدد طرح مسائل و دیدگاه‌های خود با رئیس مجلس بود که قالیباف گفته است، اکنون موقعیتش نیست و در تهران با هم جلسه می‌گذاریم و صحبت می‌کنیم. پیش‌تر اختلافاتی بین این دو شخصیت سیاسی بروز کرده بود که در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم اوج گرفت، اما گفته می‌شود سعید محمد با اصلاح برخی موارد و دور کردن افرادی که اطلاعات نادرست به وی درباره یک پرونده داده بودند، درصدد ترمیم روابط خود با رئیس مجلس شورای اسلامی است.

 

   پیام آمریکا به ایران که از طریق روسیه منتقل شد

گفته می‌شود آمریکایی‌ها از طریق روس‌ها پیامی را درباره مذاکرات برجام ارسال کردند؛ اخبار دریافتی حاکی است به‌تازگی آمریکایی‌ها از طریق روس‌ها به ایران پیام دادند که به نامه قبلی خود درخصوص مذاکرات وین حتی یک خط اضافه نمی‌کنیم. آخرین نامه آمریکایی‌ها به ایران در روز 22 اردیبهشت‌ماه ارسال شده است، آمریکایی‌ها در نامه مذکور وعده داده بودند که اگر به توافق برسیم، بیش از آنچه که در برجام بوده، به ایران امتیاز می‌دهیم، اما در پیامک هفته گذشته از طریق روس‌ها گفته‌اند که اگر ایران چیزی اضافه‌تر از آنچه در وین گفته شده می‌خواهد، ما با این موضوع کنار نمی‌آییم!

شناسه خبر 47156