شناسه خبر:47446
1400/8/4 09:44:37

سپهرغرب، گروه خبر: معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره‌ کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی گفت: با فرا رسیدن فصل سرما و آغاز کوچ پاییزه پرندگان در سال جاری، تاکنون بیش از 6 هزار پرنده مهاجر در زیستگاه طبیعی میقان اراک فرود آمده‌اند و روند کوچ ادامه دارد.

«زهره موسوی» روز دوشنبه افزود: خشک‌سالی و طیفی از تغییرات آب و هوا و اقلیم سبب شده که کوچ پرندگان مهاجر امسال با تأخیر بیش از 20 روز همراه شود و حضور پرندگان مهاجر از اوایل مهرماه به واپسین روزهای نخستین ماه پاییز تغییر کند.

وی بیان کرد: با حضور شمار زیاد این میهمانان مهاجر، گشت و کنترل‌های محیط‌زیستی در منطقه تشدید شده است و امید می‌رود که پاییزگذرانی خوبی برای گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر در تالاب میقان اراک رقم بخورد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره‌ کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی ادامه داد: هرسال با فرا رسیدن فصل پاییز و سرد شدن هوا مهاجرت پرندگان از عرض‌های شمالی به سمت نواحی جنوب و گرمسیر کشور انجام می‌شود که تالاب میقان یکی از زیستگاه‌های مهم در مسیر کوچ آنان است و در بهار با طی کردن معکوس مسیر کوچ به زادگاه اصلی خود برمی‌گردند.

موسوی اظهار کرد: تالاب میقان اراک یکی از 105 منطقه مهاجرپذیر پرندگان مناطق مختلف دنیا است و سالانه تا 20 هزار قطعه پرنده مهاجر در قالب 46 گونه زیستی به این منطقه کوچ دارند که درنا، فلامینگو، اردک سرسبز، خوتکا، تنجه و غازهای وحشی از اصلی‌ترین این گونه‌ها هستند.

وی گفت: هیچ مجوزی برای شکار ‌پرندگان در استان مرکزی صادر نشده است و با هر تخلفی در این راستا برخورد قاطع صورت می‌گیرد و برای متخلفان ‌پرونده قضائی تشکیل می‌شود.

استان مرکزی به‌دلیل قرار گرفتن در ناحیه مرکزی ایران، بین سلسله‌کوه‌های زاگرس و کویر مرکزی از آب و هوای متنوعی متأثر از اقلیم‌های متنوع برخوردار است.

در این استان مناطق حفاظت‌شده هفتاد قله اراک و الوند خمین، پناهگاه‌های حیات وحش جاسب دلیجان و راسوند شازند و اثر طبیعی ملی غار نخجیر دلیجان، با وسعت 132 هزار و 238 هکتار که حدود 5.4 درصد مساحت استان را شامل می‌شود، به‌عنوان ذخیره‌گاه‌های زیستی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار دارند.

تالاب میقان اراک و بازرجان تفرش هم درمجموع با مساحت پنج هزار و 74 هکتار به‌عنوان مناطق شکار ممنوع اعلام شده‌اند.

شناسه خبر 47446