شناسه خبر:47450
1400/8/4 09:57:33

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج گفت: بخش صادرات بازارچه‌های مرزی نیازمند حمایت ویژه است.

محمد اخگر در هفدهمین نشست کمیسیون تجارت استان کردستان در سنندج با اشاره به جایگاه و ظرفیت تعاونی مرزنشینان استان اظهار کرد: تاکنون نتوانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها به نحو مطلوب بهره‌مند شویم.

وی افزود: تعاونی‌های مرزنشین علیرغم اینکه از سال 95 صادرات داشته‌اند اما نتوانسته‌تند نیازهای خود را تامین کنند.

اخگر با اشاره به اینکه بازارچه‌های مرزی در زمینه کولبری فعالیت دارند بر بهره.گیری از ظرفیت‌های این بازارچه‌ها در بخش صادرات تاکید کرد.

وی افزود: دولت باید در راستای حمایت از مرزنشینان سهمیه ویژه‌ای به بخش صادرات اختصاص دهد.

اخگر با اشاره به اینکه از سال 95 تاکنون تعاونی.های مرزنشین استان درگیر مشکلات متعددی شده‌اند تاکید کرد: این مسایل باید در شورای گفتگوی استانداری مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

  پرداخت مالیات مهم ترین مشکل تعاونی‌های مرزنشین است

رئیس اتحادیه شرکت‌های مرزنشینان استان کردستان گفت: از آنجا که تعاونی‌های مرزنشین تا سقف سهمیه ارزی از پرداخت مالیات معاف هستند به دلیل زیربار نرفتن سازمان مالیاتی پرداخت مالیات به مشکل جدی برای این تعاونی‌ها بدل شده است.

هیرش محمدپور اظهار کرد: تعاونی‌های مرزنشین با 10 میلیارد تومان پرداخت مالیات مواجه شده.اند و این مساله سبب غیرفعال شدن فعالیت تعاونی‌های مرزنشین شده است.

وی با اشاره به اینکه تعاونی.های مرزنشین استان مشکلات خاص خود را دارند افزود: مشکل سوخت یکی از مشکلات تعاونی‌هاست که سبب شده تعاونی‌ها از روند انجام صادرات و واردات خارج شوند.

به گفته محمدپور، مشکل سوخت سبب غیرفعال شدن فعالیت‌های تعاونی‌ها شده است.

  مالیات مهم‌ترین مشکل تعاونی‌های مرزنشین

یکی از اعضای تعاونی مرزنشین استان کردستان نیز در این نشست مشکل مالیاتی را مهم‌ترین مشکل تعاونی‌های مرزنشین عنوان کرد و گفت: طبق قانون افراد مرزنشین دارای کارت بازرگانی از پرداخت مالیات معاف هستند اما گمرک مرزنشینان را ملزم به پرداخت مالیات کرده است.

وی با تاکید بر این مطلب خواستار حل مشکل مالیاتی مرزنشینان و نیز صدور کارت الکترونیکی با پنج سال اعتبار و پیگیری و ‌اصلاح شعاع 20 کیلومتری تعاونی‌های مرزنشین در مجلس شد.

وی یادآور شد: خروج کالاها باید در خارج از استان و یکسری اقلام مختص کردستان باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، هم اکنون تعداد 19 تعاونی مرزنشین در استان (مریوان چهار تعاونی، سروآباد هشت تعاونی، بانه چهار تعاونی و سقز سه تعاونی) فعال است و 176 هزار نفر عضو تعاونی مرزنشین هستند.

این تعاونی‌ها در زمینه واردات و صادرات فعالیت دارند، در حال حاضر میزان واردات استان 67 قلم کالای خوراکی و غیرخوراکی است که تنها کالاهای خوراکی مشمول معافیت گمرکی می‌شود.

شناسه خبر 47450