شناسه خبر:47489
1400/8/5 09:14:19

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: طبق بررسی‌ها و به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با وجود وعده مسئولان، هنوز خبری از ارائه طرح جدید از سوی سرمایه‌گذار «پرشین‌یاقوت» به وزارت‌خانه نیست.

«پرشین‌یاقوت» با سرمایه‌گذار جدید جان گرفت؛ این خبری است که آذرماه سال گذشته از سوی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان اعلام شد. وی افزود: پروژه «پرشین‌یاقوت» در حیدره با رفع مشکلات فعالیت خود را آغاز کرده است؛ حال آنکه این پروژه به‌خاطر مشکلاتی متوقف شده بود که سرمایه‌گذار جدیدی از تهران این طرح را برگزید و اکنون شروع به کار کرده است.

پورمجاهد با بیان اینکه قرار است پروژه تراش سنگ‌های قیمتی در این طرح ادامه یابد، گفت: این پروژه در منابع طبیعی، مسکن و شهرسازی و بانک مشکل داشت که اکنون مشکلاتش رفع و تعیین تکلیف شده است.

حال آنکه پروژه طی این سال‌ها فرازوفرودهای بی‌شماری را پشت سر گذاشته، به نحوی که ساخت شهر جواهرات آسیا در زمینی به مساحت 126 هزار متر مربع در دامنه کوه الوند و غرب شهر همدان در جوار روستای حیدره با حمایت‌های بخش خصوصی و دولتی از هفت سال پیش کلنگ‌زنی شد تا این منطقه به قطب تولید جواهر در کشور بدل شود؛ اما متأسفانه طی این سال‌ها جز یک ساختمان نیمه‌کاره در بکرترین منطقه طبیعی در دامنه الوند، چیزی عاید همدان نشده است.

این درحالی است که در نقشه‌های ترسیم‌شده برای این طرح قرار بود تنها در فاز نخست پروژه 114 کارگاه تراش دوطبقه با ایجاد اشتغال برای 800 نفر احداث شود و در فازهای بعدی نسبت به احداث برج تجاری، هتل پنج‌ستاره، رستوران و موزه اقدام کنند؛ اما همان‌طور که عنوان شد، طی این سال‌ها روند پیشرفت پروژه بنا به دلایل مختلف کُند بوده است، به‌نحوی‌ که بارها و بارها این رسانه در شمارگان مختلف به انعکاس مباحث و موانع پیش‌ روی این پروژه و نیز نواقص طرح پرداخته است.

طی این سال‌ها با پیگیری از مسئولان و حساس کردن مدیران به مسائل مرتبط با این پروژه، سرانجام مشکل سند، منابع طبیعی و پرداخت بدهی‌های معوق تاحدودی حل شد و تنها مشکل صدور موافقت‌نامه اصولی از سوی میراث فرهنگی پیش‌ روی اجرای این پروژه است؛ به‌نحوی‌ که مهرماه سال گذشته محمدحسین عسگرپور، سرپرست دفتر تسهیلات و تأمین منابع وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با حضور در محل پروژه به بررسی مشکلات این پروژه پرداخت و گفت: این وزارتخانه تنها در بخش گردشگری امکان صدور موافقت اصولی دارد، حال آنکه اراضی این پروژه نیز به حوزه گردشگری واگذار شده است؛ پس سهم بخش تجاری در پروژه‌های بخش گردشگری باید حداکثر 20 درصد باشد و نه 50 درصد و درعین‌حال رعایت ضوابط مطالعات دامنه الوند نیز می‌بایست در طرح به‌روزرسانی‌شده از سوی سرمایه‌گذار مورد توجه قرار گیرد.

از طرفی معاون امور معادن استان همدان در نشست خبری خود در پاسخ به سؤال خبرنگار سپهرغرب درباره وضعیت معدن یاقوت که به شرکت پرشین‌یاقوت واگذار شده است نیز ابراز کرد: گویا شرکت پرشین‌یاقوت تغییرات مدیریتی پیدا کرده و معدن یاقوت واگذارشده نیز هنوز به بهره‌برداری نرسیده است؛ این معدن مشکلات محلی و راه دسترسی دارد که فعلاً فرصت داده‌ایم معدن را فعال کنند، در غیر این صورت فرآیند قانونی سلب بهره‌برداری و تنفید آن به دیگری دنبال خواهد شد.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا درخصوص آخرین وضعیت این پروژه گفت‌وگویی را با علی مالمیر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تأکید بر اینکه در زمان آغاز این پروژه الزاماً کلیت آن با ماهیت گردشگری شروع نشده و سرمایه‌گذار از بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف پیگیر گرفتن مجوز بود، گفت: بر این اساس دستگاه‌های متولی متعددی همچون سازمان صمت و دانشگاه با توجه به تعریف مباحث و پروژه‌هایی همچون دانشکده تخصصی تراشه‌ سنگ و غیره، در آن دخیل بودند که متأسفانه طی سال‌های گذشته همچنان متوقف باقی‌ ماند.

علی مالمیر افزود: بر این اساس در جلساتی که با تیم سرمایه‌گذاری مختلف این پروژه داشتیم، خواهان تعیین تکلیف آن شدیم که آیا می‌خواهند این پروژه در قالب یک طرح گردشگری دنبال شود و یا یک پروژه صنعتی؟ زیرا برای یک زمین نمی‌توان دو مجوز از دو دستگاه متفاوت صادر کرد؛ به این دوستان (سرمایه‌گذار جدید) گفتیم اگر قرار است در حوزه گردشگری پروژه را پیش ببرید، می‌بایست فرآیند قانونی و اداری از طریق استانداردهای تعریف‌شده از سوی این اداره کل پیگیری شود.

وی ادامه داد: البته طی سالیان گذشته (مربوط به یک دهه قبل است) یک موافقت اصولی از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توسط سرمایه‌گذار گرفته شده بود که مهلت قانونی آن به سر آمده و منقضی شده؛ بنابراین با مراجعه سرمایه‌گذار جدید طی دو سال گذشته نخستین بحثی که با این دوستان داشتیم این بود که نسبت به تعیین تکلیف ماهیت پروژه اقدام کنید.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه به سرمایه‌گذار اعلام کردیم که به‌دلیل منقضی شدن مهلت قانونی موافقت اصولی قبلی طرح جدید خود را در سامانه مربوط به موافقت اصولی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جهت گرفتن موافقت اصولی جدید بارگذاری کند، تصریح کرد: با توجه به اینکه این طرح در زمینی با مساحت بیش از 10 هکتار به اجرا درآمده است، تصمیم‌سازی درخصوص نقشه و طرح‌های تعریف‌شده می‌بایست از طریق وزارتخانه باشد، پس سرمایه‌گذار می‌بایست طرح خود را در حضور وزیر ارائه می‌کرد.

وی ادامه داد: با این تفاسیر لازم بود اطلاعات پروژه اعم از طرح توجیه در بخش‌های مختلف تهیه و ارائه شود؛ بنابراین درحال حاضر ما منتظر آن هستیم که این طلاعات توسط سرمایه‌گذار ارائه تا امکان پیگیری موضوع از طریق وزارتخانه فراهم شود.

مالمیر با تأکید بر اینکه حتی چندبار هم با وزارتخانه و دفتر وزیر هماهنگی لازم انجام شده تا اطلاعات در چارچوب استانداردی که دفتر تخصصی این قبیل موضوعات در وزارتخانه تعریف کرده در محضر وزیر از سوی سرمایه‌گذار ارائه شود اما متأسفانه هنوز این کار صورت نگرفته است، گفت: پس همچنان منتظر ارائه طرح از سوی سرمایه‌گذار هستیم تا موضوع صدور موافقت اصولی برای این طرح در تهران مورد تأیید قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان افزود: در این طرح سرمایه‌گذار می‌بایست علاوه‌بر مد نظر قرار دادن طرح قبلی، ملاحظات مطالعات دامنه شمالی الوند را مورد توجه قرار دهد؛ یعنی در محدثات جدید باید این مطالعات در دستور کار سرمایه‌گذار در ارائه طرح و اجرا قرار گیرد.

مالمیر با اشاره به اینکه درواقع برای دریافت موافقت اصولی جدید می‌بایست طرح به‌روز شود، ابراز کرد: بر این اساس پس از چندبار ارسال طرح و رفت و برگشت، اخیراً طرح نهایی در سامانه موافقت اصولی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بارگذاری شد.

وی با تأکید بر اینکه درحال حاضر موضوع صدور موافقت اصولی جدید این پروژه در جریان است، خاطرنشان کرد: درواقع تأسیسات جدید و به‌ویژه هتل این مجموعه که قرار است در پروژه احداث شود، منطبق با قواعد، اصول و ملاحظات مطالعات دامنه شمالی الوند خواهد بود.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد در بی‌توجهی و سهل‌انگاری مسئولان نسبت به داشته‌های استان و درعین‌حال بخش خصوصی به‌عنوان سرمایه‌گذار، در پروژه تاریخی پرشین‌یاقوت به‌جای توسعه استان در بخش اقتصادی، شاهد هدررفت سرمایه آن هستیم. زیرا طی دو سال گذشته با وجود وعده‌های داده‌شده از سوی مسئولان، هنوز سرمایه‌گذار خود را مکلف به ارائه طرح و بارگذاری آن در سامانه مذکور نکرده و به تعبیر عامیانه مدیران یک استان و مردمانش و از سوی دیگر این اداره کل و در رده‌های بالاتر یک وزارتخانه را مچل خود کرده! به‌طوری که یک وزاتخانه طی دو سال گذشته همچنان منتظر ارائه طرح جدید است. به‌واقع به‌جای شهر جواهرات، شاهد خرابه سیمانی در دامنه الوند هستیم که این مهم نتیجه عملکرد ضعیف مدیران استان در انتخاب سرمایه‌گذاران ناکارآمد و درعین‌حال عدم نظارت بر عملکرد آن‌ها است؛ این درحالی بوده که تعداد سرمایه‌گذاری این‌چنینی در شهر و استان همدان نه‌تنها در گردشگری، بلکه در بخش‌های مختلف طی یک دهه گذشته بی‌شمار بوده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به پروژه عصر طلایی، میدان تره‌بار و پارکینگ آقاجانی‌بیگ و غیره اشاره کرد.

جالب‌تر اینکه در مدیران استانی هیچ‌گونه دغدغه‌ای برای پیگیری چنین پروژه‌هایی که همگی به‌نوعی بیت‌المال محسوب می‌شوند، وجود ندارد؛ به‌نحوی که اگر رسانه‌ای پیگیر پروژه نباشد، مدیران محترم تنها به مراسم کلنگ‌زنی بی‌سرانجام پروژه‌ها بسنده می‌کنند. تأسف‌بارتر اینکه در مقطع زمانی کلنگ‌زنی این پروژه رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی از اجرای پروژه‌های این‌چنینی در استان برای تحقق انقلاب گردشگری در همدان یاد کرد، اما حال پس از گذشت چندسال نه خبری از اتمام و بهره‌برداری از پروژه هست و نه خبری از انقلاب در گردشگری!

شناسه خبر 47489