شناسه خبر:47543
1400/8/6 09:05:21
معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان:

شناسایی 1443 فقره انشعاب غیر مجاز آب در 6 ماه نخست امسال

سپهرغرب، گروه خبر: معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: یک‌هزار و 443 فقره انشعاب غیر مجاز آب در 6 ماهه نخست امسال در این استان شناسایی و 442 انشعاب آن به‌منظور حفظ منابع آبی موجود به انشعابات مجاز تبدیل شده است.

حمیدرضا نیکداد روز دوشنبه با بیان اینکه از این تعداد 826 رشته انشعاب به‌طور کامل قطع شده است، افزود: جلوگیری از هدررفت آب، اعمال مدیریت فشار و نصب تجهیزات کاهنده ازجمله اقدامات انجام‌شده به‌منظور گذر از خشک‌سالی و کاهش هدررفت آب است.

وی اظهار کرد: از ابتدای امسال اعمال مدیریت فشار شبکه از طریق کنترلگرهای موجود در شبکه در دستور کار قرار گرفت و پنج هزار و 590 مورد انشعاب، نشت‌یابی و اصلاح شد.

نیکداد عنوان کرد: در این مدت 193 کیلومتر نشت‌یابی نشت‌های نامرئی در شبکه توزیع به همراه رفع 6.6 لیتر بر ثانیه رفع نشت پس از نشت‌یابی در شبکه توزیع به انجام رسید.

وی اظهار کرد: اصلاح و بازسازی 27 کیلومتر شبکه، 636 فقره انشعاب و اصلاح و بازسازی یک‌هزار و 69 رشته خطوط انتقال آب در این مدت عملیاتی شد.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به اینکه جداسازی آب آشامیدنی از آب غیر آشامیدنی در فضای سبز از دیگر اقدامات انجام‌شده در این زمینه بوده است، تصریح کرد: جداسازی آب آشامیدنی از آب غیر آشامیدنی در پنج نقطه از فضای سبز شهری ازجمله اقدامات انجام‌شده است.

وی در رابطه با رفع خرابی‌ها و اتفاقات خطوط انتقال خاطرنشان کرد: در این مدت 770 مورد اتفاقات خطوط انتقال و خرابی به کمک همکاران عملیاتی رفع شد.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: در راستای کمک به نگه‌داشت منابع آبی موجود، نشت‌یابی شبکه، انشعابات و مخازن در راستای کشف نشتی‌های نامرئی و رفع آن‌ها همواره در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: بازرسی سه هزار و 918 کیلومتر به‌منظور شناسایی و رفع نشت مرئی شیرآلات و لوله‌های شبکه توزیع در 6 ماهه نخست سال جاری صورت گرفت.

نیکداد به تعویض پنج هزار و 766 دستگاه کنتور معیوب در 6 ماهه نخست سال جاری اشاره کرد و افزود: در این بازه زمانی شناسایی و مرئی‌سازی 167 دستگاه شیرآلات شبکه با پیمایش و بررسی کنتور 9 هزار و 762 مشترک، عملیاتی شد.

* 700 متر لوله آزبست قدیمی از شبکه توزیع آب شهر همدان خارج شد

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان همدان نیز از خارج کردن 700 متر لوله آزبست قدیمی از شبکه توزیع آب شهر همدان خبر داد.

«حسین آذرتکین» دراین‌باره گفت: با وجود اجرای شبکه توزیع جدید در منطقه جولان، بخشی از شبکه قدیمی همچنان در مدار باقی مانده بود که با همت واحد حوادث آب این امور 700 متر لوله آزبست قدیمی جمع‌آوری و از شبکه توزیع آب حذف شد.

وی اظهار کرد: با این اقدام ساکنان هشت کوچه از این منطقه در مدار شبکه توزیع آب جدید قرار گرفتند.

آذرتکین افزود: در اجرای این پروژه چهار فقره شکستگی پنهان لوله‌های 100 و 150 میلی‌متر و 6 فقره انشعاب قدیمی دارای نشتی که هدررفت پنهان آب را در پی داشتند، شناسایی و جمع‌آوری شد.

مدیر امور آبفای شهرستان همدان تصریح کرد: اقدامات گفته‌شده 6 لیتر در ثانیه صرفه‌جویی در مصرف آب را به دنبال داشته است که با توجه به شرایط کم‌آبی، اقدام مطلوبی است.

آذرتکین یادآور شد: هم‌زمان با جمع‌آوری شبکه قدیمی در منطقه جولان، 25 فقره انشعاب آب نیز اصلاح شد.

از ابتدای سال جاری تاکنون یک‌هزار متر لوله آزبست قدیمی از شبکه توزیع آب منطقه جولان جمع‌آوری شده است.

براساس آخرین آمار استان همدان بیش از 680 هزار مشترک آب دارد.

شناسه خبر 47543