شناسه خبر:47664
1400/8/9 09:37:08

سپهرغرب، گروه خبر: فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی گفت: حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی باید به‌صورت گسترده فرهنگ‌سازی شده و در بین جوامع محلی نهادینه شود تا بتوانیم آسیب‌های موجود در این حوزه را به حداقل برسانیم.

محمد خسروی صبح روز گذشته در جلسه‌ای که با حضور دهیاران، شوراهای اسلامی شهر و شهردار شهر محلات برگزار شد، انواع جرائم حوزه میراث فرهنگی، آسیب‌ها به آثار و ابنیه تاریخی و ماده 558 الی 569 قانون مجازات اسلامی را مورد بررسی و آموزش قرار داد.

وی بر خلأ آموزشی فردی و اجتماعی برای محافظت از بناهای تاریخی تأکید کرد و افزود: باید از ظرفیت مشارکت مردمی به‌ویژه انجمن‌های میراث فرهنگی در شهرها و روستاها بیشتر استفاده شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی بیان کرد: حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی باید به‌صورت گسترده فرهنگ‌سازی شده و در بین جوامع محلی نهادینه شود تا بتوانیم آسیب‌های موجود در این حوزه را به حداقل برسانیم؛ فرهنگ‌سازی بهترین راهکار مقابله با تخریب‌کنندگان آثار تاریخی است.

خسروی ناآگاهی مخربان را دلیل اصلی آسیب به اماکن گردشگری تاریخی یا طبیعی عنوان و خاطرنشان کرد: بازگویی اهمیت فرهنگی و تاریخی میراث فرهنگی از طریق رسانه‌ها، فعالان فضای مجازی، پیگرد قانونی جدی تخریب و آگاهی‌بخشی به دانش‌آموزان درباره اهمیت میراث فرهنگی در قالب آموزش‌های رسمی در نظام تعلیم و تربیت، باید به یک امر ثابت آموزشی و فرهنگی جامعه تبدیل شود.

وی اضافه کرد: باید آموزش‌ها نسل به نسل درباره اهمیت میراث فرهنگی ادامه یابد تا روند آسیب رساندن به بناهای تاریخی در نگاه شهروندان زشت و نامبارک قلمداد شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی خاطرنشان کرد: اکنون که گردشگری به‌عنوان یکی از موتورهای محرکه اشتغال‌زایی و درآمدزایی کشور مد نظر قرار گرفته و احیای بناهای تاریخی و فرهنگی برای جذب گردشگران نیز با استقبال خوب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در جای‌جای کشور مواجه‌ شده‌ است، بایستی برای از بین رفتن این پدیده نامبارک برنامه‌ریزی فرهنگی تدارک ببینیم.

خسروی یادآور شد: براساس ماده 558 قانون مجازات اسلامی تخریب و یا وارد کردن هرگونه خدشه ازجمله یادگاری‌نویسی روی آثار تاریخی و باستانی هر شخصی به ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی- تاریخی که در فهرست آثار ملی ‌ایران به ثبت رسیده، مشمول مجازات حبس و جریمه است.

شناسه خبر 47664