شناسه خبر:4788
1397/10/23 09:03:22
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان:

ابلاغ 257 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی روستائی

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص منابع مالی اجرای قانون گفت: در فاز اول معادل 6هزار میلیارد تومان به استانها ابلاغ و سهم استان همدان 130 میلیارد تومان شد و با توجه به اینکه 30 درصد از اعتبار ابلاغی به‌صورت متمرکز در تهران برای طرح‌های ملی اختصاص داده شده بود جهت تسریع در جذب اعتبارات، 30 درصد مذکور بین استان‌ها توزیع و سهم استان 38 میلیارد تعیین و با ابلاغ مرحله سوم تسهیلات روستایی استان به مبلغ 89 میلیارد تومان در مجموع در فاز اول، دوم و سوم مبلغ 257 میلیارد تومان به استان ابلاغ گردید.

احمد توصیفیان با بیان اینکه یکی از برنامه‌های اشتغالزا دولت دوازدهم، اعطای تسهیلات در قالب توسعه و ایجاد اشتغال پایدار روستایی است افزود: بر اساس آئین نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی آن‌ها متقاضیان طرح‌های خود را در سامانه کارا ثبت می‌نمایند و پس از بررسی دستگاه اجرایی تخصصی جهت بررسی، تایید و تصویب به کمیته‌های فنی استانی یا ملی ارجاع می‌شوند.

وی در ادامه افزود: طرح‌هایی با سرمایه‌گذاری زیر 100 میلیارد ریال در کمیته‌های فنی استانی، شهرستانی و طرح‌های با سرمایه‌گذاری بالای 100 میلیارد ریال به کمیته فنی ملی ارسال شده و پس از تایید و تصویب این کمیته‌ها جهت بررسی و پرداخت به بانک‌هاها ارجاع می‌شوند.

مدیر کل تعاون کار ورفاه اجتماعی استان همدان اظهارکرد: تعداد دو هزار و 321 طرح اشتغال روستایی در کمیته فنی استان و شهرستان‌ها بررسی و تعداد 1793 یک‌هزار و 793 طرح مصوب شده است و با توجه به ابلاغ فاز سوم تسهیلات جذب موفق تسهیلات اشتغال روستایی استان همدان به قوت تداوم می‌یابد.

وی افزود: هدف از پرداخت تسهیلات روستایی توسعه اشتغال روستایی، بهبود وضعیت زندگی، پیشگیری از مهاجرت و هدایت سرمایه‌ها به سمت اشتغال مولد و استفاده بهینه از منابع و مزیت‌های روستاها، افزایش راندمان و کاهش هزینه و هم‌افزایی در افزایش تولیدات بازارمحور است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه توسعه اقتصادی، صرفاً توسعه بنگاه‌های اقتصادی بزرگ نیست، گفت: برای توسعه روستاها می‌توان به ظرفیت‌های بخش کشاورزی و خدمات از قبیل حوزه گردشگری و بوم‌گردی توجه کرده و اشتغال و درآمدزایی لازم را ایجاد نمود.

وی اضافه کرد: روستاهای استان همدان قابلیت و سرمایه‌هایی نظیر صنایع‌دستی، فرش، سفال، مبل و منبت و طیفی از تولیدات باغی، کشاورزی و دامی دارند که می‌تواند در یک زنجیره هدفمند اقتصادی، معیشت و ارزش‌افزوده لازم برای روستاییان را تامین کند. 

توصیفیان با بیان اینکه تسهیلات روستایی با توجه به رسته‌های الویت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دار و منابع، استعداد و ظرفیت هر روستا پرداخت می‌شود. ادامه داد: بنا به تاکید استاندار محترم باید روستاها به کانون‌های رشد صنایع خرد و کوچک تبدیل شوند تا زندگی و معیشت مردم این مناطق شاهد تغییرات اساسی و مثبت باشد.

دبیر کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان افزود: تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از تولید، اشتغال و نیز پیاده‌سازی برنامه‌های اشتغال، اقتصاد مقاومتی و توسعه روستاها و با کار جمعی دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها و در مجموع تلاش و همدلی تیم اقتصادی استان اجرایی و پرداخت می‌شود.

وی ضمن اشاره به تاکیدات استاندار همدان در کیفیت جذب تسهیلات و اشتغال‌محور بودن آن‌ها، بهبود وضعیت زندگی، پیشگیری از مهاجرت، هدایت سرمایه‌ها به سمت اشتغال مولد، استفاده بهینه از منابع و مزیت‌هایی روستایی، افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه و هم‌افزایی در افزایش تولیدات بازارمحور را از دیگر اهداف پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی برشمرد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان با بیان اینکه روستاهای این استان از نظر تنوع فرهنگی و اقلیمی با دیگر روستاهای کشور تفاوت دارند، اظهار کرد: از این رو باید از ظرفیت روستاهای استان استفاده کرد و در اجرای این راهبرد به منابع آبی و شرایط سکونتگاه‌های هر روستا نیز توجه کرد.

وی با بیان اینکه توسعه کشاورزی باید سازگار با اقلیم روستاها و در مسیر کاهش مشکلات آب کشور به سمت کشاورزی مدرن حرکت کند، گفت: باید مزیت تولیدی، اجتماعی و اشتغال در روستاها ایجاد کرد تا شرایط بهبود زندگی در این مناطق فراهم و از مهاجرت روستاییان جلوگیری و حتی مهاجرت معکوس داشته باشیم.

توصیفیان رسته‌های اولویت‌دار دریافت تسهیلات اشتغال روستایی را در بخش‌های صنعت کشاورزی و خدمات برشمرد و افزود: سهمیه تسهیلات روستایی در بخش کشاورزی و منابع طبیعی 45 درصد، در بخش صنایع و معادن کوچک 10درصد، در بخش صنایع دستی و فرش دستباف 10 درصد، در بخش گردشگری 10 درصد، در بخش خدماتی و فناوری‌های اطلاعات 15 درصد و در گردش نواحی صنعتی روستایی نیز 10 درصد است.

وی در ادامه اضافه کرد: این تسهیلات با دو نرخ بهره شامل 6 درصد برای روستاها و عشایر استان و 10 درصد برای تامین سرمایه کارگاه‌های تولیدی در شهرک‌های صنعتی روستایی و شهرهای کمتر از 10 هزار نفر جمعیت استان، پرداخت می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در خصوص منابع مالی اجرای قانون گفت: مبلغ 1.5 میلیارد دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی با تصویب هیئت امنای صندوق به صورت سپرده‌گذاری قرض‌الحسنه (با نرخ سود صفر درصد) نزد مؤسسه‌های عامل(بانک کشاورزی، بانک توسعه تعاون، پست بانک، صندوق کارآفرینی امید) سپرده‌گذاری شده و موسسات عامل نیز معادل ریالی مبلغ سپرده شده توسط صندوق را از محل منابع داخلی به صورت تلفیقی با منابع صندوق توسعه ملی اختصاص داده و در مجموع حدوداً مبلغ 18 هزار میلیارد تومان برای اجرای قانون اعتبار تعیین گردید.

وی افزود: در فاز اول معادل 6هزار میلیارد تومان به استانها ابلاغ و سهم استان همدان 130 میلیارد تومان شد و با توجه به اینکه 30 درصد از اعتبار ابلاغی به‌صورت متمرکز در تهران برای طرح‌های ملی اختصاص داده شده بود جهت تسریع در جذب اعتبارات، 30 درصد مذکور بین استان‌ها توزیع و سهم استان 38 میلیارد تعیین و با ابلاغ مرحله سوم تسهیلات روستایی استان به مبلغ 89 میلیارد تومان در مجموع در فاز اول، دوم و سوم مبلغ 257 میلیارد تومان به استان ابلاغ گردید.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان در خصوص توزیع سهمیه بانکی گفت: سهم بانک کشاورزی 50 درصد کل سهمیه (معادل 840 میلیارد ریال) و 50 درصد باقیمانده بین بانک توسعه تعاون، پست‌بانک و صندوق کارآفرینی امید هرکدام به مبلغ 280 میلیارد ریال توزیع شده است.

توصیفیان با اشاره به عملکرد کمی و کیفی تیم اقتصادی و اعضای کارگروه اشتغال استان گفت: در مجموع تعداد هزار و 70 طرح به مبلغ دو هزار و 106 میلیارد ریال در بانک‌ها عقد قرارداد و پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در ادامه افزود: با توجه به پتانسیل و ظرفیت‌های استان در بخش صنایع دستی و خرد بودن این طرح‌ها، بیشترین طرح‌های عقد قرارداد شده در بانک‌ها مربوط به بخش صنعت با تعداد 714 طرح و مبلغ 773 میلیارد ریال بوده و در بخش کشاورزی تعداد 320 طرح به مبلغ 1230 میلیارد ریال و در بخش خدمات تعداد 36 طرح به مبلغ 102 میلیارد ریال عقد قراداد و پرداخت شده است.

وی افزود: به لحاظ نوع، بیشترین طرح مربوط به طرح‌های توسعه‌ای با تعداد 558 و مبلغ 923 میلیارد ریال بوده و طرح‌های جدید با تعداد 502 طرح و مبلغ یک‌هزار و 137 میلیارد ریال و سرمایه در گردش نیز تعداد 10 طرح با مبلغ 45 میلیارد ریال در بانکها عقد قرارداد و پرداخت شده است.

توصیفیان در ادامه با اشاره به اینکه این تسهیلات در استان‌ها بر اساس مطالعات طرح تکاپو که نتیجه آن تعیین رسته‌های پراشتغال بود توزیع شد اظهار کرد: با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های خوبی که استان همدان در بخش صنایع‌دستی به‌خصوص سفال و سرامیک، مبل و منبت، فرش و دستبافته‌ها و صنایع چرم داشت حدود 600 طرح که بالغ بر 50 درصد تعداد طرح‌های عقد قرارداد و پرداخت شده‌است مربوط به طرح‌های صنایع دستی بوده و از نظر مبلغ عقد قرارداد نیز طرح‌های پرورش دام سبک و سنگین با مبلغ 450 میلیارد ریال بیشترین تسهیلات را به خود اختصاص داده‌اند.

     بانک کشاورزی دارای بیشترین میزان اعطای وام اشتغالزائی روستایی

وی به مقایسه عملکرد بانک‌ها در اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در روستاها و مناطق عشایری پرداخت و افزود: ضمن تقدیر از تلاش‌های چهار بانک عامل، بانک کشاورزی بالاترین عملکرد را در استان داشته و موفق شده 133 درصد از سهمیه اختصاصی را جذب و پس از آن بانک توسعه تعاون 128 درصد سهمیه و صندوق کارآفرینی امید 96 درصد و پست بانک نیز 91 درصد سهمیه را جذب نموده‌اند که در مجموع استان همدان موفق به جذب 120 درصدی سهمیه ابلاغی استان گردیده است.

     تویسرکان دارای بالاترین جذب تسهیلات

وی ضمن اشاره به پیگیری‌های مشفقانه فرمانداران شهرستان‌ها افزود: شهرستان تویسرکان با جذب 230 درصدی به لحاظ درصد جذب سهمیه بالاترین عملکرد و شهرستان ملایر با جذب 38 میلیارد تومان به لحاظ مبلغ جذب بالاترین عملکرد را داشته‌اند و شهرستان‌های نهاوند، رزن و کبودرآهنگ نیز عملکرد موفق و بیش از 100 درصد اعتبار شهرستان را جذب نموده‌اند.

شناسه خبر 4788