شناسه خبر:47893
1400/8/13 09:53:57

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گیلانغرب از جمع‌آوری زباله‌ها، پاک‌سازی و نظافت محوطه تاریخی کاخ اربابی در این شهرستان با هدف ایجاد محیطی زیبا برای حضور گردشگران خبر داد.

«سیروس ادیب» روز چهارشنبه اعلام کرد: مجموعه تاریخی کاخ اربابی در کنار سراب مورت یکی از تفرجگاه‌های نزدیک شهر گیلانغرب است که مورد توجه و بازدید گردشگران قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: اشرافیت این مجموعه به سد دایگ و نزدیکی آن به مرکز شهر اهمیت رسیدگی و نظافت این مجموعه تاریخی را دوچندان کرده‌ است.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گیلانغرب گفت: به همین منظور برای اینکه این بنای ارزشمند چهره زشتی در مقابل گردشگران نداشته باشد، مجموعه به‌صورت هفتگی از هرگونه زباله پاک‌سازی می‌شود.

وی یادآور شد: نظافت مجموعه کاخ اربابی توسط خود کارکنان اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی انجام می‌شود.

ادیب تأکید کرد: مجموعه آثار فرهنگی و باستانی سراب مورد یا مورت گیلانغرب در سال‌های 1384 تا 1386 توسط «یوسف مرادی» به‌صورت نجات‌بخشی کاوش شده‌ است.

وی ادامه داد: این مجموعه شامل کاخ اربابی و آتشکده، بخشی از معبد آناهیتا است که قدمت آن به دوره اشکانی بازمی‌گردد.

مجموعه کاخ اربابی در ضلع جنوب شرقی شهر گیلانغرب و مشرف به سد دایگ با مصالح سنگ قلوه‌ای رودخانه‌ای و آجر و ملات گچ نیم‌کوب احداث شده‌ است.

قدمت این اثر تاریخی مربوط به دوره اشکانی است اما در دوران‌ بعدی ازجمله ساسانی، سلجوقی و ایلخانی استفاده مکرر شده‌ است.

این مجموعه بیش از نیم هکتار وسعت دارد و شامل دو قسمت رسمی و خصوصی می‌شود؛ نقشه کاخ اربابی ازجمله نقشه‌های برتر معماری باستانی دنیا به‌شمار می‌رود.

راهروها، تالار تشریفات، اتاق تخت‌نشین‌ حاکم، محل زندگی خصوصی حاکم، واحدهای اداری، دفتر منشی و پاگردها برخی از بخش‌های این کاخ را تشکیل می‌دهند.

شهرستان گیلانغرب حدود 600 اثر ثبتی دارد که بیش از 300 مورد آن شناسایی شده و بیش از نیمی از آن نیاز به بررسی باستان‌شناسی دارد.

شناسه خبر 47893