شناسه خبر:47958
1400/8/15 09:42:37
مدیر دفتر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل آبفای استان همدان خبر داد:

جایگزینی سامانه‌های گندزدایی گازی شهری با سامانه‌های ایمن

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر دفتر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل آبفای استان همدان از جایگزینی تمامی سامانه‌های گندزدایی گازی شهری با سامانه‌های نوین و ایمن خبر داد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی آبفای استان همدان، مرتضی جعفری با اشاره به اینکه هشتم لغایت چهاردهم آبان‌ماه مصادف با هفته پدافند غیر عامل بود، گفت: براساس سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری پدافند غیر عامل مجموعه اقدامات غیر مسلحانه‌ای است که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن می‌شود.

وی با بیان اینکه پدافند غیر عامل درحقیقت نوعی دفاع غیر مسلحانه است، عنوان کرد: دفاع غیر عامل مجموعه تمهیدات، اقدامات و طرح‌هایی است که با استفاده از ابزار، شرایط و حتی‌المقدور بدون نیاز به نیروی انسانی به‌صورت خوداتکا صورت می‌گیرد.

جعفری ضمن اشاره به برخی اصول مرتبط با پدافند غیر عامل، بیان کرد: ازجمله این اصول می‌توان به اصل پوشش، استقرار و نامرئی‌سازی، تولید سازه تأسیسات دومنظوره جهت افزایش تاب‌آوری، مکان‌یابی و استقرار عملکردها، اختفا با استفاده از عوامل طبیعی، حفاظت اطلاعات سیستم‌های مهم، تقلیل آسیب‌پذیری و کاهش خسارت و صدمات به تأسیسات، فریب و تحمیل هزینه بیشتر به دشمن و تقویت بازدارندگی، کوچک‌سازی، ارزان‌سازی و مقاوم‌سازی سازه‌های حیاتی اشاره کرد که نهایتاً رعایت اصول پدافند غیر عامل منجر به افزایش آستانه مقاومت مردم و نیروی خودی در برابر تهاجمات دشمن و سلب آزادی و ابتکار عمل از دشمن خواهد شد.

وی با اذعان به اینکه براساس تعاریف و اصول یادشده و دستورالعمل‌ها و سیاست‌های ابلاغی شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز طبق روال سنوات گذشته مجموعه اقداماتی را همواره در دستور کار دارد، اظهار کرد: انجام مطالعات مرتبط با پدافند غیر عامل تأسیسات آب و فاضلاب درحال بهره‌برداری یا در دست ساخت و همچنین اجرای نتایج حاصل از مطالعات همانند ارتقای حفاظت فیزیکی، ازجمله این موارد است.

جعفری با بیان اینکه براساس سیاست‌های ابلاغی شرکت آب و فاضلاب استان همدان سال گذشته با پیگیری دفاتر پدافند و حراست ضمن همراهی معاونت‌های آب و فاضلاب بالغ‌بر پنج میلیارد تومان اعتبار را در همین خصوص هزینه کرد، گفت: حصارکشی، دیوارکشی، فنس‌کشی تأسیسات و ارتقای حفاظت فیزیکی و همچنین نصب دوربین‌های هوشمند مداربسته، از همین رهگذر عملیاتی شد.

وی ادامه داد: همچنین در اجرای مطالعات پدافند غیر عامل جایگزینی سیستم‌های کلرزنی گازی با سامانه گندزدایی نوین و ایمن براساس سیاست‌های ابلاغی از سوی وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در دستور کار قرار گرفت که بر همین اساس در سنوات گذشته 39 مرکز سامانه گندزدایی گازی با سامانه‌های نوین و ایمن جایگزین شدند.

مدیر دفتر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل آبفای استان همدان تصریح کرد: با مجموعه اقدامات انجام‌شده در این خصوص درحال حاضر در فاز شهری هیچ‌گونه سامانه گندزدایی گازی وجود ندارد.

جعفری همچنین خاطرنشان کرد: در سال جاری نیز نصب و جایگزینی 109 دستگاه سامانه گندزدایی با آب ژاول با پیگیری دفتر پایش کیفی و همراهی معاونت‌های بهره‌برداری در دست انجام است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه در راستای چرخه پدافند زیستی کیفیت آب خط قرمز ما است، عنوان کرد: بر همین اساس با ارتقای تجهیزات و توان تشخیصی آلاینده‌های خاص توسط دفتر پایش کیفی، سالانه 411 هزار و 828 مورد آزمون کلرسنجی به انجام می‌رسد که خوشبختانه مطابق مجموعه آزمایشات مستمر انجام‌شده، مطلوبیت کلرسنجی ما 100 درصد است.

مدیر دفتر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل آبفای استان همدان افزود: همچنین سالانه بیش از 80 هزار و 622 مورد آزمون کدورت‌سنجی انجام می‌شود که در عمده موارد کدورت اعلام‌شده در مناطق شهری و روستایی کمتر از یک گزارش شده است.

وی با بیان اینکه سالانه هفت هزار و 918 مورد آزمایش میکروبی توسط دفتر پایش کیفی و آزمایشگاه‌های مرتبط انجام می‌شود که مطلوبیت در حدود 100 درصد داشته، اظهار کرد: بیش از 757 مورد آزمایش فیزیکی و شیمیایی نیز به‌صورت سالانه به انجام می‌رسد.

این مقام مسئول از فعال بودن 42 دستگاه سنجش آنلاین کیفیت آب خبر داد و گفت: با توجه به موارد پیش‌گفته چنانچه در حوزه کیفیت آب مشکلی گزارش شود، محدودسازی، بازیابی و حذف مدار آلوده بلافاصله با هماهنگی قرارگاه پدافند زیستی استان در دستور کار قرار می‌گیرد.

جعفری درنهایت ضمن اشاره به دیگر اقدامات انجام‌شده توسط شرکت آب و فاضلاب استان در زمینه پدافند غیر عامل، افزود: خرید و راه‌اندازی دستگاه بسته‌بندی آب، خرید تانکرهای آب‌رسانی سیار، برگزاری کارگاهای آموزشی و مانور‌های آماده‌سازی پدافندی نظیر مانور رزمایش قطع برق و تست آماده به‌کاری ژنراتورهای برق اضطراری و همچنین حضور در مانور منطقه‌ای 6 گانه وزارت نیرو، ازجمله این موارد است.

شناسه خبر 47958