شناسه خبر:48138
1400/8/18 09:41:18

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا استان همدان با بیان اینکه هیچ مشکلی در تأمین واکسن مورد نیاز وجود ندارد، گفت: هم‌اینک 730 هزار دوز واکسن کرونا در انبارهای استان همدان ذخیره شده است.

«اسدالله ربانی‌مهر» روز دوشنبه در جلسه کمیته اطلاع‌رسانی ستاد کرونا افزود: استان همدان با تزریق بیش از دو میلیون دوز واکسن کرونا از استان‌های پیشگام در تزریق واکسن به‌شمار می‌رود، به‌گونه‌ای که تاکنون 70 درصد جمعیت استان دوز نخست واکسن را دریافت کردند.

وی خاطرنشان کرد: طبق گزارش‌های ارائه‌شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی 95 درصد افراد بستری و فوتی کرونا واکسن نزده بودند که این امر اهمیت تزریق واکسن کرونا را بیش از گذشته نمایان می‌کند.

رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا استان همدان افزود: با ورود به فصل سرد سال و بستن شدن در و پنجره‌ها برای گرم نگه داشتن فضای محل فعالیت و زندگی، خطر ابتلا به ویروس کرونا افزایش می‌یابد.

ربانی‌مهر گفت: بهترین راهکار برای پیشگیری از بروز و شیوع ویروس کرونا رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه خودداری از برگزاری مجالس، استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی است.

وی خواستار اطلاع‌رسانی و اقناع‌سازی افکار عمومی درباره ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی رسانه‌ها شد و اضافه کرد: رسانه‌ها بیشترین همکاری را از ابتدای اپیدمی کرونا تا امروز با ستاد مدیریت کرونا داشته‌اند که این همکاری همچنان باید تداوم داشته باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان نیز گفت: روند مشارکت مردم در طرح واکسیناسیون عمومی کرونا استان کاهشی است، به‌نحوی که تاکنون 230 هزار نفر در این استان واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند.

محمد خزائی افزود: آمار روزانه واکسیناسیون کرونا در استان به 20 تا 27 هزار نفر رسیده بود که اینک به چهار تا پنج هزار نفر در روز کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: درصورت تداوم این روند بیش از دو ماه تا واکسینه کردن بیش از 80 درصد جامعه هدف علیه ویروس کرونا در استان طول می‌کشد؛ بنابراین استفاده از ابزارهای رسانه‌ای و دیگر ظرفیت‌ها برای تبیین ضرورت واکسیناسیون در استان ضروری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان با بیان اینکه آمار روزانه ترخیص بیماران کرونایی از شمار بستری‌ها بیشتر شده است، گفت: تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها به یک‌هزار و 800 نفر نیز رسید که اینک به 525 بیمار کاهش یافته و امید می‌رود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون این رقم به صفر نزدیک شود.

خزائی افزود: جمعیت استان همدان یک میلیون و 780 هزار نفر است که برای رسیدن به نقطه مطلوب دست کم باید 80 درصد این جمعیت معادل یک میلیون و 430 هزار نفر علیه کرونا واکسینه شوند.

وی با بیان اینکه آمار واکسیناسیون در استان همدان از مرز دو میلیون دوز گذشته است، گفت: برای تزریق هر دو نوبت واکسن کرونا به جامعه هدف باید دو میلیون و 860 هزار دوز واکسن تزریق شود که تاکنون بیش از دو میلیون دوز تزریق شده و حدود 860 هزار دوز باقی مانده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان ادامه داد: 67 درصد مردم استان دوز نخست و 45 درصد هر دو دوز را دریافت کرده‌اند که برای رسیدن این رقم به 80 درصد و قطع زنجیره کرونا باید تلاش کرد.

خزائی اظهار کرد: آمار تزریق واکسن دوز نخست کرونا در شهرستان درگزین 75 درصد، رزن 72 درصد، اسدآباد 70 درصد، همدان 69 درصد، تویسرکان 67 درصد، ملایر و نهاوند 63 درصد و فامنین 62 درصد است.

وی با بیان اینکه همدان رتبه 12 کشور را ازنظر تزریق واکسن کرونا دارد، افزود: میانگین کشوری تزریق دوز نخست واکسن کرونا 65 درصد و در همدان 67 درصد بوده و دوز دوم نیز در کشور و استان 45 درصد است.

این مقام مسئول گفت: 136 هزار دانش‌آموز 12 تا 18 سال در مدارس این استان تحصیل می‌کنند و از این تعداد 78 درصد دوز نخست و 39 درصد دوز دوم را دریافت کردند که شهرستان درگزین با 88 درصد و فامنین و رزن با 86 درصد، بیشترین میزان تزریق دوز نخست واکسن به دانش‌آموزان را دارند.

شناسه خبر 48138