شناسه خبر:48140
1400/8/18 09:46:49
معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان:

صنایع دستی و هنرهای سنتی فراموش‌شده استان همدان احیا می‌شود

سپهرغرب، گروه خبر: معاون‌صنایع ‌دستی اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان با تأکید بر احیای صنایع دستی و هنرهای سنتی منسوخ‌شده، گفت: در همین ارتباط هنرصنعت فراموش‌شده «مسگری» در استان احیا شده است.

هاشم مظاهری روز دوشنبه در حاشیه بازدید از کارگاه تولیدی مسگری استاد علی‌اله حاجی‌شفیعی در شهر قهاوند افزود: از 267 رشته صنایع دستی شناخته‌شده کشور، 85 رشته آن در استان همدان فعال است که ضمن حفظ و احیای میراث نیاکان، زمینه اشتغال بسیاری از مردم را نیز فراهم کرده است.

وی اظهار کرد: مسگری یکی از شعبات فلزکاری است و بنا بر حدس باستان‌شناسان در حدود سه تا پنج هزار سال قدمت دارد.

این مقام مسئول گفت: نخستین اشیای فلزی ساخته‌شده به دست بشر مصنوعات مسی چکش‌کاری‌شده و کوچکی بوده که به نیمه نخست هزاره چهارم پیش از تاریخ تعلق دارد.

به گفته وی مس از همان ابتدا برای ساخت سنجاق‌های زینتی، مهره‌ها، سربنده و سایر لوازم شکار، تبر، آینه صیقلی و نیز ابزار تدافعی نظیر شمشیر، خنجر و کارد مورد استفاده قرار می‌گرفت که نمونه‌هایی از آن‌ها در حفاری‌های تپه هگمتانه کشف شده است.

مظاهری افزود: پس از استخراج سنگ مس و تبدیل آن به ورقه‌های مسی، به‌ دست صنعتگران سپرده می‌شود که با وسایل ساده‌ای چون چکش و قلم فولادی، آن‌ها را به ظروف مسی تبدیل کنند.

وی تصریح کرد: ساخت ظروف کوچک به‌صورت یک تکه و با استفاده از یک ورقه مسی شکل می‌گیرد که صنعتگر با چکش زدن باعث تغییر فرم و شکل‌پذیری آن می‌شود.

معاون صنایع‌ دستی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان ابراز کرد: رشته مسگری استان درحال منسوخ شدن است و این هنر برای احیا به حمایت و برنامه‌ریزی نیاز دارد که با وجود این کارگاه که یک سالی است فعالیت خود را در روستای یکانه شهر قهاوند آغاز کرده، فعالیت‌های خوبی برای حفظ و احیای این هنرصنعت انجام شده است.

وی اظهار کرد: معاونت صنایع ‌دستی برای احیای این رشته هنری به شیوه استادشاگردی تعداد محدودی از علاقه‌مندان دارای استعداد را شناسایی و برای آموزش حرفه مسگری به کارگاه استاد هدایت می‌کند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان با اشاره به اینکه سفال و سرامیک، مبل و منبت و چرم سهم مهمی از شاغلان بخش صنایع دستی استان را به خود اختصاص داده است، گفت: قالی‌بافی، معرق‌کاری، مرواربافی (حصیربافی)، مسگری، گیوه‌بافی، قلم‌زنی، طلاکوبی، سنگ‌تراشی، نقره‌کوبی، نقاشی، مینیاتور، تذهیب، شیشه‌گری، قاب‌سازی، کاشی هفت‌رنگ و صنایع فلزی نظیر چاقوسازی، از دیگر صنایع دستی مهم استان همدان است.

سفال و سرامیک، مبل و منبت و چرم، قالی‌بافی، معرق‌کاری، مرواربافی (حصیربافی)، مسگری، گیوه‌بافی، قلم‌زنی، طلاکوبی، سنگ‌تراشی، نقره‌کوبی، نقاشی، مینیاتور، تذهیب، شیشه‌گری، قاب‌سازی، کاشی هفت‌رنگ و چاقوسازی ازجمله هنرهای سنتی و صنایع دستی استان همدان است.

شناسه خبر 48140