شناسه خبر:48150
1400/8/18 10:10:36

سپهرغرب، گروه سلامت: یک متخصص پوست و مو گفت: هرچه سن بالاتر می‌رود، خشکی پوست هم بیشتر شده و همراه با بیماری‌های زمینه‌ای تشدید می‌شود؛ در این مواقع استفاده از بخور برای افزایش رطوبت توصیه می‌شود.

سیدمسعود داودی درباره خشکی پوست در فصل پاییز ابراز کرد: گاهی اوقات خشکی پوست می‌تواند به‌دلیل مشکلات تیروئیدی و بیماری‌های مزمن و طولانی رخ دهد که باید با مراجعه به پزشک ریشه مشکل تشخیص داده شود. برخی مواقع بیماری‌هایی همچون اگزما و پسوریازیس با خشکی پوست اشتباه می‌شوند؛ درصورتی که فرد بیمار از خشکی پوست خود مطمئن شد، باید از کرم‌های مؤثر استفاده کند که معمولاً در ترکیب خود اوره 10 تا 20 درصدی دارند.

وی افزود: این افراد باید به متخصص پوست مراجعه کنند تا بررسی‌های لازم به‌عمل آید.

متخصص پوست و مو کشورمان خشکی را دلیل خارش پوست در فصل زمستان عنوان و اظهار کرد: هرچه سن بالاتر می‌رود، خشکی پوست هم بیشتر شده و همراه با بیماری‌های زمینه‌ای تشدید می‌شود، در این مواقع استفاده از بخور برای افزایش رطوبت توصیه می‌شود. ضمن اینکه برای شستن پوست بهتر است از صابون‌های کرمدار به‌جای صابون گلیسیرینه استفاده شود و اگر از شوینده‌های کرمدار استفاده شود هم که بهتر از صابون‌های کرمدار است.

وی در پاسخ به اینکه آیا بهتر است برای شست‌وشوی بدن از صابون مایع استفاده کرد یا جامد؟ گفت: صابون مایع و جامد ازنظر ترکیبات با هم فرقی ندارند، اما در زمان به عمل آوردن فرآورده صابون‌های مایع حرارت کمتری می‌گیرند و برای اماکن عمومی مناسب‌تر هستند و می‌توانند مانع سرایت بیماری‌های پوستی شوند.

داودی خاطرنشان کرد: برای پوست‌های حساس بهتر است از شوینده‌های غیر صابونی استفاده کرد که به‌صورت جامد و مایع وجود دارد.

وی دلیل پوسته‌پوسته شدن سر را ناشی از چرب بودن پوست عنوان و اظهار کرد: تجمع چربی، اضافه شدن قارچ‌های ذره‌بینی را به دنبال دارد که اصطلاحاً اگزمای شوره‌ای نام دارد. در فصل پاییز و زمستان به‌دلیل کاهش تعریق و استحمام و شستن موها در افرادی که پوست خشک دارند، این شوره‌ها درنتیجه تجمع چربی بیشتر خواهند شد؛ اما اگر طبق روال گذشته استحمام انجام شود، پوسته‌ریزی کمتر می‌شود. پوسته‌ریزی پوست سر می‌تواند در پوست‌های خیلی خشک هم اتفاق بیفتد، بیماری صدف هم می‌تواند باعث پوسته‌ریزی سر شود.

متخصص پوست و مو کشورمان گفت: برای شستن دست‌ها باید از صابون‌های ملایم استفاده شود و به‌جد از استفاده پودر لباسشویی برای شستن دست‌ها پرهیز شود؛ بهتر است افرادی مثل مکانیک‌ها در هنگام کار از دستکش استفاده کنند.

شناسه خبر 48150