شناسه خبر:48208
1400/8/19 10:32:31

سپهرغرب، گروه کافه کتاب: معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌مناسبت هفته کتاب از طرح‌های روستاییان در حوزه ترویج کتاب و کتاب‌خوانی حمایت می‌کند.

معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌مناسبت هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران (24 تا 30 آبان‌ماه) و به‌منظور پشتیبانی از برنامه‌ها و اقدامات انجام‌شده و طرح‌های ابتکاری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی، از طرح‌های برگزیده روستاییان در حوزه ترویج کتاب و کتاب‌خوانی حمایت می‌کند.

برای شرکت در این برنامه، لازم است مسئول یا مجری طرح مورد نظر را در قالب فرم پیوست به همراه مدارک و مستندات دبیرخانه شبکه ترویج کتاب‌خوانی ارسال کند؛ هر شخص یا گروه یا انجمن فقط می‌تواند یک برنامه برای شرکت در طرح ارسال کند.

برنامه‌های ارسالی می‌تواند شامل مجموعه فعالیت‌هایی مانند اقدامات زیر باشد:

تأسیس نهادهای مرتبط به کتاب‌خوانی ازجمله کتابخانه

واگذاری زمین، تأمین تجهیزات و امکانات زیربنایی

استفاده بهینه از امکانات و زیرساخت‌های موجود در فضاهای مجازی برای ترویج کتاب‌خوانی

فعالیت‌های ترویجی شامل برگزاری مسابقات، جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها

هر فعالیتی که در فضاهای حضوری یا مجازی به شکل مبتکرانه و خلاقانه‌ای به ترویج کتاب و کتاب‌خوانی بینجامد

طرح‌های ارسالی از سوی شرکت‌کنندگان باید شاخص‌هایی چون متناسب با نیازهای محلی، آیین‌های بومی و ارزش‌های دینی و فرهنگی را داشته و از تأثیرات پایداری در ارتقای سطح فرهنگ کتاب‌خوانی، مشارکت مردمی و پشتیبانی واحدهای اجرایی روستا و عشایر برخوردار باشد. همچنین در این طرح‌ها باید به نیازهای فرهنگی زنان، کودکان و نوجوانان توجه کرد؛ در کنار موارد گفته‌شده این طرح‌ها باید از همه ظرفیت‌ها و امکانات موجود در سطح ملی و محلی روستا و همچنین از فضاهای مجازی، استفاده مناسب و خلاقانه داشته باشد، در ضمن به رونق کسب‌وکارهای محلی و همچنین رفع محرومیت‌ها و آسیب‌ها توجه داشته باشد.

برای شرکت در برنامه، مجری طرح می‌بایست گزارش مبسوط و مفصلی از برنامه تهیه کند و در طراحی و اجرای آن دارای خلاقیت و نوآوری باشد.

شیوه انتخاب طرح‌ها

براساس نظر شورای کارشناسی و شاخص‌های تعیین‌شده، پنج طرح از میان طرح‌های رسیده به دبیرخانه انتخاب می‌شوند و از هر طرح تا سقف 50 میلیون ریال حمایت می‌شود و با لوح معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تلاش‌های مجری یا مجریان طرح نیز تقدیر می‌شود و برای پشتیبانی‌های اجرایی بیشتر به نهادها و سازمان‌های همکار معرفی خواهند شد.

نحوه شرکت

متقاضیان شرکت در این برنامه باید تا پنجشنبه چهارم آذرماه 1400 به سایت شبکه ترویج کتاب‌خوانی ایران مراجعه و فرم‌ها و مستندات مربوطه را پُر و ارسال کنند.

شناسه خبر 48208