شناسه خبر:48387
1400/8/24 09:01:26

شهرداری یک نهاد اجتماعی است که می‌تواند با وجود همه محدودیت‌ها، ساحت‌های مختلف شهروندان را متاثر سازد. یکی از حوزه‌های مهمی که شهرداری می‌تواند و باید در آن نقش‌آفرینی کند، حوزه سلامت و امنیت زیستی شهروندان است. این مسئله ابعاد مختلفی دارد. نوع معماری ساختمان، در سلامت ساکنان تاثیرگذار است از این‌رو این موضوع باید مورد توجه تصمیم‌گیران شهری باشد و باید از متخصصان برای این حوزه بهره برد. این بخش مهم مدنظر این مقال نیست.

یکی از فرصت‌ها برای خدمت در شهرداری، کمک به افزایش سرانه فضای درمانی در شهر است. برخی از شهرداری‌ها در شهرهای مختلف خود دارای درمانگاه و بیمارستان هستند. به طور مثال برخی از شهرداری‌های مناطق تهران، دارای درمانگاه متعلق به خود هستند. مناطق شهرداری همدان نیز می‌توانند درمانگاه‎‌های خاص خود را داشته باشند، هم برای شهرداری محل درآمد است و هم زمینه را برای خدمت‌رسانی به کارمندان شهرداری و همچنین مردم فراهم می‌کند. اگر خود شهرداری توانایی مالی برای ایجاد این درمانگاه‌ها را نداشته باشد می‌تواند به صورت مشارکتی با بخش دولتی و خصوصی به ایجاد درمانگاه‌ها فراهم کند.

از سوی دیگر شهرداری می‌تواند با ارائه تخفیف یا زمین، نهادهای مختلف از جمله نظامی، دانشگاهی و عمومی را به ساخت بیمارستان در همدان ترغیب کند. در برخی از شهرها همه نیروهای مسلح بیمارستان خاص خود را دارند. در همدان این تعداد بسیار محدود است. جا دارد تا با مشارکت و همراهی شهرداری، سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات، نیروی هوایی ارتش و وزارت دفاع، بیمارستان‌های تخصصی را در همدان بسازند کاری که در بسیاری از شهرهای ایران منجر به توسعه فضای درمانی شده است.

از سوی دیگر توسعه رشته‌های پزشکی گره خورده به بیمارستان‌های آموزشی است. از این رو با توجه به تلاش دانشگاه آزاد برای راه‌اندازی دانشکده پزشکی در همدان، شهرداری می‌تواند با رایزنی، زمینه ساخت بیمارستان دانشگاه آزاد و تاسیس دانشکده پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی همدان فراهم کند

همراهی با خیرین و دیگر نهادها برای ساخت مجموعه‌های درمانی نیز از جمله اتفاقاتی است که باید رقم بخود.

بخشی از تلاش‌های شهرداری می‌تواند به توسعه پزشکی سنتی اختصاص پیدا کند. فارغ از کمک برای ایجاد درمانگاه‌های طب سنتی در همدان، با توجه به ظرفیت همدان برای تولید داروهای گیاهی، شهرداری می‌تواند با یک تیر دو نشان بزند و فضاهای سبز همدان را برای کشت گیاهان دارویی گسترش دهد. از یک سو فضای سبز شهر افزایش پیدا می‌کند و از سوی دیگر این تولیدات منبع درآمد برای شهر خواهد بود.

یک نکته دیگر، توسعه شهروند و خانواده محور شهر است. یعنی فضا برای تحرک انسان باید فراهم و مهیا شود و از سوی دیگر شهرداری با گسترش بازارهای تره‌بار محلی، زمینه ارایه ارزان میوه، مواد پروتئینی و... فراهم کند.

مطمئنا کارهای دیگری نیز وجود دارد که تنها با اراده شهردار محترم همه آن‌ها پرده از رخ می‌کشند.

شناسه خبر 48387