شناسه خبر:48590
1400/8/29 09:01:45
معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای همدان خبر داد:

آغاز مطالعات تعیین حریم 1433 کیلومتر از رودخانه‌های استان همدان

سپهرغرب، گروه خبر: معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: قراردادهای مربوط به تعیین حدود بستر و حریم بالغ‌بر یک‌هزار و 433 کیلومتر از رودخانه‌های استان منعقد و فرآیند مطالعات آغاز شده که از این میزان، مطالعات 595 کیلومتر از رودخانه‌ها به پایان رسیده و مصوب شده است.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای همدان، داود شاهسوند مطرح کرد: استان همدان با وسعت بیش از 19 هزار و 500 کیلومتر مربع شامل رودخانه‌های دائمی و فصلی متعددی است که مجموع طول رودخانه‌های اصلی در بازه‌های اصلی حدود یک‌هزار و 100 و درمجموع طول اعم از دائمی و فصلی آن در حدود سه هزار کیلومتر است.

وی بیان کرد: به موجب ماده دو قانون توزیع عادلانه آب، بستر انهار طبیعی و کانال‌های عمومی و رودخانه‌ها اعم از اینکه آب دائم یا فصلی داشته باشند، مسیل‌ها و بستر مرداب‌ها و برکه‌های ‌طبیعی، در اختیار حکومت جمهوری اسلامی ایران است؛ همچنین به موجب تبصره یک همین ماده تعیین پهنای بستر و حریم آن در مورد هر رودخانه، نهر طبیعی، مسیل، مرداب و برکه طبیعی در هر محل با توجه به آمار هیدرولوژی ‌رودخانه‌ها، انهار و داغاب در بستر طبیعی آن‌ها، بدون رعایت اثر ساختمان تأسیسات آبی با وزارت نیرو است.

شاهسوند با تصریح بر این موضوع، مطرح کرد: رویکردهای اصلی شرکت آب منطقه‌ای در موضوع رودخانه‌ها در سه بخش انجام مطالعات سراسری به‌منظور تعیین دقیق حدود بستر و حریم رودخانه‌ها، نشانه گذاری محدوده رودخانه و نهایتاً لایروبی و آزادسازی است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای همدان با تأکید بر اینکه با وجود کمبود اعتبارات مورد نیاز در سال‌های اخیر اقدامات قابل توجهی در زمینه انجام مطالعات تعیین بستر و حریم و نیز آزادسازی و بازگشایی رودخانه‌ها توسط شرکت آب منطقه‌ای صورت پذیرفته است، گفت: در این خصوص درمجموع قراردادهای مربوط به تعیین حدود بستر و حریم بالغ‌بر یک‌هزار و 433 کیلومتر از رودخانه‌های استان منعقد و فرآیند مطالعات آغاز شده که از این میزان مطالعات 595 کیلومتر از رودخانه‌ها به پایان رسیده و مصوب شده است.

شاهسوند با اشاره به اینکه مطالعات مربوط به 838 کیلومتر از رودخانه‌ها نیز در دست انجام است، مطرح کرد: به‌منظور آگاهی عمومی در جهت عدم دخل و تصرف در حریم و بستر رودخانه‌های استان، نشانه‌گذاری در محدوده رودخانه‌ها است.

وی ادامه داد: در این راستا رودخانه شور کبودراهنگ به طول بازه ٦٠ کیلومتر و همچنین ٨٠ کیلومتر از رودخانه‌های صالح آباد، بهادربیگ، خرمرود و شهاب رپرگذاری انجام شده است.

شاهسوند با اشاره به اینکه عملیات رپرگذاری ١٠٠ کیلومتر از رودخانه خرم‌آباد در شهرستان‌های ملایر و نهاوند و ١٥ کیلومتر از رودخانه قلقل‌رود شهرستان تویسرکان نیز درحال انجام است، خاطرنشان کرد: 30 کیلومتر دیگر شامل 15 کیلومتر از رودخانه سیاه‌کمر در شهرستان همدان و 15 کیلومتر دیگر از رودخانه قلقل‌رود در شهرستان تویسرکان نیز در دست اقدام است.

وی با بیان این موضوع، اضافه کرد: لایروبی، سامان‌دهی و دیواره‌سازی رودخانه‌ها در اراضی خارج از محدوده شهرها و روستاها ازجمله شرح خدمات شرکت آب منطقه‌ای همدان است که درصورت اختصاص اعتبارات، اقدام لازم به عمل می‌آید.

شاهسوند با بیان اینکه پس از بروز سیلاب سال 98 و تخصیص اعتبارات لازم حدود 148 کیلومتر از رودخانه‌های استان لایروبی و مسیرها بازگشایی شد، گفت: خوشبختانه این موضوع باعث شد در بارش‌های سال 99 مشکل خاصی در آب‌گذری رودخانه‌های استان حادث نشود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای همدان در پایان تصریح کرد: به‌دلیل فعال بودن رودخانه‌ها و آورد رسوبی لازم است تا هرساله اعتبارات مناسب اختصاص یابد.

شناسه خبر 48590