شناسه خبر:48712
1400/9/1 09:14:53

سپهرغرب، گروه خبر: 130 پروژه محرومیت زدایی بسیج سازندگی استان مرکزی با حضور ویدئوکنفرانسی دکتر محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و سردار غلامرضا سلیمانی رییس سازمان بسیج مستصعفین کشور برگزار شد.

دکتر فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی در این آئین گفت: در آیین افتتاح که اظهار کرد: مجموعه سپاه روح الله و بسیج سازندگی استان مرکزی پیشگام در امر محرومیت زدایی هستند و اقدامات چشمگیری در حوزه خدمت رسانی به مردم و اجرای پروژه‌های محرومیت زدایی انجام داده اند.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم به پیشرفت و تکاملی که مد نظر مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب است برسیم باید از ظرفیت‌های نهادهای انقلابی همچون بسیج استفاده کنیم، افزود: خوشبختانه در کشور ظرفیت نهادهای انقلابی و جهادی همچون بسیج و سایر ساختارهای دیگر که به برکت انقلاب اسلامی و تفکر حضرت امام خمینی(ره) شکل گرفته اند زمینه بسیار خوبی برای پیشرفت فراهم کرده اند که باید از آنها به خوبی در راستای پیشرفت همه جانبه کشور استفاده کرد.

استاندار مرکزی گفت: در همین راستا ما در استانداری مرکزی مرکز راهبری سازندگی و محرومیت زدایی را با کمک سپاه و بسیج و مشارکت سایر دستگاه‌های اجرایی راه اندازی خواهیم کرد و کلیه مسائل محرومیت زدایی و سازندگی در استان را از این طریق با مشارکت و هم افزایی همه جانبه پیگیری خواهیم کرد.

سردار سرتیپ دوم پاسدار محسن کریمی فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی نیز در این آیین اظهار کرد: بیش از 1300 پروژه عمرانی و محرومیت‌زدایی در 4 سال اخیر در مناطق محروم استان مرکزی به ارزش بیش از 145 میلیارد تومان شامل لایروبی قنوات، اجرای کانال‌های کشاورزی، خطوط انتقال آب، استخرهای ذخیره آب، راه‌های بین مزارع، مخازن آب شرب، مسکن، پل و راه‌های روستایی، تکمیل مساجد و مدارس، خانه‌های عالم و... اجرا شده است.

وی افزود: به عنوان مثال بسیج سازندگی استان مرکزی موفق‌شده در زمینه کول‌گذاری و لایروبی قنوات بیش از 45 کیلومتر قنات را احیا کند و در این زمینه نقش اساسی را جهت حراست از منابع ارزشمند آب و آبادانی روستاها در مناطق محروم ایفا کند.

کریمی گفت: اجرای بیش از 100 کیلومتر کانال انتقال آب کشاورزی توسط بسیج سازندگی باعث شده که این پروژه‌ها ضمن جلوگیری از اتلاف حدود 30 درصدی منابع آب در این مناطق، زمینه را جهت افزایش سطح زیر کشت، افزایش راندمان انتقال آب در مزارع و تحقق اقتصادمقاومتی در روستاها هموار کند. همچنین در مناطق مستعد اجرای طرح‌های لوله‌گذاری و خطوط انتقال آب نقش پررنگی در امیدآفرینی و ایجاد رضایت مندی در بین اهالی مناطق محروم استان داشته است و برای بالا بردن راندمان ذخیره آب، ساخت بیش از 35 هزار مترمکعب استخرهای ذخیره آب بتنی درمناطق محروم و روستایی زمینه را جهت توجه به روستا و صیانت از منابع ارزشمند آب صورت داده است.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه‌های عمرانی توسط بسیج سازندگی استان مرکزی همواره بر پایه مشارکت مردم، اهالی روستاها و همت گروه‌های جهادی استوار است و ما در بسیج معتقدیم اجرای هر پروژه و طرح در مناطق محروم بدون نقش آفرینی مردم قطعا محکوم به شکست است، افزود: "کار مردم توسط مردم" یکی از رویکردهای محوری بسیج سازندگی در مناطق محروم است و خوشبختانه با این رویکرد علاوه بر انجام اقدامات چشمگیر موفقیت‌های زیادی نیز حاصل شده است.

کریمی گفت: بسیج سازندگی استان مرکزی در دو سال اخیر با تحویل 700 مسکن محرومان به ارزش بیش از 120 میلیارد تومان گام ارزشمندی را در زمینه صاحبخانه شدن محرومان، معلولان و اقشار آسیب‌پذیر سطح استان مرکزی برداشته است. اجرای این پروژه‌ها با به‌کارگیری گروه‌های جهادی تخصصی و جغرافیامحور بسیج سازندگی به استعداد 1250 گروه جهادی در سطح استان صورت گرفته به نحوی که این گروه‌ها به صورت میانگین در سال بیش از 100 هزار نفر روز ارائه خدمت صادقانه گامی استوار و پولادین در مسیر خدمت صادقانه به ولی نعمتان انقلاب اسلامی برمی دارند.

وی با بیان اینکه امروز بسیج سازندگی دژ مستحکم جریان انقلاب در دفاع اصولی از خط مستضعفان است و باید قدر این ظرفیت الهی را دانست و از این ظرفیت ارزشمند در جهت پیشرفت کشور در گام دوم انقلاب به خوبی استفاده کرد، اظهار کرد: به تصویب رسیدن قانون جدید بسیج سازندگی در حمایت از گروه‌های جهادی و تقویت محور خدمت رسانی امری اجتناب ناپذیر است که تاخیر در تصویب و اجرایی شدن این مهم، ضربات جبران ناپذیری را درپی خواهد داشت.

کریمی در خاتمه گفت: امروز بسیج سازندگی به عنوان پناهگاه جهادگران و ماوای گروه‌های جهادی بدون برخورداری از پشتوانه‌های ثروت، جانانه در مسیر دفاع از محرومین ایستاده و می‌توان با کمترین حمایت و باور به این سازمان جهادی، گام‌های بزرگ در زمینه خدمت به کشور برداشت. در هفته بسیج امسال نیز 130 پروژه محرومیت‌زدایی شامل مسکن محرومان و معلولان، کانال‌ها و خطوط انتقال آب، پل، جاده، استخر و... در سراسر مناطق محروم استان مرکزی به بهره‌برداری خواهد رسید.

شناسه خبر 48712