شناسه خبر:48730
1400/9/1 10:06:20
پیشنهاد یک کارشناس برای کمک به انضباط شهری؛

«پلیس پیاده‌رو» فعال شود

سپهرغرب، گروه شهر: یک کارشناس ارشد عمران و راه و ترابری گفت: اجرای مداوم انضباط شهری با هدف حل معضل سدمعبر مستلزم بازرسی و کنترل مستمر است که این موضوع باید توسط «پلیس پیاده‌رو» انجام شود.

علیرضا ادیب اظهار کرد: در نظر بگیرید که شما در داخل خودروی خود در حال رانندگی باشید که ناگهان در خیابانی کم‌عرض با پارک دوبله‌ای مواجه می‌شوید که باعث کمتر شدن عرض خیابان و کندی ترافیک عبوری شده است، ناخودآگاه در دل آرزو می‌کنید که کاش پلیسی حضور داشت و از طریق اعمال قانون راننده متخلف را تنبیه می‌کرد؛ همین مورد در رابطه با پیاده‌روها نیز مصداق دارد با این تفاوت که بعضی از کسبه و مالکان ظاهراً پیاده‌روی مجاور ملک تجاری یا مسکونی خویش را جزو حق قانونی خود دانسته و آن را تصرف کرده و به پارکینگ خودرو یا موتور سیکلت یا قسمتی از ویترین فروشگاه خود و یا حتی قسمتی از کارگاه خود درآورده و تصرف می‌کنند، بدون اینکه متوجه باشند در حقیقت حق و حقوق شهروندان را از بین برده‌اند.

وی افزود: معمولاً اکیپ‌های رفع تخلفات شهری شهرداری با این تصرفات باید برخورد قانونی داشته باشند و البته در بسیاری از موارد اقدامات لازم را انجام می‌دهند، اما آمار سد معبر در شهر آنقدر زیاد است که نمی‌توان با آن‌ها برخورد فیزیکی داشت.

این کارشناس ارشد عمران و راه و ترابری ادامه داد: مغازه میوه‌فروشی را در نظر بگیرید که علیرغم داشتن فضای کافی داخل مغازه، فروشنده میوه‌های خود را در پیاده‌رو قرار می‌دهد، یا مغازه موتورسیکلتی فروشی که در مقابل مغازه کوچک خود یک یا چند ردیف موتورسیکلت در پیاده‌رو قرار می‌دهد و یک ردیف هم در حاشیه خیابان، یعنی چند برابر مساحت مغازه خود از فضای عمومی را اشغال می‌کند و عابران پیاده مجبور هستند با تغییر دادن مسیر خود از کنار این هنجارشکنی‌ها عبور کند زیرا آنچه برای متخلف اصلاً مهم نیست، حقوق شهروندی است که ضایع شده و حق‌الناسی که برگردن خود ایجاد می‌کند.

ادیب با ارائه پیشنهادی اظهار کرد: با توجه به حجم وسیع اشغال پیاده‌روها و عدم امکان برخورد اکیپ‌های رفع تخلفات شهری با تمامی موارد تخلف شهری، کمیته‌ای متشکل از واحدهای ذی‌صلاح شهرداری‌ها نظیر ترافیک، خدمات شهری، شهرسازی و.... تشکیل یافته و سطح پیاده روها به دو سطح قرمز و سبز تقسیم شود.

وی تأکید کرد: اگر تقسیم‌بندی پیاده‌رو به دو ناحیه سبز و قرمز صورت پذیرد، اجرای مداوم این انضباط شهری مستلزم بازرسی و کنترل مستمر است که این موضوع باید توسط پلیس پیاده رو انجام شود و در این صورت واژه «پلیس پیاده‌رو» معنا پیدا می‌کند.

این کارشناس ارشد عمران و راه و ترابری گفت: پلیس پیاده‌رو ضمن بازدیدهای روزانه یا اطلاع‌رسانی شهروندان مبنی بر سد معبرها ابتدا اخطار لازم را می‌دهد و در صورت تکرار دقیقاً مشابه جریمه‌های ترافیکی مبلغ جریمه‌ای در پرونده مالک یا کسبه متخلف ثبت و تجمیع شده و در صورت مراجعه مالک به شهرداری برای نقل و انتقالات و یا دریافت خدمات مشابه خلافی خودرو از متخلف مبلغ دریافت می‌شود.

ادیب افزود: مبلغ توافقی اجاره‌بها اشغال پیاده‌رو در ناحیه سبز یا جریمه اشغال ناحیه قرمز یا ناحیه سبز توافق نشده با شهرداری می‌تواند به‌عنوان درآمدی پایدار برای شهرداری‌ها تلقی و باعث رضایتمندی بیشتر عموم شهروندان شود.

وی با بیان اینکه سطح قرمز فضایی خواهد بود که کسبه تحت هیچ عنوان مجاز به استفاده از آن نیستند (محدوده ممنوع) و این فضا با توجه به حجم عبوری عابر پیاده برای هر پیاده‌رو تعیین می‌شود و حداقل عرضی باید برابر 1.80 متر باشد، تصریح کرد: سطح سبز نیز ناحیه‌ای است که اضافه بر سطح قرمز ممکن است در پیاده‌رویی وجود داشته باشد؛ متراژ این ناحیه برای هر فروشگاه مشخص و مبلغ اجاره سالیانه آن توسط شهرداری تعیین شده و از ذینفع دریافت می‌شود که مالک می‌تواند یا مبلغ اجاره‌بها را پرداخت کند یا اینکه فضای مورد نظر را اشغال نکند.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد اشغال فضای پیاده‌رو توسط کسبه شاید از لحاظ منظر شهری باعث ایجاد تنوع در پیاده‌رو و ایجاد حس سر زندگی در آنجا نیز شود، به عنوان مثال قرار گرفتن میز و صندلی پذیرایی اغذیه‌فروشی در ناحیه سبز پیاده‌رو یا همان میوه‌فروشی‌ها در حاشیه پیاده‌رو و… نمونه بارز این مورد است، اما در پیاده‌روهایی که عرض آن کم است، سطح سبز نباید وجود داشته باشد و با هرگونه سد معبر باید برخورد قانونی توسط پلیس پیاده‌رو انجام شود.

شناسه خبر 48730