شناسه خبر:48741
1400/9/1 10:29:12

سپهرغرب، گروه سیاسی: کارشناس مسائل راهبردی گفت: ایران قصد تقابل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ندارد ولی مدیرکل این نهاد باید به این نتیجه رسیده باشد که ایران تحت فشار، به هیچ وجه مطالبات زیاده‌خواهانه غربی‌ها را نخواهد پذیرفت.

محمد قادری با اشاره به سفر آتی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران اظهار کرد: رافائل گروسی در حالی در آستانه نشست شورای حکام آژانس و نشست کمیسیون مشترک برجام به تهران سفر می‌کند که از زمانی که در جایگاه مدیر کلی آژانس حضور پیدا کرده، به نوعی آژانس را به یک ابزار در دست کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده تبدیل کرده است.

وی گفت: مدیرکل آژانس درخواست ملاقات با آیت الله ابراهیم رئیسی رییس‌جمهوری را مطرح کرده بود اما این ملاقات به نوعی از طرف ایران پذیرفته نشد و وی تنها با همتایان خود در تهران ملاقات خواهد کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل، گزارش‌های ضد ایرانی گروسی به‌ویژه گزارش اخیر به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را یادآور شد و افزود: مدیرکل آژانس تلاش می‌کند که در سفر به تهران مباحثی را جهت فشار بیشتر به ایران جهت پذیرش منویات طرف غربی در مذاکرات آتی مطرح کند.

قادری با بیان اینکه موضع ایران کاملا مشخص است، گفت: گروسی باید به این نتیجه رسیده باشد که ایران تحت فشار، به هیچ وجه مطالبات زیاده‌خواهانه غربی‌ها را نخواهد پذیرفت.

وی، مسئولیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حوزه حفاظت از دستاوردهای هسته‌ای جمهوری اسلامی را یادآور شد و گفت: واقعیت این است که آژانس نتوانسته به وظیفه صیانتی خود در قبال جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عضو آژانس عمل کند. در بحث خرابکاری‌ها علیه تاسیسات هسته‌ای ایران و ترور دانشمندان هسته ای، شاهد بودیم که حتی آنها یک بار هم، خرابکاری‌ها و ترور دانشمندان هسته ای ایران را محکوم نکردند.

این کارشناس ارشد مسائل راهبردی با تاکید بر لزوم تفکیک بین نهاد آژانس و مدیر کل آن اظهار کرد: ایران همواره به پادمان و تعهداتی که به آژانس دارد وفادار بوده و گزارش‌های متعدد آژانس هم این موضوع را تایید می‌کند.

قادری با اشاره به کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» گفت: کاهش تعهدات ایران، موضوعات پادمانی را شامل نمی‌شود بلکه مربوط به موضوعات پروتکلی و فراپادمانی است. براساس پاراگراف 36 و 26 برجام، جمهوری اسلامی گام‌های کاهش تعهدات را برداشت و اقدامی خارج از برجام هم انجام نداده است.

وی خاطرنشان کرد: ایران قصد تقابل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ندارد ولی نمی‌تواند چشمش را هم بر روی رفتارهای سیاسی، غیرحقوقی، غیرفنی و غرض‌ورزانه مدیرکل آژانس ببندد و اعضای شورای حکام آژانس و گروه 1+4 باید به این موضوع بیشتر توجه کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل از رویکرد قدرت‌های هسته‌ای نسبت به فعالیت‌های صلح‌آمیز جمهوری اسلامی انتقاد کرد و افزود: قدرت‌های هسته‌ای به ویژه آمریکا تلاش می‌کنند انحصار خود در حوزه فناوری هسته‌ای را حفظ کنند و مانع دستیابی دیگر کشورها به این توانایی شوند. بر همین اساس، باوجود اینکه تمام فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی صلح‌آمیز است اما شاهد رویکرد سیاسی شورای حکام و مدیرکل آژانس نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستیم.

قادری تصریح کرد: اقداماتی که بعضاً از سوی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یا شخص مدیرکل آژانس علیه ایران صورت گرفته به هیچ‌وجه در اساسنامه آژانس نیامده و جزو تعهدات اعضای آژانس نیست اما متاسفانه از آنجا که این نهاد بین‌المللی به یک ابزار سیاسی تبدیل شده، به این رویکرد ادامه می‌دهند و در برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی سنگ‌اندازی می‌کنند.

 هدف سفر «مالی» به منطقه اجماع‌سازی علیه ایران بود

وی درباره اقدامات تحریمی آمریکا علیه ایران در آستانه مذاکرات 8 آذر نیز گفت: ایالات متحده طی هفته‌های اخیر فشار بر ایران را تشدید کرده و تلاش می‌کند اجماعی علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شکل داده و از این طریق مذاکرات آتی در وین را تحت‌الشعاع قرار دهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل، سفر اخیر رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به غرب آسیا را یادآور شد و گفت: اظهارات مالی نشان می‌دهد که دنبال تشدید فشارها بر ایران هستند تا با یک اجماعی که به زعم خودشان علیه جمهوری اسلامی ایجاد می‌کنند، ایران را در گوشه رینگ قرار دهند.

قادری تصریح کرد: فعالیت‌های غیرصلح آمیز هسته‌ای به هیچ وجه در برنامه ایران نیست و حتی اگر روند احیای برجام به سمتی پیش رود که طرف مقابل تعهداتش را اجرایی کند و این موضوع راستی‌آزمایی شده و پایداری آن تضیمن شود طبیعتاً ایران اقدامات مقابله‌ای را تعلیق می‌کند و به روند سابق باز می‌گردد.

وی، تحریم‌های جدید آمریکا در کنار بیانیه مشترک این کشور، تروئیکای اروپایی و چند کشور عرب منطقه در آستانه مذاکرات وین را یادآور شد و گفت: انتظار می‌رفت که آمریکایی‌ها در آستانه مذاکرات از خود حسن نیت نشان دهند اما بر خلاف آنچه آنها به ظاهر در رسانه‌ها اعلام می‌کنند درخواست آنها برای احیای برجام بیشتر شبیه به یک ادعاست.

 توافق موقت ضلع دیگر بازی رسانه‌ای آمریکاست

این کارشناس مسائل راهبردی درباره طرح موضوع توافق موقت در رسانه‌های آمریکایی نیز گفت: طرح این موضوع، ضلع دیگر بازی رسانه‌ای آمریکایی‌هاست و همزمان هر دو ابزار تهدید و تطمیع را در دستور کار قرار داده‌اند. طرح موضوع توافق موقت مربوط به بخش تطمیع سناریوی آمریکایی‌هاست.

قادری تصریح کرد: هدف این است که افکار عمومی داخل ایران را به این سمت پیش ببرند که احتمالاً یک اتفاقی در مذاکرات وین خواهد افتاد و اگر این اتفاق رخ نداد و ایران نپذیرفت، ایران را مقصر جلوه دهند. بنابراین هدف‌گذاری این است که در افکار عمومی، تیم مذاکره‌کننده ایرانی مقصر هر نوع ناکامی در مذاکرات آینده تلقی شود.

شناسه خبر 48741