شناسه خبر:48779
1400/9/2 09:59:07

سپهرغرب، گروه خبر: شهرک صنعتی بدره استان ایلام در حالی که می‌تواند برای هزار نفر اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند، به دلیل عدم حمایت و نبود تسهیلات بانکی به گزارش‌های مردمی حاکی از آن است که شهرک صنعتی بدره مشکلاتی را پیشِ روی خود دارد که این موضوع گلایه‌های مردم این شهرستان را به دنبال داشته است.

   نبود زیرساخت‌های لازم برای ایجاد شهرک صنعتی بدره

گنجی یکی از شهروندان بدره‌ای گفت: شهرستان بدره یکی از شهرستان‌های تازه تأسیس استان ایلام است و چند سالی است که زیرساخت‌های لازم برای شهرک صنعتی این شهرستان مهیا نشده است.

وی افزود: این شهرک صنعتی سال‌هاست که نیمه‌کاره رها شده و همچنان واحدهای صنعتی در این شهرک فعال نیستند.

   جوانان بدره برای اشتغال به شهرها و استان‌های همجوار می‌روند

محمدی یکی دیگر از شهروندان بدره‌ای گفت: شهرک‌های صنعتی می‌توانند نقش مؤثری در اشتغال جوانان منطقه داشته باشند اما می‌بینیم که شهرک صنعتی این شهرستان هیچ کمکی به اشتغال جوانان منطقه نکرده و جوانان این شهرستان برای پیدا کردن کار به شهرها و استان‌های همجوار می‌روند.

  مشکل مالی سبب غیر فعال بودن واحدهای صنعتی استان است

مدیر شهرک‌های صنعتی استان ایلام گفت: به طور کلی دلیل اصلی غیرفعالی واحدهای صنعتی استان مشکل مالی و نیاز به تسهیلات است.

اقبال اسماعیلی افزود: بخشی از واحدهای غیرفعال به علت بدهی‌های انباشته شده بانکی قادر به فعالیت نیستند.

وی در ادامه گفت: درصد کمی یعنی کمتر از 10 درصد تعطیلی شهرک شهرک‌های صنعتی به علت کمبود مواد اولیه، بدهی تامین اجتماعی، بدهی مالیاتی و مشکلاتی حقوقی و مدیریتی است.

  ناحیه صنعتی بدره تقریباً 14 هکتار است

وی افزود: ناحیه صنعتی بدره تقریبا 14 هکتار است که 13/5 هکتار به یک طرح عظیم تولید محصولات گلخانه‌ای به روش هیدروپونیکاست یعنی کاشت بدون خاک اختصاص یافته که این طرح تاکنون تقریبا 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیر شهرک‌های صنعتی استان گفت: براساس اطلاعاتی که داریم، صاحب طرح که بخش خصوصی است تاکنون از منابع خود در جهت راه‌اندازی طرح استفاده کرده و هنوز موفق به دریافت تسهیلات بانکی نشده است.

اسماعیلی افزود: این طرح اگر به سرانجام برسد می‌تواند استان ایلام را در خصوص محصولات جالیزی و کشاورزی کاملاً خودکفا کند و در صورت حمایت، صادرات به سایر نقاط کشور و حتی عراق داشته باشد.

وی گفت: این طرح بر اساس بیان صاحب طرح اشتغال‌زایی بین 250 تا 300 نفر مستقیم و تا 700 نفر هم غیر مستقیم ایجاد خواهد کرد.

مدیر شهرک‌های صنعتی استان گفت: در حال حاضر صاحب طرح به دنبال تسهیلات است و بازدیدهای متعددی از سوی مسئولان از این طرح مهم به عمل آمده که امیدواریم مثمرثمر واقع بشود.

اسماعیلی افزود: در ناحیه صنعتی بدره دو طرح هم دیگر داریم که یکی فعال و یکی هم در مرحله اخذ پروانه بهره‌برداری است.

  مجوز احداث ناحیه صنعتی شماره 2 بدره توسط نماینده مجلس اخذ شده است

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اتمام زمین صنعتی در این ناحیه به دنبال مکان‌یابی ناحیه صنعتی شماره دو بدره هم هستیم و لازم به توضیح است که علیزاده، نماینده حوزه جنوب، سال گذشته در دیدار با وزیر وقت صمت مجوز احداث ناحیه صنعتی شماره دو بدره را اخذ کرده است.

مدیر شهرک‌های صنعتی استان در پایان گفت: امسال جهت ایجاد ایمنی و بهبود جاده ناحیه صنعتی بدره، نزدیک به 400 میلیون تومان از منابع داخلی شرکت استانی هزینه شده است که به یاری خدا و با تأمین اعتبار لازم جاده آن آسفالت و ساختمان اداری آن هم احداث خواهد شد.

  دستگاه‌ها پیشرفت طرح را بررسی و کنترل کنند

بازرس کل استان ایلام در خصوص مشکلات شهرک صنعتی بدره گفت: توجه به فعال‌سازی ظرفیت‌های استانی در راستای حمایت از تولید و جلوگیری از منحصر و محدود کردن پتانسیل‌های و منابع برای افراد خاص و فراهم کردن شرایط رقابتی و رفع انحصار از پیش شرط‌های اقتصاد سالم و رقابتی است.

مهدی اصلانی افزود: عملکرد دستگاه‌های متولی شهرک مذکور که بخشی از بابت احداث شهرک گلخانه‌ای اختصاص یافته، از حیث نحوه اهلیت‌سنجی، ارزیابی فنی و مالی متقاضیان طرح‌های سرمایه‌گذاری، تولیدی و نحوه نظارت دستگاه‌های اجرایی بر وضعیت شهرک و اجرای طرح بررسی خواهد شد.

وی گفت: از همین جا از این دستگاه‌ها درخواست می‌شود وفق وظایف قانونی خود، نحوه ایفای تعهدات طرف واگذاری و پیشرفت طرح را بررسی و کنترل کنند و چنانچه در روند واگذاری یا پیشرفت طرح‌ها، موانع، نواقص و ایراداتی وجود دارد می‌تواند تأمین نقدینگی و اعطای تسهیلات بانکی با ارائه طرح توجیهی فنی و اقتصادی باشد، برای شناسایی و رفع موانع طرح اقدام کنند.

وی ادامه داد: بازرسی کل در وهله اول با نگاه حمایتی و پیشگیرانه به یاری دستگاه‌ها در فعال‌سازی این‌گونه ظرفیت‌ها خواهد پرداخت و این موضوع در جریان رسیدگی قرار خواهد گرفت و از نحوه اجرا و پیشرفت طرح و بررسی وجود یا عدم وجود ترک فعل‌ها بازدید و بررسی لازم را خواهد داشت.

شهرک‌های صنعتی، موتورهای مولد اقتصاد در هر منطقه هستند که امیدواریم شهرک صنعتی بدره از حمایت‌های مسئولان بی‌نصیب نماند تا این موتور تولید در شهرستان بدره خاموش نشود.

شناسه خبر 48779