شناسه خبر:48840
1400/9/3 10:09:33

سپهرغرب، گروه کافه کتاب: کتابخانه شخصی شهید بهشتی برای نگهداری دائمی، حفاظت و صیانت به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اهدا شد و به یکی از مخازن اصلی این سازمان انتقال یافت.

کتابخانه شهید بهشتی شامل دو هزار و 584 نسخه کتاب فارسی و عربی، 315 نسخه کتاب لاتین و 115 منبع غیر کتابی چون نشریه و غیره می‌شود که مجموع آنها با پیگیری‌های اداره کل فراهم‌آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و هماهنگی با خانواده دکتر بهشتی به کتابخانه ملی ایران منتقل شده است.

در میان مجموعه اهدایی کتابخانه شهید بهشتی، تعداد 56 نسخه کتاب نفیس چاپ سنگی بازیابی شد و این منابع نفیس در مخازن اهدای سازمان به صورت مجزا نگهداری می‌شود. همچنین 22 نسخه کتاب از میان این منابع اهدایی با دست‌خط شهید آیت‌الله بهشتی یادداشت‌نویسی و حاشیه‌نویسی شده است و این مجموعه به صورت مجزا و به‌عنوان مجموعه‌ای ویژه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نگهداری می‌شود.

معاون اداره کل فراهم‌آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران آمادگی دارد مجموعه‌های منابع و کتابخانه‌های شخصی افراد نامی، نخبگان و غیره را برای نگهداری دائمی دریافت کند.

به گفته فرناز محمدی بسیاری از منابعی که در اختیار افراد در کتابخانه‌های شخصی و منازل است به منظور جلوگیری از آسیب در طولانی مدت به فراخور ویژگی‌هایی که دارند نیازمند نگهداری در شرایط استاندارد است که این امکان در منازل و کتابخانه‌های شخصی افراد فراهم نیست و یا هزینه‌های زیادی را به همراه دارد، بر همین اساس افراد می‌توانند نگهداری کتاب و منابع خود را به این سازمان واگذار کنند.

وی اضافه کرد: بسیاری از منابع که در اختیار افراد در کتابخانه‌های شخصی و منازل است به‌منظور جلوگیری از آسیب در دراز مدت و به فراخور ویژگی‌هایی که دارند نیاز به نگهداری در شرایط استاندارد دارند که این امکان در منازل و کتابخانه‌های شخصی فراهم نیست یا هزینه‌های زیادی به همراه دارد، بر همین اساس افراد می‌توانند نگهداری کتاب و منابع خود را به این سازمان واگذار کنند.

شناسه خبر 48840