شناسه خبر:48953
1400/9/6 10:22:35

سپهرغرب، گروه اقتصادی: بیژن زنگنه وزیر نفت دولت روحانی در ماه‌های آخر مسئولیت خود بنزین و فرآورده‌های نفتی را به قیمت نازل پیش‌فروش و پول آن را هزینه کرده است.

دولت روحانی برای اداره کشور و تأمین منابع به آینده فروشی روی آورده بود؛ نمونه آن توئیت رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر بدهی 535 هزار میلیارد تومانی دولت روحانی بابت فروش اوراق مالی است؛‌اما قصه آینده فروشی به اینجا ختم نمی‌شود.

بر اساس گزارش یک منبع مطلع، بیژن زنگنه وزیر نفت دولت روحانی در سال آخر مسئولیت خود بنزین و فرآورده‌های نفتی را پیش‌فروش و پول آن را هزینه کرده است.

بر اساس این گزارش، زنگنه محموله‌های متعدد بنزین و گازوئیل را با قیمت 72.5 میلیون دلار به چند شرکت فروخته اما 200 هزار تن از این فرآورده‌های نفتی به مشتریان تحویل نشده با وجود آنکه همان زمان پولش به حساب شرکت ملی نفت واریز شده است.

نکته قابل تامل اینکه در قرارداد فروش این فرآورده‌ها قیمت روز لحاظ نشده و با افزایش قیمت نفت خسارت 36.4 میلیون دلار به کشور و مردم وارد شده است.

به عبارت دیگر وزارت نفت در ماه‌های پایانی خود بنزین و گازوئیل را به قیمت ثابت پیش‌فروش کرده و اگر قیمت دلار را به صورت نیمایی 25 هزار تومان در نظر بگیریم 910 میلیارد تومان و به قیمت دلار آزاد بیش از هزار میلیارد تومان به کشور فقط در همین چند فقره قرارداد خسارت خورده است.

در حال حاضر که کشور برای پر کردن مخازن سوخت مایع نیروگاه‌ها به نفت‌گاز نیاز دارد اما با فشار این شرکت‌ها روبه‌رو شده که در دوران زنگنه نفت و گاز را به قیمت ارزان خریده‌اند و حالا درصد تحویل گرفتن این محموله‌ها به همان قیمت نازل قبلی هستند.

شناسه خبر 48953