شناسه خبر:49010
1400/9/7 11:02:13

سپهرغرب، گروه اجتماعی: یک روان‌شناس با اشاره به اینکه تبعات روحی و روانی ناشی ازمواجهه با ویروس کرونا بسیار مخرب است گفت: جامعه و اطرافیان یک فرد نسبت به هم مسئول‌اند و نباید به‌گونه‌ای بود که فردی احساس تنهایی کند.

محمدرضا ایمانی، در خصوص بحران‌های روحی و روانی ناشی از دست و پنجه نرم کردن با پاندمی کرونا در گفت: در حال حاضر ما باید به این موضوع توجه کنیم که در جنگ بسیار بزرگی هستیم که مانند شرایط یک جنگ عادی نیست، در این جنگ خبری از اسلحه و تانک نیست و گلوله‌ای شلیک نمی‌شود بلکه ما در یک جنگ ناپیدا و عجیب زیستی هستیم که یک ویروس اختلالات جدی و بزرگی را پدید آورده است.

وی اظهار کرد: کرونا به‌عنوان یک بحران بزرگ مشکلات زیادی را تاکنون ایجاد کرده است و فاصله‌های اجتماعی که برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس رعایت می‌شود متأسفانه سبب شده که ما نتوانیم در کنار عزیزانمان باشیم.

این روان‌شناس افزود: متأسفانه ویروس کرونا در روابط خانوادگی هم تأثیر داشته است و افراد به دلیل مواجهه با این ویروس نمی‌توانند کنار هم باشند و همین سبب شده است تا شرایط از حالت طبیعی خارج شده، تعاملات اجتماعی پایین آمده و افراد احساس کنند که دیگر مورد حمایت قرار نمی‌گیرند.

ایمانی تصریح کرد: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که بسیاری از عزیزان افراد جامعه به این بیماری مبتلا می‌شوند که نیازمند پرستاری و حتی گاهاً بستری هستند و ما در این شرایط نمی‌توانیم از عزیزان خود پرستاری کنیم در کنار چنین مسائلی باید مراقبت‌های شخصی را برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری نیز به مشکلات اضافه کرد که بسیار شرایط را برای افراد سخت‌تر نموده است.

وی عنوان کرد: نکته مهم در این مقابله و مواجهه و بحرانی‌های روحی و روانی ناشی از کووید 19 کودکان و نوجوانان هستند که بیشتر از بقیه اقشار جامعه احساس تنهایی و رها شدگی بسیار زیادی را دارند و به نوعی انزوا‌طلبی و ترس از دست دادن اعضای خانواده را تجربه می‌کنند؛ گفتنی است درمان کودکان و نوجوانان با تجربه‌هایی از این قبیل بسیار سخت است و دوره درمان در این افراد متفاوت و گاهی طولانی مدت خواهد بود.

وی افزود: متأسفانه در شرایطی قرار داریم که بسیاری از اعضای جامعه عزیزان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست داده‌اند و همانطور که می‌دانید مراسم تشییع بسیار مختصر و مفید و با حداقل افراد برگزار می‌شود و طبیعی است که در چنین شرایطی همدردی و همراهی با این افراد به شکل مناسبی انجام نخواهد شد.

این روان‌شناس خاطرنشان کرد: ترس، نگرانی ازجمله احساساتی است که افراد علاوه بر داغ از دست دادن عزیزانشان تجربه می‌کنند؛ در چنین شرایطی به دلیل کوتاه بودن مراسم‌ها و نبود عزیزان برای تسلای خاطر و ابراز همدردی این افراد به نوعی خود را رها شده و تنها احساس می‌کنند؛ که متأسفانه می‌توان این موارد را ازجمله پیامدهای مخرب ناشی از پاندمی کرونا دانست.

ایمانی با اشاره به اینکه در شرایط اقتصادی موجود بسیاری از افراد برای حل مشکلات روحی و روانی خود به روان‌شناس مراجعه نمی‌کنند بیان کرد: متأسفانه شرایط اقتصادی جامعه نیز در کاهش مراجعه به روان‌شناسان برای حل بحرانی‌های روحی بی‌تأثیر نبوده است اما نباید از یاد برد که یک لبخند و همراهی کردن با افرادی که عزیزی را از دست دادند و یا یک تماس تلفنی و پیامک از دوستان و آشنایان تا حد زیادی می‌تواند سبب رفع مشکلات روحی و روانی شود بنابراین نباید این موارد را از یکدیگر دریغ کنیم.

وی در آخر تأکید کرد: متأسفانه فشارهای روحی و روانی ناشی از کرونا افراد را به شدت آسیب‌پذیر کرده است و این مسئله‌ای است که تمام دنیا با آن مواجهه هستند؛ هزینه‌های درمان این بیماری بسیار بالاست و افراد را در شرایط تنگناهای اقتصادی قرار خواهد داد و از طرفی در این دوره ما با افرادی که فشارهای عصبی و روحی بسیار زیادی را تحمل می‌کنند نیز رو به‌رو هستیم بنابراین نباید از یاد برد که جامعه و اطرافیان نسبت به یکدیگر مسئول هستند و نباید به گونه‌ای باشیم که فردی در نزدیکی ما احساس تنهایی کند.

شناسه خبر 49010