شناسه خبر:49037
1400/9/8 09:34:29
در جلسه انجمن فرهنگی ثارالله همدان با فلاحی مطرح شد شد:

رفع حاکمیت فضای سیاسی در وزارت آموزش‌وپرورش و پایش مشکلات روستاییان

سپهرغرب، گروه خبر: در نشست نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با اعضای انجمن فرهنگی ثارالله همدان، مسائلی همچون حاکمیت فضای سیاسی در وزارت آموزش‌وپرورش و پایش مشکلات روستاییان زیر نظر مسئولان مربوطه، مطرح شد.

حجت‌الاسلام‌ احمدحسین فلاحی با اعضای انجمن فرهنگی ثارالله همدان دیدار کرد و به پرسش‌ها و مطالبات این اعضا پاسخ گفت.

حجت‌الاسلام‌ فلاحی در دیدار با اعضای انجمن فرهنگی ثارالله با اشاره به عملکرد مجلس یازدهم در سال گذشته، اظهار کرد: عملکرد کلیه نمایندگان در طول یک سال گذشته در پایگاه خانه ملت منتشر شده و عملکرد هر نماینده در هر حوزه مشخص است، با قرائن و دلایل موجود، شاخص بنده در بین نمایندگان استان بالا بوده و به‌عنوان پُرکارترین نماینده مطرح شده‌ام.

وی با بیان اینکه گرفتن تریبون مجلس صرفاً برای تذکر دادن مطلوب نیست، عنوان کرد: بنده در مجلس شورای اسلامی بیشترین مراجعه را برای تنبیه قوانین داشته‌ام و در اصلاح قانون، نظارت بر پیگیری اجرای امور و رسیدگی به دغدغه‌های مردم با حضور مسئولان مربوطه، بیشترین تمرکز و انرژی را صرف کرده‌ام.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی به تأکیدات مقام معظم رهبری بر مسائل اقتصادی و فرهنگی اشاره و بیان کرد: براساس تأکیدات مقام عظمای ولایت، مسائل فرهنگی در اولویت کار مجلس قرار گرفته، به‌طوری که در تاریخ 1400.6.26 آخرین اصلاحات سامان‌دهی فضای مجازی انجام شد.

وی همچنین با تأکید بر اینکه مسائل فرهنگی به‌خصوص برای استان دارالمؤمنین و دارالمجاهدین همدان بسیار حائز اهمیت است، گفت: میتینگ‌های سیاسی فرهنگی در همدان رایج شده و در برخی مسائل در جامعه حساسیت‌زدایی صورت گرفته است؛ توجه به موضوعاتی مثل امر به معروف و نهی از منکر در همدان پایه‌های ضعیفی دارد، با وجود اینکه قانون و پشتوانه محکمی در این موضوع ایجاد شده و در مجلس دهم مصوب شده، اما بی‌تفاوتی جای عملکرد مناسب را گرفته است.

حجت‌الاسلام‌ فلاحی ادامه داد: فراگیر شدن توجه به موضوع امر به معروف و نهی از منکر مستلزم مسائل فرهنگی است، عملکرد دستگاه‌های اجرایی به‌تنهایی پاسخگو نیست و به همین علت است که شهید همدانی می‌فرمود اگر جنگ سوریه به پایان برسد، در حوزه فرهنگی فعالیت خواهم کرد و بنده نیز اگر مجلس نباشد، در شرایط فرهنگی و معنوی فعالیت خود را ادامه می‌دهم.

   نخبگان کشور متولی ندارند

این نماینده مجلس در پاسخ به سؤالی مبنی بر تدابیر لازم در زمینه مهاجرت و دلسردی نخبگان تبیین کرد: در حوزه نخبگان اگر مانع ایجاد نکنیم، کارشان طبق روال انجام می‌شود؛ اما متأسفانه دست‌اندازها و موانع بسیاری بر سر راه نخبگان ایجاد شده که موجب دلسردی و خروج آن‌ها از کشور شده است.

حجت‌الاسلام‌ فلاحی افزود: جوانان با عرضه و غیرتمندی در ملایر داریم که برای نخستین‌بار در جهان داروی هوشمند ضد کرونا ساختند؛ به مجموعه سپند معرفی کردیم تا روال کار را پیگیری کنند، اما پیش از آن مورد حمایت نبودند.

وی با بیان اینکه متأسفانه نخبگان متولی درستی در کشور ندارند، خاطرنشان کرد: 6 هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور داریم که باید به 60 هزار برسیم، پارک‌های متعدد علم و فناوری، خانه شرکت‌های خلاق که در محل درمانگاه قراگوزلو ایجاد شده، همه ظرفیت‌های بی‌نظیری برای رشد نخبگان است، اما در کشور بی‌مهری‌های بسیاری نسبت به آن‌ها می‌شود، به‌خصوص در زمینه مدیریتی می‌بینیم که پس زده می‌شوند.

   پایش مشکلات روستاییان با حضور مسئول مربوطه

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود از تلاش گام به گام و جهادگونه برای رفع مشکلات مردم به‌ویژه در مناطق روستایی خبر داد و اظهار کرد: برای نخستین‌بار پایش 60 روستا را مد نظر داشته‌ایم، مسئولان را به روستاها برده و بر اجرای طرح‌ها نظارت کرده‌ایم، اگرچه در نظارت بر عملکرد مسئولین استان تنها هستم و هجمه‌ها و مشکلاتی که در فضای مجازی ایجاد شده، حاکی از همین امر است.

وی همچنین به ظرفیت پتروشیمی هگمتانه در اشتغال و توسعه استان اشاره و عنوان کرد: این پتروشیمی 18 سال خوابیده بود، اما حالا خوراک پتروشیمی وارد شده و با خانواده علاقبندیان رایزنی‌هایی صورت گرفته تا فعال شود؛ اگرچه ثمرات آن به‌صورت خام از استان خارج می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ فلاحی بیان کرد: پتروشیمی بوعلی هنوز تجهیزات ندارد و با وجود انتقال پساب، هنوز هم فعال نشده؛ البته تلاش کردیم تجهیزات آن فراهم و فعال شود.

وی با اشاره به اینکه در مورد انتصابات استان فشاری نداریم اما اگر کسی مسئله‌دار باشد تذکر می‌دهیم، ابراز کرد: در انتخاب شهردار هیچ نقشی نداشتم و تنها کاری که کردم این بود که از وزیر برای ملاقات با اعضای شورای اسلامی شهر وقت گرفتم و درخصوص انتصاب مدیران استان نیز کمیته انتصابات در استانداری تصمیم‌گیرنده نهایی است.

حجت‌الاسلام‌ فلاحی با بیان اینکه در این دوره بیشترین همگرایی در مجمع نمایندگان استان وجود دارد، اذعان کرد: در موضوع پروژه‌های استانی پروژه‌های کلان را همه نمایندگان با هم پیگیری می‌کنند و متصدی پیگیری دکتر مفتح شده است؛ همچنین در مجمع مصوب کردیم نمایندگان تک‌روی در انتصاب مدیران نداشته باشند.

   مدیران فشل در 8 دستگاه اجرایی باید جابه‌جا شوند

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در هشت دستگاه اجرایی استان مدیران باید حتما جابه‌جا شوند؛ زیرا کسانی هستند که یا رأی دادگاه دارند و یا واخواهی شده‌اند و در انجام امور مدیریتی نیز توفیقی ندارند و فشل و کسل در این موقعیت قرار گرفته‌اند.

وی در ادامه به حواشی که پیرامون جابه‌جایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان ایجاد شده اشاره و تصریح کرد: نمایندگان ملایر و بهار و کبودراهنگ نیز مثل ما از عملکرد رئیس پیشین دانشگاه علوم پزشکی گلایه داشتند، ما از وضعیت کادر درمان و شرایط بیمارستان‌ها راضی نیستیم؛ در شرایط کرونا وضعیت مطلوبی بر بیمارستان‌ها حاکم نیست و مطالبات کادر درمان با این‌همه تلاش و خستگی، روی زمین مانده است.

حجت‌الاسلام‌ فلاحی ادامه داد: با پالایش و بررسی وضعیت موجود و ناراضایتی مردم و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی، بسته‌ای به وزیر ارائه شد که اعضای هیئت‌علمی دانشگاه تدوین کرده بودند، چرا در این سیستم بیمار از بیمارستان دولتی به خصوصی منتقل می‌شد تا پزشکش او را جراحی کند و تخلفات متعدد دیگری که رئیس دانشگاه علوم پزشکی باید پاسخگو می‌بود؛ البته اقدامات مثبتی هم صورت گرفته که کسی منکر آن‌ها نیست.

   طرح جامع شهری کارشناسی نشده است

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه گریزی به طرح جامع شهری همدان زده و اظهار کرد: در گسترش شهر طرح جامع مطرح شده است، اما طرح مزبور کارشناسی نشده بود؛ طرح جامع ایرادات بسیاری دارد که باید بازنگری و کارشناسی شود.

وی یادآور شد: متأسفانه اقدامات کارشناسی‌نشده دیگری نیز در این شهر رخ داده که از آن جمله می‌توان به شرایط احداث سد تالوار اشاره کرد؛ سد تالوار سال‌ها قبل احداث شده، اما آب پشت سد باقی مانده و حاصلی برای مردم نداشته است.

حجت‌الاسلام‌ فلاحی ادامه داد: با پیگیری‌های صورت‌گرفته قرار شد از این سد در فاز نخست تا پایان اسفندماه 16 میلیون متر مکعب آب وارد و تا پایان بهار مشکل تنش آبی همدان حل شود که خوشبختانه وزیر هم در اجرای این برنامه مصمم است.

وی در ادامه به نقل قولی از متین، رئیس سازمان صمت در استان همدان مبنی بر «معادن همدان را بردند» اشاره و عنوان کرد: برای همین است که امروز از استخراج معادن استان سهمی به مردم نمی‌رسد؛ مثل معادن آهن که از اینجا به اصفهان می‌رود، اما ما برای تأمین فولاد مورد نیاز خود دست به دامن نقاط دیگر هستیم.

   از سرمایه‌گذار استقبال می‌کنیم، اما روند احداث پروژه اسکای‌مال قانونی نیست

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: موضوع انفال به‌تازگی در مجلس مطرح شده است که به همه مردم تعلق دارد و باید رعایت شود و دیگر کسی حق ندارند به زمین یا معادن که جزء انفال هستند، دست‌اندازی کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع پروژه اسکای‌مال اشاره کرد و گفت: ما به دنبال جذب سرمایه‌گذار در استان هستیم، اما اسکای‌مال ارتباطی به این ماجرا ندارد؛ چراکه این پروژه هیچ مجوز قانونی برای سرمایه‌گذاری و کار ندارد، بدون مجوز و پروانه و کسب تکلیف از علوم پزشکی و دستگاه امنیتی اقدام به خاک‌برداری کرده است، من مخالف اسکای‌مال نیستم، اما به‌خاطر منافع مردم کوتاه نمی‌آیم.

حجت‌الاسلام فلاحی همچنین با اشاره به روند احداث کنارگذر، یادآور شد: در کنارگذر هشت کیلومتر باقی مانده تا تکمیل شود؛ ما حق نداریم یک ریال از بیت‌المال را بدهیم یا ببریم در پروژه‌های دیگر هزینه کنیم، پُل‌ها قرار بود ترافیک غرب کشور را مرتفع کنند، اما نکردند و درحالی که باید بودجه ملی جذب این پروژه‌های ترافیکی می‌شد، اقدامی صورت نگرفت.

   بودجه صداوسیما باید مستقل شود تا استقلال آن در انجام رسالتش محقق شود

این نماینده مجلس یازدهم شورای اسلامی در ادامه به وابستگی صداوسیما در برخی مسائل و مباحث اشاره و تشریح کرد: بودجه صداوسیما باید مستقل باشد تا تحت فشار دولت‌ها در حوزه مطالبات قرار نگیرد و استقلال آن در انجام رسالتش محقق شود.

وی همچنین از راه‌اندازی دوباره طرح جوانی جمعیت خبر داد و خاطرنشان کرد: این طرح سال‌ها روی زمین مانده بود که مشوق‌هایی در حوزه ازدواج و فرزندآوری دارد و باید مطالعه و مطالبه شود.

حجت‌الاسلام فلاحی در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم احقاق عدالت توزیع بودجه در کشور تأکید و تبیین کرد: عمده بودجه کشور در شرکت‌های خصولتی هزینه می‌شود؛ اگرچه مجلس فعلی نگاه ویژه‌ای به توزیع عادلانه بودجه دارد و نگاه به بودجه مصوب 1400 با پیوست عدالت بوده است.

وی افزود: در موضوع عدالت در پرداخت حقوق فقط یک راه داریم و آن این است که نظام هماهنگ پرداخت اجرا بشود و دیگر مسائل نمی‌تواند راهگشا باشد.

  در نحوه تصویب بودجه باید طرحی نو دراندازیم

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در تصویب بودجه باید طرح و راهکار جدیدی ایجاد شود، گفت: متأسفانه در زمینه بودجه کار تخصصی انجام نمی‌شود و وقت بسیار زیادی از مجلس می‌گیرد، درحالی که همه اعضای کمیسیون بودجه نیز متخصص نیستند؛ ضمن اینکه در برخی مسائل مثل هزینه‌های وزارت نفت خود وزارت باید وارد عمل شود و در تأمین هزینه‌های خود خودکفا باشد.

وی در پاسخ به سؤالی درخصوص دغدغه‌های توزیع پزشکان در استان‌های مختلف و مناطق متعدد کشور، عنوان کرد: عدم آمایش جغرافیایی پزشکان و عدم آمایش رشته‌ای در کنار کمبود پزشک، بیشترین دغدغه را در زمینه پذیرش رشته‌های پزشکی ایجاد کرده است.

حجت‌الاسلام فلاحی همچنین بیان کرد: براساس فرآیند مهاجرت معکوس که امروز یکی از الگوهای اقتصادی زندگی در کشور است، درتلاش هستیم با پایش‌های میدانی محقق شود و اشتغال روستاییان مد نظر قرار گیرد؛ این هم مطالبه دولت است و هم ما در مجلس طرح داریم که باید پیگیری شود.

این نماینده مجلس یازدهم در بخش دیگری از سخنان خود به سؤالات متعدد درخصوص مسائل مطروحه در وزارت آموزش‌وپرورش اشاره و اظهار کرد: درمان و آموزش در قانون اساسی مورد تأکید بوده که باید رایگان باشد؛ بااین‌حال وزارت آموزش‌وپرورش، فقیرترین وزارت است.

وی با تأکید بر اینکه آموزش‌وپرورش باید هدفمند و دارای برنامه باشد، تبیین کرد: فضاسازی سیاسی این وزارت‌خانه در سال‌های گذشته مانع از رشد و ارتقای صحیح این مجموعه بزرگ و مهم کشور شده است؛ به‌طوری که تنها در یک نمونه، ظرفیت 25 هزار دانشجو در دانشگاه فرهنگیان به سه هزار دانشجو کاهش یافته و این اتفاقی ناگوار در سیستم تعلیم و تربیت کشور است.

حجت‌الاسلام فلاحی با اشاره به اینکه درحال حاضر 220 هزار معلم در کشور کم داریم، گفت: رضا شاه برای تغییر ساختار اجتماعی جامعه آموزش‌وپرورش نوین را ایجاد کرد و این بیانگر اهمیت آموزش‌وپرورش در تغییرات مهم یک کشور است و اگر امروز کار جهادی نکنیم، آینده کشور به خطر خواهد افتاد.

وی به رشد قارچ‌گونه مدارس غیر انتفاعی اشاره و عنوان کرد: در بسیاری از این مدارس تربیت دانش‌آموز مد نظر نیست و این خطری برای آینده تربیتی و اجتماعی کشور بوده و درحالی است که مجهزترین هنرستان غرب کشور (دیباج) که ظرفیت عظیم زیرساختی برای آموزش بوده با هفت هزار متر مربع زمین، رها شده است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: 50 درصد املاک آموزش‌وپرورش دارای سند نیستند و بسیاری از ظرفیت‌ها روی زمین مانده‌اند و ‌‌فارغ‌التحصیلان فنی و حرفه‌ای مستقیم وارد بازار کار می‌شوند.

وی همچنین به مطالبه نیروی آموزش‌وپرورش در همدان اشاره و اظهار کرد: در دو نوبت، مدیران همدان تنها درخواست 500 معلم داشتند، درحالی که لرستان دو هزار معلم درخواست داد و مازاد نیاز را به همدان تزریق کرد و این روحیه مطالبه‌گری در مدیران آموزش‌وپرورش استان نیست.

بحران آب، زیرساخت‌های فرسوده، پیری جمعیت در استان همدان، دغدغه‌های نیروگاه مفتح، هدررفت آب سفره‌های زیرزمینی با کشاورزی غیر مکانیزه، از دیگر مسائلی بود که در این نشست مطرح و از نماینده همدان مطالبه شد.

   مطالبه‌گری، پویایی و تعالی جامعه را در بردارد

رئیس انجمن فرهنگی ثارالله همدان نیز در ابتدای چهاردهمین نشست اعضای این انجمن بر لزوم مطالبه‌گری و نقد منصفانه عملکرد مسئولین تأکید و اظهار کرد: استفاده از افراد صاحب‌نظر و اندیشه و نخبگان در جهات مختلف موجب پویایی و حرکت رو به جلوی جامعه است که خوشبختانه این امر با تأکیدات مقام معظم رهبری در راستای نقد منصفانه و مطالبه‌گری و پویایی، جاری و ساری است.

محمدعلی پرزاد به سبقه شکل‌گیری انجمن فرهنگی ثارالله در راستای منویات امام خامنه‌ای (مدظله العالی) و دغدغه‌های فرهنگی و مطالبه‌گرانه ایشان اشاره و تصریح کرد: این انجمن اقدامات خیرانه و نیکوکارانه را در زمره اقدامات خود قرار داده است.

رئیس انجمن فرهنگی ثارالله همدان خاطرنشان کرد: این مجموعه از سال 1396، در چهار کارگروه معنویت، اخلاق، اقتصاد و سبک زندگی فعالیت کرده و از عموم علاقه‌مندان و افراد دغدغه‌مند برای ورود به این فضا دعوت کرده و دستگاه‌های مرتبط و مسئولان مربوطه را برای پاسخگویی پای کار می‌آورد؛ به‌عنوان مثال در کارگروه سبک زندگی 34 دستگاه داریم که می‌توان از آن‌ها مطالبه‌گری یا همراهی بیشتر در رسالت این کارگروه را درخواست کرد.

وی همچنین به دغدغه مقام عظمای ولایت درخصوص «مهاجرت نخبگان» اشاره و بیان کرد: در همدان جوانی داریم که مخترع دو نوع هلیکوپتر است و ما باید موانع تولید و کار را از سر راه چنین جوانی برداریم تا دلگرمی و انگیزه حضور این جوانان در شهر بیشتر شود.

پرزاد از حضور و همراهی نمایندگان استان در جلسات مطالبه‌گری در این انجمن قدردانی کرد و افزود: معنویت و اخلاق یکی دیگر از سویه‌هایی است که باید مورد توجه حوزه علمیه و تشکل‌های هویتی و معرفتی قرار گیرد تا روح معنوی جامعه جان دوباره گیرد.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های هریک از اعضا در حیطه‌های فرهنگی و اجتماعی، خاطرنشان کرد: امید است با این ظرفیت پُربار در این انجمن و اراده‌ای که برای پویایی جامعه و ترویج معنویت در آن شکل گرفته، بتوانیم گام‌های مؤثری در تعالی و رشد میهن عزیز اسلامی خود برداریم.

شناسه خبر 49037