شناسه خبر:49941
1400/9/28 09:50:04

سپهرغرب، گروه خبر: دامداری مخصوصاً پرورش دام سنگین برخلاف آنچه تصور می‌کنیم، چندوقتی است که شغل پُرنان‌ونوایی نیست و هرچه می‌گذرد هم اوضاع بدتر هم می‌شود؛ دام‌ها گرسنه‌اند و نهاده نیست، فروش مشکل است و برای نگهداری گروهی از دام‌ها باید گروه دیگری را فروخت و خرج و خوراک گروه اول را فراهم کرد!

یکی از دامداران شهر داوودآباد اراک با اشاره به اینکه بازار دام سنگین رو به نابودی است، گفت: امسال مجبور شدم خودرو نیسان، 150 میلیون تومان طلا و 40 رأس گوساله را بفروشم تا بتوانم 60 رأس گوساله را زنده نگه دارم.

مصطفی داوودآبادی افزود: سال گذشته یکی از دامداران داوودآباد به من گفت «50 رأس از گوساله‌هایش یکدیگر را خورده‌اند»؛ آن روز خیلی متوجه منظورش نشدم، اما حالا که مجبور شدم برای حفظ دامداری خودم 40 رأس گوساله را خرج نگهداری از 60 رأس دیگر کنم، خیلی خوب منظورش را فهمیدم.

وی درخصوص بازار دام اظهار کرد: بازار دام اصلاً بازار خوبی نیست و افزایش زیاد قیمت علوفه سبب کشتار بی‌رویه گوسفند شده که همین امر سبب می‌شود حدس و گمان‌هایی که نیمه اول سال درخصوص بازار دام سنگین در حوزه بهبود زده می‌شد، محقق نشود؛ خشک‌سالی امسال سبب کشتار بی‌رویه دام سبک و ضرر به بازار دام سنگین شد.

این مقام مسئول افزود: امسال در 40 روز اخیر بارندگی خوبی مشاهده شده که همین مهم سبب ایجاد دلگرمی برای گوسفندداران بزرگ می‌شود که بتوانند خود را تا بهار سر پا نگه دارند و پس از آن به‌دلیل سرسبزی مراتع قیمت علوفه چندان نگرانشان نمی‌کند، اما آن‌ها که تعداد دام‌های سبکشان اندک است، دیگر نمی‌توانند منتظر بهار بمانند و اگر نتوانند علوفه مورد نیاز را تأمین کنند، دام‌های خود را کشتار می‌کنند.

این دامدار داوودآبادی تصریح کرد: یکی از دامداران داوودآباد سال گذشته 600 رأس دام سنگین داشته، اما حالا تعداد دام‌هایش به 250 رأس رسیده و به گفته خودش تا پایان سال به 150 رأس نیز خواهد رسید و این یعنی فاجعه برای تولید!

داوودآبادی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود به سبب کمبود دام و تولید، سال آینده قیمت گوشت افزایش وحشتناکی داشته باشد که مسبب این مسئله هم بی‌تدبیری و نبود برنامه کافی از سوی مسئولان است.

وی خاطرنشان کرد: بنده بخش قابل توجهی از سرمایه‌ام به‌علاوه 40 گوساله را فروختم تا دامداری را سر پا نگه دارم، اگر سرمایه‌ام را جای دیگر هزینه کرده بودم، امروز چندبرابر شده بود.

این دامدار داوودآبادی بیان کرد: با این اوضاع بنده تنها تا ابتدای تابستان می‌توانم دوام داشته باشم، در این بازار و شرایط خرید تضمینی به قیمت هر کیلو 59 هزار تومان درحالی که هر گوساله فقط به‌ازای هر کیلو 60 هزارتومان خوراک لازم دارد، پرورش دام واقعاً به‌صرفه نیست و تنها صادرات می‌تواند این بازار را سر پا نگه دارد.

شناسه خبر 49941