شناسه خبر:50016
1400/9/29 10:48:04

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: به گفته فرماندار نهاوند مسیر توسعه شهرستان از سه محور کشاورزی، صنعت و گردشگری عبور می‌کند، بنابراین در این عرصه‌ها ورودی جدی داشته است.

اگر نگاهی به اسناد بالادستی بر مبنای جایگاه و وظایف فرمانداری‌ها بیندازیم، خواهیم دید که اجرای سیاست عمومی دولت در داخل شهرستان از طریق هماهنگ کردن فعالیت‌های مختلف مؤسسات دولتی و محلی در شهرستان، بخش‌ها و روستاها و همچنین برقراری نظم و امنیت داخلی و انجام انتخابات عمومی (ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان، شوراها و غیره) و سایر انتخابات محلی در حوزه شهرستان ازجمله وظایف تعریف‌شده برای این مقام ارشد شهرستانی است.

علاوه‌بر این نظارت بر عمران شهرستان و روستاها و سعی در بالا بردن سطح زندگی عمومی و تأمین رفاه و آسایش عمومی و هماهنگی بین ادارات و سازمان‌ها در این رابطه و نظارت بر انجام طرح‌های عمرانی محلی، کمک و مساعدت در بسط آموزش‌وپرورش عمومی به‌خصوص در روستاها، نظارت عمومی در اجرای قانون شهرداری‌ها و درعین‌حال نظارت بر امر تأمین خواروبار و مایحتاج عمومی از دیگر وظایفی است که برای این نهاد دولتی تعریف شده است که درواقع تعیین‌کننده چگونگی روند توسعه شهرستان را ترسیم می‌کند، اما مسئله این است که شهرستان نهاوند با وجود داشتن آب و خاک مناسب و منابع طبیعی بکر، استعداد و ظرفیت‌ کارهای تولیدی، خدماتی و صنعتی و درعین‌حال پتاسیل گردشگری، در مقایسه با سایر شهرستان‌ها در مسیر توسعه روند مطلوبی را طی نکرده است؛ بنابراین با توجه به نقش خطیر فرمانداران در پیشبرد اهداف توسعه‌ای، بر آن شدیم تا دراین‌باره گفت‌وگویی را با جعفر سلگی، سرپرست فرماندار نهاوند ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

سرپرست فرمانداری نهاوند با بیان اینکه نهاوند یک شهرستان کشاورزی و به تعبیر بهتر قطب کشاورزی استان همدان است، گفت: شرایط در این بخش به‌گونه‌ای است که نهاوند در زمینه زراعت و دارا بودن باغات، شیلات و زنبورداری حتی در سطح ملی نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

جعفر سلگی با تأکید بر اینکه در کشت و برداشت برخی محصولات همچون گشنیز این شهرستان در سطح ملی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، اذعان کرد: توسعه و حمایت از بخش کشاورزی یکی از برنامه‌هایی است که بنده در مسیر تسریع روند توسعه شهرستان پیگیری خواهم کرد.

وی ادامه داد: با توجه به پتانسیل‌های عنوان‌شده ایجاد صنایع فرآوری و تبدیلی اصلی‌ترین اهرم در مسیر این ظرفیت است.

   کمبود ظرفیت 10 هزار تُن سردخانه در نهاوند

سلگی با اشاره به اینکه درحال حاضر تنها دو سردخانه (یکی دولتی و دیگری خصوصی) در شهرستان نهاوند با ظرفیت پنج هزار تُن دایر بوده این درحالی است که برای رسیدن به مطلوب می‌بایست برای 15 هزار تُن محصول سردخانه ایجاد شود، تشریح کرد: خوشبختانه با تلاش و پیگیری مدیران قبلی و ما درحال حاضر سه سردخانه مجوز لازم را دریافت کرده و برخی از آن‌ها عملیات احداث را نیز آغاز کرده‌اند.

وی با بیان اینکه از دیگر الزامات حوزه کشاورزی این شهرستان در مسیر توسعه استفاده از آبیاری نوین است، اذعان کرد: از ابتدای سال جاری سهمیه نهاوند در بحث استقرار سیستم‌های آبیاری نوین چیزی حدود 500 هکتار بود که به همت جهاد کشاورزی شهرستان این میزان به 700 هکتار تاکنون رسیده و به اجرا درآمده است.

   حرکت به سمت کشت‌های گلخانه‌ای

سرپرست فرمانداری نهاوند با تأکید بر اینکه حرکت به سمت کشت‌های گلخانه‌ای نیز از دیگر رویکردهایی است که در مسیر توسعه کشاورزی شهرستان پیگیری خواهیم کرد، ابراز کرد: در این راستا کارهای خوبی از گذشته در دست پیگیری است، به‌نحوی که شهرک گلخانه‌ای علمدار (ارغوان) 15 و دو دهم هکتار را شامل می‌شود که در آن 18 واحد گلخانه راه‌اندازی شده است.

سلگی افزود: خوشبختانه ایجاد زیرساخت این شهرک گلخانه‌ای از طریق جهاد کشاورزی و نیز فرمانداری پیگیری و تا حد بسیار بالایی محقق شده؛ به‌نحوی که مشکل برای تأمین برق این مجموعه وجود ندارد و بحث گازکشی نیز با کارها و پیگیری‌ها درحال انجام است.

سرپرست فرمانداری نهاوند با بیان اینکه تا دهه فجر علاوه‌بر واحدهای بهره‌برداری‌شده چندین واحد دیگر نیز به بهره‌برداری خواهد رسید، اذعان کرد: در بخش دامپروری و آبزی‌پروری نیز نهاوند از ظرفیت بالایی برخوردار است، به‌نحوی که این شهرستان در این دو حوزه نیز قطب محسوب می‌شود.

   نهاوند قطب پرورش ماهی غیر ساحلی

وی با تأکید بر اینکه در این زمینه نیز نیازمند ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری هستیم، تصریح کرد: نهاوند به‌عنوان قطب پرورش ماهی غیر ساحلی در کشور مطرح شده و خواهرخواندگی استان‌های ساحلی را در بحث شیلات یدک می‌کشد.

سلگی با بیان اینکه در شهرستان نهاوند سالانه بین 12 تا 14 هزار تُن علوفه برداشت و به دیگر استان‌ها همچون اصفهان و قزوین منتقل می‌شود، ابراز کرد: این درحالی است که اگر این علوفه به دست گاوداری‌های شهرستان برسد، احیاکننده بسیاری از صنایع راکد لبنی در شهرستان خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه درحال حاضر دو طرح بزرگ گاوداری 6 هزار رأسی شرکت شستا و یک گاوداری دو هزار رأسی مربوط به ستاد اجرایی فرمان 100 امام در شهرستان نهاوند در دست اجرا است، افزود: بهره‌برداری از این دو واحد ظرفیت بالایی در حوزه اشتغال‌زایی ایجاد خواهد کرد.

سرپرست فرمانداری نهاوند با تأکید بر اینکه رویکرد بعدی در عرصه کشاورزی سوق کشاورزی این شهرستان به سمت کشت‌های کم‌آب‌بر است، بیان کرد: درحال حاضر 85 درصد گشنیز کشور در شهرستان نهاوند کشت و تولید می‌شود.

   واحدا فرآوری گشنیز فعال می‌شود

سلگی با بیان اینکه سالانه چیزی حدود چهار هزار هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت گشنیز می‌رود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این بخش نیز در عرصه ایجاد صنایع تبدیلی ورود کرده‌ایم، به‌نحوی که درحال حاضر شرکت کاسپین کوهدشت در بحث فرآوری این محصول فعال شده و درعین‌حال چند متقاضی دیگر نیز درحال پیگیری برای نیل به این هدف هستند.

سرپرست فرمانداری نهاوند با تأکید بر اینکه در بحث صنایع نیز این شهرستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، عنوان کرد: در این وادی هرآنچه درخصوص اقتصاد مقاومتی هدف مقام معظم رهبری و دولت بوده است را پیگیر هستیم.

سلگی با بیان اینکه در این مسیر به دنبال رفع موانع برای رسیدن به اهداف تعریف‌شده هستیم، اذعان کرد: درحال حاضر فاز نخست شرکت فرآوری دولومیت در دهه فجر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: علاوه‌بر این پیرو جلوگیری از خام‌فروشی محصولات معدنی این شهرستان علاوه‌بر فرآوری، به دنبال اجرای فاز دو و سه این مجموعه هستیم.

این مدیر ارشد شهرستان نهاوند با بیان اینکه در عرصه گردشگری نیز وجود 13 سراب خود مؤید ظرفیت بکر این شهرستان است، ابراز کرد: در این مسیر نیز با ایجاد زیرساخت‌های مختلف ازجمله ایجاد بوم‌گردی‌ها، می‌توان گام‌های محکمی برداشت که نمونه آن در سراب فارسبان ایجاد شده است.

وی با تأکید بر اینکه در عرصه ایجاد مسکن نیز چند طرح ویژه در دستور کار قرار گرفته، عنوان کرد: خوشبختانه این شهرستان در بحث مسکن ملی نخستین شهرستان بوده که تأمین زمین لازم صورت گرفته و کار دنبال شده است.

سلگی با اشاره به اینکه در بحث‌های فرهنگی و اجتماعی نیز برنامه‌های بسیاری پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: یکی از آسیب‌های اجتماعی حال حاضر شهرستان اعتیاد بوده که برای مهار این پدیده نیز برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد فرمانداری نهاوند گام‌های مؤثری را در مسیر توسعه این شهرستان برداشته و می‌تواند این مهم منجر به تعالی جایگاه نهاوند در بین دیگر شهرستان‌های استان شود. اما آنچه مسلم است اینکه نباید از مسائل و مباحث جزئی اجتماعی و فرهنگی غافل شد، زیرا درحال حاضر یکی از مشکلات پیش روی این شهرستان در بخش‌هایی همچون بافت فرسوده و درعین‌حال بزه‌های اجتماعی تعریف می‌شود؛ بنابراین انتظار می‌رود در این بخش‌ها نیز مدیر ارشد شهرستان برنامه‌هایی با قابلیت اجرا ترسیم کند، به‌نحوی که بتوان براساس آن مشارکت اجتماعی را نیز با عنوان سرمایه در این شهرستان به‌کار بست.

شناسه خبر 50016