شناسه خبر:50019
1400/9/29 11:20:47
مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری:

تولید سالانه 1.1 میلیون تن انار

سپهرغرب، گروه کشاورزی: مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه انار مورد نیاز شب یلدا تأمین است و کمبودی در این زمینه نداریم، گفت: امسال یک میلیون و 100 هزار تن انار در سطح 90 هزار هکتار از باغات کشور تولید می‌شود.

زهرا جلیلی مقدم افزود: استان‌های فارس، سمنان، یزد، مرکزی، خراسان رضوی، اصفهان، لرستان، خراسان جنوبی، کرمان و مازندران به ترتیب عمده‌ترین تولیدکنندگان این محصول هستند.

  ایران سومین تولیدکننده انار جهان

وی با بیان اینکه ایران رتبه سوم تولید انار جهان را دارد، افزود: اکنون کشورهای هند، چین و ایران از لحاظ تولید و سطح زیرکشت به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم دنیا را دارند.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: اکنون کشور هند با دو میلیون و 442 هزار تن رتبه اول، چین با یک میلیون و 600 هزار تن رتبه دوم و ایران با بیش از یک میلیون تن تولید رتبه سوم تولید انار دنیا را در اختیار دارند.

به گفته جلیلی‌مقدم، کشورهای ترکیه، افغانستان، آمریکا، عراق، ‌پاکستان، سوریه و اسپانیا نیز در رتبه‌های چهارم تا دهم تولید انار جهان قرار دارند.

  ارز آوری 5.27 میلیون دلاری انار

وی تصریح کرد: طبق آمارها سال گذشته 11 هزار و 943 تن انار به ارزش 5.27 میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شد.

به گفته مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی، قیمت جهانی هر کیلوگرم انار 90 سنت تا یک دلار است.

جلیلی‌مقدم اضافه کرد: محصول انار کیفی ایران به طور عمده به کشورهای ارمنستان، امارات عربی متحده، کره جنوبی، ژاپن و سوئیس صادر می‌شود.

به گزارش ایرنا، طبق آمارها 6.54 میلیون تن انار در سطح بیش از 500 هزار هکتار از اراضی جهان کشت می‌شود.

بررسی‌های میدانی از بازار نشان می‌دهد که در روزهای باقی‌مانده به شب یلدا مانده، قیمت هر کیلوگرم انار از 18 هزار تا 50 هزارتومان به فروش می‌رسد.

شناسه خبر 50019