شناسه خبر:50090
1400/10/1 12:34:23
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه:

دانشنامه دفاع مقدس در کرمانشاه تهیه می‌شود

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه اعلام کرد که دانشنامه دفاع مقدس استان کرمانشاه در سه محور و با کمک اساتید دانشگاه تهیه می‌شود.

سردار «ناصر باباخانی» روز سه‌شنبه در مراسم امضای تفاهم‌نامه مشترک با دانشگاه پیام نور کرمانشاه که در سرسرای اجتماعات این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: دانشنامه دفاع مقدس کرمانشاه شامل سه محور شهدا و رزمندگان، نظامی و جغرافیایی و فرهنگی تهیه خواهد شد.

به گفته وی دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه براساس تفاهم‌نامه امضاشده در تهیه دانشنامه دفاع مقدس کرمانشاه به‌صورت مستقیم کمک خواهد کرد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اعلام کرد: همچنین براساس این تفاهم‌نامه دانشجویان پسر مقطع کارشناسی ارشد و دکترا درصورتی که پژوهش آنان در زمینه دفاع مقدس باشد و مورد تأیید قرار گیرد، از میزان خدمت نظام وظیفه آنان کاسته خواهد شد.

باباخانی گفت: دو واحد درس عمومی دفاع مقدس در دانشگاه پیام نور تدریس می‌شود که درصورت نیاز ظرفیت‌های بنیاد در این زمینه به‌کار گرفته خواهند شد.

وی معرفی ارزش‌های دفاع مقدس به نسل جوان را یکی از اهداف این تفاهم‌نامه خواند و اظهار کرد: باید نسل جوان و دانشگاهی را که واقعیت‌های دفاع مقدس را از نزدیک ندیده‌اند، به‌خوبی با ارزش‌های این دوران آشنا کنیم.

«بهمن سعیدی‌پور»، رئیس دانشگاه پیام نور کرمانشاه نیز در این نشست بر ضرورت حفظ ارزش‌های دفاع مقدس تأکید کرد و گفت: ما امروز وظیفه داریم ارزش‌هایی را که شهدا با خون خود خلق کردند، حفظ کنیم.

براساس آنچه در این نشست امضا شده، تفاهم‌نامه به مدت پنج سال اجرایی و پس از آن فاقد اعتبار می‌شود.

* استان کرمانشاه 30 هزار ایثارگر دارد

استان کرمانشاه با دو میلیون نفر جمعیت، 371 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد، مردم این استان 30 هزار ایثارگر شامل 9 هزار و 800 شهید، 19 هزار جانباز و یک‌هزار و 750 آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

همچنین تقدیم 850 زن شهیده، یک‌هزار و 550 بانوی جانباز و 750 شهید زیر 15 سال از سندهای افتخار مردم این استان است، رتبه نخست زنان جانباز کشور و دومین استان که بیشترین تعداد زنان شهیده را تقدیم انقلاب اسلامی کرده، از آنِ کرمانشاه است.

بیش از 27 عملیات طی دوران دفاع مقدس در کرمانشاه ازجمله مرصاد، بازی‌ دراز، تنگ حاجیان، محمد رسول‌ الله (ص)، والفجر 10 و مطلع‌الفجر انجام شده و همچنین شهر نودشه و روستاهای زرده و دیره شهرستان دالاهو در دوران جنگ تحمیلی بمباران شیمیایی شدند و این‌ها همگی سندی بر حقانیت و مظلومیت مردم این دیار است.

 

شناسه خبر 50090