شناسه خبر:50114
1400/10/1 13:39:23

استاندار کردستان گفت: بالابودن قیمت کالاهای اساسی در کردستان قابل قبول نیست و اگر قیمت یک کالا در استان بالاتر از میانگین کشوری است باید بررسی شود.

اسماعیل زارعی‌کوشا استاندار کردستان در بیستمین جلسه کارگروه تنظیم بازار استان کردستان در سنندج اظهار کرد: کارگروه تنظیم بازار باید در ابتدای جلسات جدول مقایسه میانگین قیمت کالاهای اساسی در کشور و استان را ارائه کند.

استاندار کردستان تصریح کرد: باید با ارایه دقیق این اعداد وضعیت خود در کشور را بسنجیم و براساس این اطلاعات دقیق موضوع را ریشه‌یابی بکنیم.

وی افزود: اگر در یک کالا در استان از قیمت میانگین کشوری بالاتر هستیم دلیل و چرایی این موضوع باید حتما بررسی شود تا با ارائه راهکارهای مناسب این موضوع را پیگیری و حل کنیم.

زارعی‌کوشا عنوان کرد: نکاتی در صحبت‌های رییس سازمان صنعت و معدن و تجارت در مورد متغایر بودن قیمت‌ها عنوان شد که تا حدودی درست است اما این کل موضوع نیست.

وی گفت: اینکه کردستان استانی صنعتی نیست و بازار و واحدهای خرده‌بازار زیاد می‌شود و بخاطر پایین بودن سود گران‌فروشی می‌کنند شاید بخشی از موضوع باشد ولی همه موضوع نیست.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: وضعیت تورم در استان هم باید در گزارشات به طور کامل و جامع مورد بررسی و به آن پرداخته شود.

وی در مورد تامین و توزیع میوه شب عید و تنظیم بازار در استان هم گفت: سازمان جهاد کشاورزی باید یک آسیب‌شناسی در این مورد از وضعیت سال گذشته انجام دهد و در جلسه بعد ارائه کند.

زارعی‌کوشا تصریح کرد: باید مشکلاتی که در فرایند تهیه و توزیع، میزان کیفیت و غیره وجود دارد احصا کنیم و با ارائه آن در جلسه بعد زمینه رفع موانع را در سال‌جاری فراهم سازیم.

وی اضافه کرد: باید ایراداتی که در سال‌های گذشته در زمینه نظارت بر بازار و توزیع میوه شب عید وجود داشته برطرف شود شاید فرایندی که در این سال‌ها طی کرده‌ایم مناسب نبوده و باید تغییر کند.

وی عنوان کرد: در رابطه با سامانه هوشمند هم نباید این موضوع را نادیده بگیریم که همواره در زمان شروع یک کار جدید مقاومت‌هایی به صورت طبیعی وجود دارد.

استاندار کردستان اضافه کرد: شاید بسیاری از اصناف با توجه به مباحثی که از سوی اتحادیه مطرح شد شاید سواد کافی و لازم برای این کار نداشته باشند و یا شرایط ثبت برایش فراهم نباشد.

وی خاطرنشان کرد: این شرایط باید به نوعی جلو برود که فرایند مطلوبی داشته باشد و اجازه ندهیم یک مجموعه منتفع و مجموعه‌هایی دچار آسیب شوند.

زارعی‌کوشا عنوان کرد: نفس کار بسیار خوب است و با هدف قطع دست دلال و واسطه انجام می‌شود ولی اینکه این فرایند چگونه اتفاق بیفتد که به مجموعه‌ای آسیب وارد نشود و مجموعه‌های منتفع شوند، نباشد.

وی اضافه کرد: به هیچ وجه بالا بودن قیمت کالاها در استان نسبت به میانگین کشوری را نمی‌پذیریم و باید وضعیت را آسیب شناسی کنیم.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: ریشه‌های آسیب در کارگروه تنظیم بازار باید احصا و برای رفع آن راهکار ارائه شود و گرنه صرف برگزاری جلسات کارگروه و منفعل و تسلیم شرایط بودن انتظاری نیست که ما از کارگروه داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: از ابتدای امسال تا امروز 255 هزار تن نهاده دامی توزیع کرده‌ایم و تا دو ماه آینده هم انبارهای پشتیبانی ذخیره دارند.

محمدفرید سپری در این باره اظهار کرد: در مجموعه جهاد کشاورزی، نهاده‌های مورد نیاز مرغداری‌ها را 100 درصد و تا 45 روز تامین می‌کنیم.

وی عنوان کرد: برای اولین بار مدیرعامل عشایر کشور را به استان دعوت کردیم و با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، هوارنشینان استان جز مناطق حاشیه‌ای به شمار می‌آیند و ما می‌توانیم تسهیلاتی به آنها پرداخت کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: از ابتدای امسال تا امروز 255 هزار تن نهاده دامی توزیع کرده‌ایم و تا دو ماه آینده هم انبارهای پشتیبانی ذخیره دارند.

انجام 34 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در کردستان

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در سال جاری 34 میلیون قطعه جوجه‌ریزی صورت گرفته که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته، 9 درصد افزایش دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان عنوان کرد: در آبان ماه امسال 4 میلیون و 280 هزار قطعه با 22 درصد رشد و در آذرماه جاری هم تاکنون 3 میلیون و 493 هزار قطعه با 15 درصد افزایش در استان جوجه‌ریزی شده است.

وی خاطرنشان کرد: 3.5 درصد از کل جوجه‌ریزی کشور در کردستان بوده که این اتفاق خوبی برای استان است.

سپری تصریح کرد: 900 تن برنج هندی و تایلندی و 432 تن مرغ منجمد و 40 تن گوشت منجمد هم در کردستان توزیع شده که نقش مهمی در تنظیم بازار استان داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار کرد: توزیع این کالاهای اساسی همچنان در استان ادامه دارد و از فردا هم ذخایر استراتژیک گوشت قرمز در استان با تولیت شرکت پشتیبانی امور دام و کشتارگاه سنندج انجام خواهد شد.

وی در ادامه گفت: در ماه جاری هم 2 هزار و 225 تن روغن در سطح استان توزیع شده است.

سپری در مورد توزیع میوه شب عید هم اضافه کرد: در راستای تامی میوه شب عید هم 700 تن پرتقال و 350 تن سیب خریداری و توزیع می‌شود.

 

شناسه خبر 50114