شناسه خبر:50372
1400/10/7 09:36:31

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: با آغاز اجرای طرح واکسیناسیون دام علیه تب برفکی پیش‌بینی می‌شود با همکاری تیم‌های بخش دولتی بیش از 300 هزار راس دام علیه این بیماری در کردستان واکسینه شود.

مجتبی ورمقانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح ضربتی واکسیناسیون جمعیت دامی استان علیه تب برفکی از امروز دوشنبه در مناطق پرخطر روستایی آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد:‌ این طرح در مناطقی انجام می‌شود که از لحاظ شیوع بیماری پرخطر بوده و دام‌های آن‌ها واکسینه نشده باشند.

مدیرکل دامپزشکی کردستان با بیان اینکه این طرح از امروز آغاز شده و تا پایان دی‌ماه ادامه دارد، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود با همکاری تیم‌های بخش دولتی بیش از 300 هزار رأس دام علیه این بیماری واکسینه شوند.

به گفته این مقام مسئول، واکسن‌های مورد استفاده در این طرح از سوی مؤسسه رازی اهدا شده و طرح نیز به‌صورت کاملاً رایگان اجرا می‌شود.

ورمقانی افزود: اجرای این طرح اهمیت زیادی دارد، چرا که در سال‌های اخیر به دلیل کمبود اعتبارات، انجام واکسیناسیون علیه این بیماری در سراسر کشور از حالت رایگان خارج و بهادار شده است.

وی اضافه کرد: این طرح گام مهمی برای کمک به اقتصاد و معیشت روستاییان است و با پیگیری‌های مستمر و حمایت مسئولان استان و سازمان دامپزشکی کشور، اجرای این طرح به صورت کاملاً رایگان انجام می‌شود.

گفتنی است؛ کردستان با داشتن حدود سه میلیون رأس دام سبک و سنگین یکی از مناطق دام‌خیز و دامپرور کشور است که سالانه 25 هزار تن گوشت قرمز، 80 هزار تن گوشت مرغ و 150 هزار تن شیرخام تولید می‌کند در حالی که مصرف سالانه استان حدود 45 هزار تن گوشت مرغ و 17 هزار و 600 تن گوشت قرمز است.

تب برفکی یک بیماری مخصوص دام است که احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است.

شناسه خبر 50372