شناسه خبر:50393
1400/10/7 10:10:42

سپهرغرب، گروه جوانی: یک کارشناس حوزه کار با بیان اینکه امروز با سرمایه کم نمی‌توان ابزار کار تهیه کرد چه برسد به این که یک کسب و کار را راه‌اندازی کرد، گفت: تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به‌تنهایی کافی نیست و باید آن را در اجرا محک زد.

عبدالله مختاری در ارزیابی ایجاد مشاغل با سرمایه‌های اندک، گفت: قبل از ایجاد یک شغل و راه‌اندازی هر کسب و کاری باید فضای کسب و کار را به‌گونه‌ای فراهم کنیم که تولیدکننده مبتکر، مخترع و فارغ‌التحصیل دانشگاه اجازه پیدا کند آنچه مفید جامعه و نفع واردات کشور است، تولید کند.

وی افزود: وقتی کسب و کار در چارچوب اشتغال پویا و منافع جامعه است، دولت‌ها نباید به آن ورود کنند ولی متاسفانه بروکراسی‌های اداری و دولتی در بسیاری موارد مانع ظهور و بروز ایده‌های کارآفرینان و سرمایه‌گذاران می‌شود.

این کارشناس حوزه کار ادامه داد: اگر کسی می‌خواهد یک هواپیمای بومی بسازد یا روی آن سرمایه‌گذاری کند نباید مداخله دولتی در آن صورت گیرد و در این حد که خارج از ضرر و زیان جامعه و امنیت ملی نباشد و استانداردهای مربوطه و امنیت مسافران را رعایت کند، الزامی است ولی متاسفانه به قدری بروکراسی و دست‌اندازی زیاد است که افراد نیامده بازار کار را ترک کرده و فرصتی برای بروز و ظهور ایده‌های خلاقانه و کسب و کار خود پیدا نمی‌کنند.

مختاری در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان با مبالغ اندکی همچون پنج میلیون تومان اشتغال‌زایی کرد؟ گفت: معتقدم با چنین ارقامی ابزار کار نمی‌دهند و نمی‌توان تهیه کرد چه برسد به اینکه یک شغل به وجود آورد. اگر فردی سرمایه اولیه هم داشته باشد باید ابزارآلات، تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز را تهیه کند که با توجه به افزایش قیمت‌ها و هزینه‌ها امروز ممکن نیست.

وی افزود: یک دستگاه جوش قبلاً 500 هزار تومان بود ولی امروز بیش از 7 میلیون تومان است لذا شاید در گذشته می‌توانستیم با مبالغ پایین اشتغال‌زایی کنیم ولی امروز هزینه‌ها و قیمت مواد اولیه افزایش یافته و سرمایه‌گذاری در بخشهای زودبازده را دشوار کرده است.

این کارشناس حوزه کار ادامه داد: در شرایط حاضر نمی‌توان به یک جوان بیکار گفت که یک پراید بخرد و با آن مسافرکشی کند، چون همان پراید 170 میلیون تومان شده است. قیمت یک موتور سیکلت هم کمتر از 30 میلیون تومان نیست؛ بنابراین صرف‌نظر از سرمایه، تامین ابزار کار هم مهم است.

مختاری درباره مصوبه تسهیل صدور مجوزهای کسب‌و‌کار نیز گفت: درست است که قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به تصویب رسیده و یک اقدام مثبت و اثرگذار است ولی تصویب آن به تنهایی کافی نیست و باید در اجرا آن را محک زد و دید که چقدر در عمل به قانون موفق خواهیم بود.

این کارشناس حوزه کار در پایان خاطرنشان کرد: امروز چند درصد بنگاه‌های املاک دارای مجوز هستند یا بدون مجوز فعالیت می‌کنند؟ اگر تعمیراتی‌ها و تاسیساتی‌ها را بررسی کنیم می‌بینیم، عمده آنها دارای تخصص هستند ولی مجوز ندارند و دنبال گرفتن مجوز هم نمی‌روند چون باید بر اساس درآمد خود مالیات و دارایی بپردازند و آنقدر هزینه‌های جانبی برای آنها می‌تراشند که دنبال ثبت کسب‌و‌کار خود نمی‌روند لذا در چنین جامعه‌ای افراد خواه ناخواه به سمت شغل‌های کاذب کشیده می‌شوند و این‌گونه می‌شود که درآمد خود را در دستفروشی و مسافرکشی جستجو می‌کنند.

شناسه خبر 50393