شناسه خبر:50553
1400/10/12 09:10:35

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار همدان خواستار پیگیری و نصب سریع دستگاه تهویه هوا برای مدارس این استان به‌منظور ایمنی و حفظ جان دانش‌آموزان در برابر ویروس کرونا شد.

«علیرضا قاسمی‌فرزاد» روز شنبه در ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا افزود: اداره کل نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس استان نسبت به پیگیری تأمین تهویه مدارس اقدام کرده و در جلسه هفته آینده در این زمینه باید گزارش کار مناسبی ارائه دهد.

وی با بیان اینکه جان همه افراد به‌ویژه دانش‌آموزان برای ما مهم است، تأکید کرد: حتی یک روز هم نباید نسبت به تأمین تهویه مناسب و استاندارد و نصب آن در مدارس تعلل کرد؛ بنابراین باید با واحدهای صنعتی تولید «فن» وارد مذاکره شد.

استاندار همدان گفت: مقابله با ویروس کرونا در مدارس باید جدی گرفته شود، همچنین گزارش‌هایی مبنی بر تزریق نکردن واکسن از سوی فرهنگیان به دست رسیده است که آموزش‌وپرورش باید این موضوع را دقیق بررسی و گزارشی ارائه کند.

قاسمی‌فرزاد مهم‌ترین پیش‌نیاز برای پیشگیری از شیوع ویروس اُمیکرون در استان همدان را رعایت دو مؤلفه ازجمله تزریق دوز سوم واکسن کرونا و استفاده از ماسک دانست.

وی با بیان اینکه طرح شهیدسلیمانی باید با قوت ادامه یابد، افزود: با توجه به تداوم وضعیت زرد کرونایی در شهرستان کبودراهنگ، دانشگاه علوم پزشکی باید درباره علت این موضوع گزارش دقیق و مبسوطی تهیه و ارائه کند.

استاندار همدان گفت: هم‌اینک همه مراسم‌ها به‌جز مراسم ختم اموات درحال برگزاری است؛ بنابراین از پلیس اماکن درخواست می‌شود نسبت به این موضوع ورود کند و تنها مراسم‌ها براساس دستورالعمل سکوی مدیریت هوشمند کرونا مجاز به برگزاری باشند.

قاسمی‌فرزاد خواستار اعزام تیم‌های سیار علوم پزشکی برای شناسایی و تزریق واکسن به افراد و جلوگیری از تجمع خیابانی به‌منظور توزیع آش و حلیم در مناسبت‌های مذهبی پیش رو شد و گفت: مسئولان مخالف توزیع نذری نیستند، اما این‌قبیل کارها سبب تجمع افراد و شیوع بیماری می‌شود.

وی اظهار کرد: در زمینه فاصله زمانی بین دُوز دوم تا دُوز سوم تزریق واکسن کرونا گزارش دقیقی توسط دانشگاه علوم پزشکی تهیه و از طریق رسانه‌ها بازتاب داده شود تا شهروندان از زمان مراجعه به مراکز واکسیناسیون برای تزریق واکسن مطلع شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان نیز با بیان اینکه استقبال شهروندان از واکسیناسیون کرونا رو به افزایش است، گفت که آمار تزریق این واکسن در استان به دو میلیون و 583 هزار دوز رسیده است.

«محمدمهدی مجذوبی» افزود: یک میلیون و 308 هزار نفر دوز اول، یک میلیون و 108 هزار نفر دوز دوم و 167 هزار نفر تاکنون دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

وی اضافه کرد: آمار واکسیناسیون دوز سوم چهار درصد افزایش داشته و از هفت درصد در هفته گذشته به 11 درصد در هفته جاری رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان گفت: 92 درصد جمعیت 12 تا 18 سال این استان نوبت اول واکسن کرونا و 75 درصد نوبت دوم این واکسن را تزریق کردند؛ همچنین 92 درصد افراد بالای 60 سال این استان تاکنون واکسینه شدند.

مجذوبی گفت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در 24 ساعت گذشته 339 نفر بود که 47 نفر از مراجعان به بیمارستان‌ها در بخش عادی بستری شدند.

وی با بیان اینکه 17 بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند، اضافه کرد: آمار متوفیان کرونا طی یک هفته گذشته در این استان بین صفر و یک در نوسان بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان عوامل افزایش بیماران بستری در برخی از استان‌ها را چرخش ویروس ازجمله آنفلوآنزا دانست و افزود: خارج شدن داروی «رمدسیویر» برای بیماران سرپایی از پوشش بیمه باید بررسی و متوقف شود.

مجذوبی ادامه اولویت این دانشگاه را تقویت تشدید واکسن، پیگیری وضعیت نصب دستگاه هواکش‌ و تلاش برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن مختلف ازجمله آیین عبادی و سیاسی نماز جمعه دانست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان نیز یادآوری کرد: هفته گذشته میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان همدان 63.17 درصدی و میانگین کشوری 49 درصد بود که این هفته آمارها روند کاهشی داشته و در استان همدان به 43 درصد تقلیل یافته است.

شناسه خبر 50553