شناسه خبر:50585
1400/10/12 10:12:00

سپهرغرب، گروه ورزشی: پتانک ورزشی ساده و کم‌هزینه است که مسابقات آن با توپی فلزی در زمین خاکی یا ماسه‌ای به‌صورت دونفری، سه‌نفری و یا میکس برگزار می‌شود.

رشته ورزشی پتانک در ایران سابقه‌ای 10 ساله دارد و مسابقات استانی و کشوری آن زیر نظر فدراسیون بولینگ، بیلیارد و بولس کشور برگزار می‌شود؛ برگزاری مسابقات آسیایی و جهانی این رشته نشان از اهمیت آن است.

از پنج سال پیش فعالیت رشته ورزشی پتانک در استان همدان آغاز شده است. این ورزش بسیار مهیج است و ورزش ملی کشور فرانسه محسوب می‌شود. فضای حاکم در آن نسبت به دیگر رشته‌های ورزشی صمیمانه‌تر بوده و از حاشیه، جنجال و تنش‌های ورزشی به‌ دور است.

پِتانک (به فرانسوی: pétanque) ورزشی است که در آن هدف این بوده که بازیکنان توپی فلزی را که جزء اصلی این بازی است، به جک (cochonnet) نزدیک کنند.

این رشته در روش‌های مختلف انفرادی، تیمی دونفره و سه‌نفره و میکس برگزار می‌شود که تعداد پرتاب‌ها در هریک این روش‌ها متغیر است. بازیکنان باید این کار را درحالی انجام دهند که دو پایشان داخل «دایره شروع» (رینگ) قرار دارد. این ورزش معمولاً در خاک یا شن و ماسه سخت شیب‌دار صورت می‌گیرد، اما می‌توان آن را در داخل چمن نیز برگزار کرد.

این بازی در زمینی به ابعاد 4 در 15 متر قابل انجام است. بازیکنان توپ کوچک چوبی یا جک را در فاصله بیش از 6 و کمتر از 10 متر پرتاب می‌کنند و سپس توپ‌های فلزی را به سمت جک پرتاب می‌کنند و درنهایت هر تیمی که توپش به جک نزدیک‌تر باشد، برنده بازی خواهد شد.

مسئول کمیته پتانک استان همدان ضمن اشاره به اینکه در شهرستان همدان حدود 100 بازیکن حرفه‌ای در رشته ورزشی پتانک حضور دارد، اظهار کرد: 70 نفر آن‌ها به‌صورت رسمی و سازمان‌یافته زیر نظر هیئت ورزشی بولینگ، بیلیارد و بولس استان مشغول به فعالیت‌اند.

عرفان شیرمحمدی با بیان اینکه سه زمین و یک سالن سرپوشیده در اختیار پتانک‌بازان همدانی قرار دارد، اشاره کرد: 6 استان کشور در سطح یک پتانک قرار داشته و پتانک استان همدان در این سطح است و استان همدان در رشته ورزشی پتانک سه ملی‌پوش دارد که در سطح کشوری و جهانی نشان‌آور و افتخارآفرین بوده‌اند.

شیرمحمدی با اشاره به اینکه ملی‌پوش پتانک نیز محسوب می‌شود و سابقه قهرمانی کشور را در کارنامه دارد، تصریح کرد: در نخستین دوره از مسابقات رنکینگ پتانک در استان همدان که روز جمعه زیر نظر هیئت بولینگ، بیلیارد و بولس استان برگزار شد، حضور داشتم که در این پیکارها 14 بازیکن حرفه‌ای استان در رشته ورزشی پتانک برای کسب عناوین قهرمانی با یک‌دیگر به رقابت پرداختند که این موضوع جای تقدیر دارد و در ترویج این رشته ورزشی مؤثر است.

مسئول کمیته پتانک استان همدان در ادامه بیان کرد: در بخش آقایان مجید شاهسوند مقام اول مسابقات را تصاحب کرد و عرفان شیرمحمدی و سیدصالح پورمعروفی به‌ترتیب مقام‌های دوم و سوم مسابقات را از آنِ خود کردند.

وی مطرح کرد: بانوان همدانی نیز حضور چشم‌گیری در این رشته ورزشی دارند، زیرا فضای حاکم بر آن خانوادگی است. در بخش بانوان سعاد شلهاوی‌زاده به مقام اول مسابقات دست پیدا کرد و مرضیه بیگی و لیلا زارع به‌ترتیب عنوان‌های دوم و سوم مسابقات را کسب کردند.

رشته ورزشی پتانک در طی این سال‌ها با وجود مزیت‌هایی همچون فضای خانوادگی، عدم محدودیت سنی و جنسی برای بازی کردن و همچنین قابلیت بازی در فضاهای مختلف، سرعت خوبی در ترویج و جلب توجه علاقه‌مندان به ورزش داشته است.

استان همدان از قطب‌های اصلی پتانک در کشور به‌شمار می‌رود؛ الهام محمدی تقدیر و بهاره بیگی از مقام‌داران جهانی این رشته ورزشی در همدان هستند. عرفان شیرمحمدی با سابقه دو قهرمانی در مسابقات کشوری از دیگر نام‌داران این رشته ورزشی در استان به‌شمار می‌رود. شایان ذکر است تیم‌های پتانک آقایان و بانوان استان در لیگ کشوری عنوان‌دار هستند و تیم پتانک بانوان استان همدان در مسابقات آزاد ارومیه به‌عنوان فنی‌ترین تیم کشور ازلحاظ بازی، تکنیک و تاکتیک معرفی شد.

شناسه خبر 50585