شناسه خبر:50608
1400/10/13 09:05:58
سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان همدان خبر داد:

قانون جدید مالیات بر ارزش‌افزوده از امروز اجرایی می‌شود

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان همدان با اشاره به قانون جدید مالیات بر ارزش‌افزوده، گفت: این قانون از 13 دی‌ماه جاری اجرایی شده و درخصوص معاملات طلا، اصل طلا از این مالیات معاف و 9 درصد به کارمزد و اجرت تعلق می‌گیرد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره کل امور مالیاتی استان همدان، وجیه‌الله ذکوری افزود: در قانون مصوب آمده است 6 ماه پس از تاریخ ابلاغ، این قانون لازم‌الاجرا است که از 13 دی‌ماه اصل طلا معاف از مالیات بر ارزش‌افزوده خواهد بود، اما اجرت و کارمزد آن مشمول 9 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده خواهد شد.

وی افزود: اجرای این قانون مشروط به این است که کلیه معاملات از سوی طلافروشان در سامانه مؤدیان مالیاتی به تفکیک اصل طلا و اجرت و دستمزد آن ثبت شود.

ذکوری تصریح کرد: اگر طلافروشان قیمت اصل، اجرت ساخت، کارمزد و سود را تفکیک نکنند، 9 درصد دیگر جریمه می‌شوند. به عبارت دیگر اگر این موضوعات رعایت نشود، یعنی اگر طلافروشان قیمت اصل، اجرت و کارمزد را تفکیک نکنند، علاوه‌بر اینکه اجرت ساخت، کارمزد و سود فروشنده مشمول 9 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده می‌شود، 9 درصد دیگر به‌عنوان جریمه غیر قابل بخشش به فروشندگان طلا تعلق خواهد گرفت که این جریمه 9 درصدی قابل انتقال به مشتری نخواهد بود.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان همدان همچنین افزود: با عنایت به مفاد ماده (13) قانون مزبور و عدم راه‌اندازی سامانه مؤدیان و بنا بر الزام قانونی قسمت اخیر ماده یادشده، تا زمان راه‌اندازی سامانه مؤدیان ترتیبات ثبت‌نام، نحوه ارائه اظهارنامه مالیاتی حسب مقررات قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مصوب 17/ 2/ 1387 و اصلاحات بعدی آن است.

وی ابراز کرد: بنابراین تا زمان راه‌اندازی سامانه مؤدیان صرفاً اشخاص مشمول موضوع فراخوان‌های هشتگانه (اختیار حاصله از ماده 18 قانون مصوب 1387) مکلف به انجام تکالیف قانونی ازجمله ارائه اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات و عوارض ارزش‌افزوده حداکثر 15 روز پس از پایان هر دوره مالیاتی خواهند بود.

ذکوری در پایان تصریح کرد: سایر موارد ازجمله تعاریف، تاریخ تعلق، مأخذ، نرخ، معافیت‌ها، استرداد، مالیات کالاهای خاص، مالیات و عوارض خاص، جرائم، نحوه تخصیص، انتقال و توزیع مالیات و عوارض، رفع اختلاف و دادرسی مالیاتی تابع قانون جدید (لازم‌الاجرا از 13/ 10/ 1400) خواهد بود.

شناسه خبر 50608