شناسه خبر:50639
1400/10/13 09:58:40

سپهرغرب، گروه شهر: فناوری‌هایی مانند شیشه هوشمند، بام سبز و متاورس فرآیند توسعه شهری را دچار تغییر کرده است.

شیشه‌های هوشمند، بام‌های سبز و متاورس ازجمله فناوری‌هایی بوده که توسعه شهری در سراسر جهان را تغییر داده است، به‌ویژه در سالی که شیوع گسترده ویروس کرونا باعث شد شهرها در تلاش برای احیای خود باشند تا بتوانند با این همه‌گیری مقابله کنند. در ادامه به بررسی برترین اخبار شهرهای هوشمند دنیا در سال 2021 می‌پردازیم:

  شهری بدون خودرو و خیابان

شهری بدون خودرو و خیابان به نام The Line در کشور عربستان سعودی ایجاد شده است که این پروژه 170 کیلومتری قسمتی از طرح 500 میلیارد دلاری نئوم (Neom) است. The Line که یک شهر کربن صفر است با هدف احیای آینده زندگی شهری ایجاد شده و توسعه شهری در این منطقه با توجه به مردم و طبیعت برنامه‌ریزی شده است. شهر بدون خودرو در عربستان سعودی به گونه‌ای طراحی شده است که افراد به راحتی و در فاصله زمانی پنج دقیقه به مدارس، کلینیک‌های پزشکی، امکانات تفریحی و فضای سبز دسترسی پیدا می‌کنند.

  تیر چراغ برق هوشمند برای پیشگیری از شیوع کرونا

گزارش‌های منتشر شده در ماه آوریل نشان می‌دهد که تیرهای چراغ برق هوشمند می‌توانند دمای بدن انسان و ازدحام بیش از حد افراد در یک محیط را تشخیص دهند و به پیشگیری از شیوع هرچه بیشتر بیماری کووید -19 و احیای شهرها کمک کنند. از این فناوری در شهرهایی مانند بارسلونا، کپنهاگ، لس‌آنجلس، لندن، مونیخ و سنگاپور استفاده شده است و اطلاعات ارائه شده نشان می‌دهد که تیرهای چراغ برق هوشمند در این شهرها با شیوع ویروس کرونا مقابله می‌کند. تیر برق‌های هوشمند علاوه بر روشن کردن خیابان‌ها، با استفاده از حسگرهای خود می‌توانند اطلاعات مربوط به تراکم جمعیت و دمای بدن انسان را دریافت و ارسال کنند.

  استفاده از پلتفرم متاورس برای ارائه خدمات عمومی

مقامات شهری سئول در ماه نوامبر اعلام کردند که در حال توسعه یک کانال ارتباطی مجازی برای ارائه همه خدمات اداری این شهر هستند. به نظر می‌رسد که پلتفرم متاورس از سال 2022 به بعد در سه مرحله ایجاد خواهد شد و در تمام وظایف شهری از سیاست‌های اقتصادی گرفته تا شکایات مدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شهر سئول تولید این پلتفرم را تکمیل کرده است و تا پایان سال 2022 میلادی آن را به در اختیار افراد قرار خواهد داد.

 

شناسه خبر 50639