شناسه خبر:50681
1400/10/14 10:14:06

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان همدان از تشکیل 12 پرونده قضائی برای مراکز درمانی متخلف به‌علت دفع غیر اصولی پسماندهای عفونی و تهدید علیه بهداشت عمومی در این شهرستان خبر داد.

«مجید شعبانلو» روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: نظارت بر نحوه مدیریت پسماندهای عفونی مراکز درمانی از سوی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان و دانشگاه علوم پزشکی همدان صورت می‌گیرد و مراکز درمانی در شهر همدان شامل 9 بیمارستان، کلینیک‌های متعدد پزشکی، مطب‌ها، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و مراکز درمانی و جراحی است.

وی اضافه کرد: درحال حاضر عمده مراکز تولیدکننده پسماند عفونی دارای قرارداد با مراکز بی‌خطرساز هستند؛ با این وجود تخلفاتی توسط برخی مراکز درمانی یا تشخیص درحال انجام است که نمونه آن دفع غیر اصولی پسماندهای آلوده و عفونی از قبیل سرنگ‌های آلوده، پانسمان‌های آغشته به خون در معابر شهری و انتقال این نوع پسماندها به باکس‌های زباله شهری است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان همدان گفت: برای مدیریت و ارائه راهکار اصولی برای دفع پسماند‌های عفونی عقد قرارداد با مراکز امحاکننده و بی‌خطرساز پسماندهای عفونی و تحویل این‌گونه پسماندها به مراکز مجاز، خودداری از تخلیه پسماندهای عفونی در معابر شهری و باکس‌های زباله شهری که مخصوص پسماندهای عادی شهر هستند، می‌تواند کمک شایانی به مدیریت دفع پسماندهای عفونی کند.

شعبانلو با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌تواند آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری به محیط‌زیست و سلامتی جامعه و همچنین محیط طبیعی وارد کند دفع غیر بهداشتی زباله‌ها است، ابراز کرد: با مدیریت صحیح می‌توان این چالش محیط‌زیستی را برطرف کرد.

شناسه خبر 50681