شناسه خبر:50685
1400/10/14 10:21:12

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه مدیریت شهری در کاهش فرآیند زمان صدور پروانه‌های ساختمانی اقدامات مناسبی انجام داده و طرح درحال تکمیل است، اظهار کرد: تسهیل در امور و کاهش زمان صدور پروانه‌های ساختمانی از مطالبات مردمی بوده و تحقق آن می‌تواند در افزایش رضایت‌مندی شهروندان اثرگذار باشد.

شهر مجموعه‌‌ای از فعالیت‌های انسانی و فیزیکی است و به همین علت ضرورت دارد برای استفاده بهتر از مجموعه فعالیت‌ها و جلوگیری از هدر رفتن نیروها در آن، مدیریت اعمال شود؛ مدیریت شهری عبارت از یک سازمان گسترده، متشکل از عناصر و اجزای رسمی و غیر رسمی مؤثر و ذی‌ربط در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و کالبدی حیات شهری با هدف اداره، کنترل، هدایت توسعه همه‌جانبه و پایدار شهر است.

شوراهای اسلامی شهر شوراهایی هستند که در شهرها به‌طور جداگانه و با رأی مردم همان حوزه انتخاب می‌شوند و شورای هر استان نیز از نمایندگان منتخب شوراهای شهرستان‌های تابعه تشکیل می‌شود؛ بر لزوم وجود شوراهای مختلف در قانون اساسی تصریح شده‌ است و نخستین دوره انتخابات سراسری شوراهای اسلامی کشور هفتم اسفندماه سال 1377 برگزار شد و شروع به‌کار شوراها نیز از 9 اردیبهشت‌ماه سال 1378 بود و این نهاد مردمی فعالیت‌های گسترده و مؤثری را در کل کشور آغاز کرد.

شوراها با سیاست‌گذاری‌ها و نظارت کافی بر حوزه‌های مختلف می‌توانند در بهبود وضعیت مدیریت شهری تأثیرگذار بوده و در توسعه و پیشرفت شهر دخیل باشند؛ شورای اسلامی شهر همدان نیز طی پنج دوره گذشته اقداماتی داشته که دستاوردهایی را موجب شده است و با آغاز به‌کار شورای ششم انتظار بر تکمیل اقدامات گذشته می‌رود که به‌منظور اطلاع از دستاوردهای حاصل از اقدامات طی نیمه دوم سال جاری با رئیس شورای اسلامی شهر همدان به گفت‌و‌گو نشستیم.

محمود مسگریان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ضمن اشاره به برخی اقدامات انجام‌شده شورای اسلامی شهر در نیمه دوم سال جاری، اظهار کرد: اراده شورا برای کاهش مشکلات مدیریت‌ شهری در حد توان، جهت افزایش رضایت‌مندی در بین شهروندان است.

وی با تأکید بر اینکه بیشترین تمرکز شورای اسلامی شهر همدان در راستای رفع معضلات حوزه مسکن خواهد بود، گفت: امیدواریم بتوانیم در حدود اختیارات مدیریت‎ شهری، افزایش قیمت بی‌رویه مسکن را کنترل کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: با توجه به سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه ساخت‌وساز‌های مسکن، امید است بتوانیم با کمک و همراهی انبوه‌سازان در تولید مسکن در راستای کاهش قیمت این نیاز ضروری جامعه و خانه‌دار شدن شهروندان، گام مثبتی برداریم.

مسگریان در ادامه به لزوم اجرای طرح سامان‌دهی بازار سنگ‌فروشان همدان اشاره کرد و افزود: با توجه به فعالیت تعدادی از کسبه در ورودی شهر همدان جاده ملایر در کاربری فضای سبز، سامان‌دهی این مغازه‌ها در دستور کار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت سامان‌دهی ورودی‌های شهر و جمع‌آوری مشاغل مزاحم ایجادشده در فضای سبز، طرح سامان‌دهی بازار سنگ در شورای اسلامی شهر مصوب شد.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: با لایحه منوط به ارسال توافق‌نامه شهرداری با هریک از مستأجرین و یا مالکین به‌منظور گرفتن مجوز از شورای اسلامی شهر موافقت شد.

مسگریان در ادامه با اشاره به تصویب بودجه عملکرد 6 ماهه نخست سال جاری شهرداری در صحن شورا، خاطرنشان کرد: بودجه 6 دوازدهم شهرداری طی بررسی در جلسات کمیسیون بودجه شورای شهر، در صحن شورا به تصویب رسید.

وی به تصویب طرح برنامه عملیاتی مسئولیت‌پذیری اجتماعی در شورا نیز اشاره کرد و یادآور شد: بر اساس این طرح سازمان‌ها، کسب‌وکارها و مؤسسات یا شرکت‌های دارای محل فعالیت، تولید کالا یا خدمات در شهر همدان به‌صورت نظام‌مند در حوادث غیر مترقبه وارد عمل شده و کمک‌های مردمی خواهند داشت.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان اظهار کرد: نظام‌مند کردن مسئولیت‌پذیری اجتماعی سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی شهر با هدف توسعه مسئولیت اجتماعی در شهرداری همدان، ارتقای مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی شهر و پیشگیری و کاهش پیامدهای منفی اجتماعی، زیست‌محیطی و اقتصادی در شهر همدان، ناشی از عملکرد سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی شهر است.

مسگریان در ادامه به تصویب اصلاحیه طرح شهاب اشاره کرد و گفت: شهرداری‌ها به‌لحاظ ارتباط نزدیک با مسائل روزمره مردم و نیز به‌خاطر حجم بالای فعالیت و ورود به طرح‌های کلان مالی و اقتصادی، به‌طور بالقوه جزء نهادهای دارای خطر بالای فساد هستند.

وی بیان کرد: یکی از کارآمدترین روش‌ها برای مقابله با ناهنجاری‌های اداری در مدیریت شهری و احیا و ارتقای سطح اعتماد متقابل مردم و شهرداری، قرار دادن این نهاد در اتاق شیشه‌ای از طریق ابزارهای شفافیت است و در این راستا، شورای اسلامی شهر همدان به‌عنوان نهاد مقنن و سیاست‌گذار در جایگاه نظارتی اصلاحیه این طرح را مصوب کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان به موضوع بهره‌گیری از ظرفیت مدیریت شهری در کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: ناهنجارهای اجتماعی و جرایم مختلف در شهرها یکی از مشکلات حاد جوامع بشری محسوب می‌شود؛ در دنیای کنونی رشد شهرنشینی و شهرگرایی پدیده قابل ملاحظه‌ای است که ساکنین شهرها را با مشکلات فراوانی مواجه کرده و باعث وقوع انواع جرایم و ناهنجاری‌های اجتماعی شده است.

مسگریان با بیان اینکه مدیریت شهری در سیاست پیشگیری از جرم می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشد، تصریح کرد: مدیریت شهری می‌تواند با ایجاد تغییرات در طراحی و برنامه‌ریزی مناسب مکانی، محیط را در برابر جرایم و آسیب‌های اجتماعی مقاوم کرده و با از بین بردن فرصت‌های مجرمانه در شهرها، موجب کاهش میزان جرایم شود.

وی همچنین به اثربخشی تعامل شورا با دستگاه‌های اجرایی برای ارائه‌ خدمات اشاره کرد و ادامه داد: تعامل موجود از ابتدای دوره ششم شورای اسلامی شهر همدان با دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه فرمانداری می‌تواند در ارائه‌ خدمات به شهروندان مؤثر باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به ارتقای روابط شورای اسلامی شهر و شهرداری با صداوسیمای مرکز همدان با محوریت امور مختلف مدیریت شهری، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود مصوبات و تصمیمات شورا و درمجموع خواسته‌های مردم از طریق شبکه استانی اطلاع‌رسانی و منعکس شود.

مسگریان به ضرورت تسهیل روند صدور پروانه‌های ساختمانی اشاره کرد و یادآور شد: یکی از دغدغه‌های اعضای شورا بحث طولانی شدن زمان صدور پروانه‌های ساختمانی بوده و این موضوع از دوره پنجم شورای اسلامی شهر در دستور کار شورا و شهرداری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری در کاهش زمان فرآیند صدور پروانه‌های ساختمانی اقدامات مناسبی انجام داده و طرح درحال تکمیل است، اظهار کرد: تسهیل در امور و کاهش زمان صدور پروانه‌های ساختمانی از مطالبات مردمی بوده و تحقق آن می‌تواند در افزایش رضایت‌مندی شهروندان اثرگذار باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان در ادامه با اشاره به موضوع حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری، گفت: خدمات حمل‌ونقل عمومی به اندازه نیاز شهر نبوده و این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد؛ عدالت اجتماعی نیز باید در توزیع اتوبوس‌های جدید رعایت شود.

مسگریان با تأکید بر اینکه درحال حاضر با کمبود اتوبوس شهری مواجه هستیم، بیان کرد: باید با اضافه کردن تعدادی اتوبوس به این ناوگان، مشکل را حل کرد؛ با اتمام شیوع ویروس کرونا ورود مسافران و گردشگران به استان و شهر همدان افزایش می‌یابد که در این صورت نیاز به اتوبوس‌های شهری بیشتر محسوس می‌شود.

وی افزود: لازم است تا پایان سال حداقل نیمی از اتوبوس‌های نوسازی‌شده به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه شود.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نهادینه کردن فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی را ضروری دانست و تصریح کرد: با توجه به افزایش روزافزون تعداد خودروها، باید فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی در جامعه نهادینه شود.

مسگریان در ادامه با اشاره به تحقق شهر الکترونیک، ادامه داد: تحقق این مهم، تسهیل امور و خدمات‌رسانی به مردم را به دنبال دارد؛ ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی در شهر همدان حرکت مثبت و ارزشمندی است تا بتوانیم ارائه خدمات به مردم را تسهیل کرده و همه شیوه‌های جدید را در آن پیاده کنیم.

وی با تأکید بر اینکه با اجرای هوشمندسازی همدان در زمره شهرهای پیشرفته در این زمینه قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: نتیجه این امر بهره‌مندی مردم از شهر الکترونیک خواهد بود و تلاش‌ها در این زمینه به ثمر خواهد نشست.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان در ادامه با اشاره به مطالبه‌گری نمایندگان پارلمان شهری برای حفظ هویت شهر، یادآور شد: برای حفظ بناهای قدیمی واجد ارزش تاریخی باید دست به دست هم دهیم تا شاهد حرکت‌هایی در حوزه تخریب برخی بناهای واجد ارزش نباشیم.

وی اظهار کرد: مسئولیت ذاتی حفظ بناهای واجد ارزش تاریخی برعهده اداره‌ کل میراث فرهنگی استان همدان بوده و در این حوزه، وظایف قانونی سایر ارگان‌ها تعریف شده است که باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه شرایط برای جلوگیری از تخریب ابنیه‌های تاریخی در شهر فراهم شده است، گفت: باید با تلاش همه‌جانبه دستگاه‌های متولی و همکاری و نظارت مردم، مانع این‌گونه اقدامات شویم.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به تصویب تخفیف عوارض پروانه ساختمانی شهرداری همدان در سال جاری، بیان کرد: براساس این مصوبه مؤدیانی که کل مبلغ عوارض پروانه ساختمانی خود را به‌صورت نقدی و یک‌جا پرداخت کنند، مشمول تخفیف عوارض خواهند شد.

مسگریان افزود: از هشتم تا ٣٠ آبان‌ماه، ضرایب ٨5 درصد برای عموم شهروندان و 80 درصد انبوه‌سازان، یکم تا 30 آذرماه، 90 درصد برای عموم شهروندان و 85 درصد انبوه‌سازان و از یکم دی‌ماه تا ١5 اسفندماه نیز 96 درصد برای عموم شهروندان و انبوه‌سازان لحاظ می‌شود.

وی تخفیف عوارض را به‌منظور تسهیل در سامان‌دهی ورودی‌های شهر دانست و تصریح کرد: با توجه به ضرورت تملک املاک واقع در بلوار سردار شهید همدانی و سامان‌دهی و بازگشایی این بلوار، شهرداری همدان قصد دارد برای انجام توافق با مالکان جداره بلوار و عقب‌نشینی جهت باقی‌مانده املاک، نسبت به تغییر کاربری از فضای سبز به تجاری اقدام کند.

شورای اسلامی شهر همدان با سیاست‌گذاری‌ها و مصوبات می‌تواند در توسعه و پیشرفت شهر مؤثر بوده و با نظارت لازم بر اجرای مصوبات، باید از حُسن اجرای این مصوبه‌ها توسط مدیریت شهری اطمینان حاصل کند؛ با توجه به پروژه‌های نیمه‌تمام موجود در شهر همدان در این دوره از شورای اسلامی شهر، اتمام این پروژه‌ها در اولویت قرار گرفته است تا با تحقق این امر رضایت‌مندی شهروندان حاصل شود.

عوارض پروانه ساختمانی یکی از دغدغه‌ها و مطالبات مردمی بوده که در این دوره شورا نیز همچون دوره گذشته به آن پرداخته شده است و دیگر مطالبات و خواسته‌های شهروندی همچون فراهم کردن حمل‌ونقل عمومی مطلوب و تحقق شهر هوشمند نیز در دستور کار شورای ششم قرار دارد.

 

شناسه خبر 50685