شناسه خبر:50925
1400/10/20 10:23:15

سپهرغرب، گروه متن زندگی: رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی با اشاره به نگرانی بازنشستگان و بیمه شدگان از لایحه بودجه،گفت: کسری بودجه و عدم پرداخت بدهی دولت به تأمین اجتماعی علامت خطر جدی است.

علی‌اصغر بیات در خصوص وضعیت معیشت بازنشستگان و همچنین توجه به آن در بودجه سال آتی گفت: در بودجه 1401 کل کشور آنگونه که باید به وضعیت شکننده و نگرانی‌های بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی توجه نشده است.

وی با اشاره به عقب‌ماندگی تکالیف مقرر و قوانینی که چندین سال است به بهانه‌های مختلف بر زمین مانده گفت: بودجه کل کشور که نمایانگر نقشه راه یک ساله است، باید امید بخش، حامی و ارتقا دهنده وضعیت زندگی آن دسته از افرادی باشد که سال‌های زیادی برای اعتلا و پیشرفت این آب و خاک زحمت کشیدند و نباید در زمان بازنشستگی دغدغه معیشت و گذران زندگی داشته باشند.

بیات همچنین گفت: درست است که کشور در شرایط سخت تحریمی به سر می‌برد و با محدودیت‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، اما چرا باید اقشار ضعیف و حداقل بگیران بیشترین فشار و ریاضت اقتصادی را تحمل کنند و بی پناه بمانند؟

وی گفت: جمعیت چندین میلیونی مستمری بگیران تأمین اجتماعی نگران مشکلات فزاینده‌ای است که امنیت خاطر آنها را هدف قرار داده است. 

واقعاً تأمین امنیت معیشت و درمان 44 میلیون بیمه شده تأمین اجتماعی موضوع ساده‌ای است که برخی از مسئولان به راحتی از کنار آن رد می‌شوند؟

رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیر سراسر کشور خاطر نشان کرد: سرنوشت میلیون‌ها بیمه شده و تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی از جمله بازنشستگان و مستمری بگیران به بودجه کل کشور گره خورده است.

بیات افزود: نمایندگانی که در ایام انتخابات از همه تلاش خود برای کسب رأی و ورود به مجلس شورای اسلامی استفاده کردند و گوش شنوا و دیدگان بینای بازنشستگان بوده‌اند، در این مقطع حساس هم باید پای کار باشند.

وی افزود: کسری بودجه سازمان تأمین اجتماعی که بخش قابل توجه آن ماحصل تحمیل قوانین و سنگین کردن تعهدات خارج از وظایف این سازمان، بدون پیش بینی اعتبارات لازم و عدم پرداخت بدهی‌های انباشته شده دولت از سال‌های گذشته است را باید علامت خطری جدی ببینیم.

بیات ادامه داد: بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی با دقت و حساسیت زیادی سطح دغدغه‌مندی نمایندگان مجلس را نسبت به نگرانی‌ها و گرفتاری‌های خود رصد می‌کنند.

وی گفت: ما خواستار پیش بینی و پرداخت بدهی جاری و انباشته دولت به سازمان تأمین اجتماعی در بودجه 1401 هستیم تا انتظارات و مطالبات قانونی خود از جمله تداوم متناسب سازی را پیگیری و عملیاتی کنیم.

رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی گفت: رایزنی‌ها و گفتگوهای فشرده خود را با مجلس و دولت تا اصلاح رویه‌های موجود و موضوع تادیه بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی در سال 1401 ادامه خواهیم داد.

شناسه خبر 50925