شناسه خبر:50959
1400/10/21 09:15:26

سپهرغرب، گروه خبر: یکی از بانوان جوان ایلامی در شهرستان محروم و مرزی دهلران، توانسته با تیکه بر همت و پشتکار خود افتخاراتی بین‌المللی کسب کند و به همگان ثابت کند که هیچ محرومیتی نمی‌تواند در برابر نیروی اراده انسان مقاومت کند.

زنان در جهان امروز علاوه بر اینکه در اداره خانواده و تربیت فرزندانشان نقش بسیار مهمی دارند در توسعه اقتصاد خانواده و توسعه اقتصاد مملکتشان نیز تأثیر بسزایی دارند.

زهرا نوری بانوی موفق و جوان ایلامی دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد رشته حسابداری بوده و هم‌اکنون نایب رئیس مجمع سازمان‌های مردم‌نهاد استان ایلام است؛ این بانوی جوان و موفق در حوزه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی دارای فعالیت‌های گسترده و متعددی است؛ وی دارای چندین جلد کتاب و مقاله و همچنین جوان برتر استان ایلام است.

برای آشنایی بیشتر با این نخبه دهلرانی به سراغ او رفتیم و گفت‌وگویی را با وی ترتیب دادیم که در ادامه گزارش خواهیم خواند:

  فعالیت‌های خود را از چه زمانی آغاز کردید.

من از سال 91 فعالیت‌های علمی- پژوهشی خود را شروع کردم؛ هر قصه‌ای یک آغاز دارد و در واقع شروع داستان من از ایجاد انگیزه و راهنمایی‌های برادرم بود او مرا در این مسیر بسیار راهنمایی کرد.

به خاطر یه سری موانع قصد ادامه تحصیل نداشتم برادرم مرا در دانشگاه ثبت‌نام کرد و من وارد فاز درسی و علمی شدم و همه‌چیز از اولین لوح تقدیری که از رئیس دانشگاهمان گرفتم شروع شد؛ بعدازآن من خیلی باانگیزه‌تر پیش رفتم و توانستم در دوره دانشجوییم موفقیت‌هایی را در سطح ملی و منطقه‌ای کسب کنم.

علاوه بر فعالیت‌های علمی و پژوهشی، من یک سازمان مردم‌نهاد تشکیل دادم و فعالیت‌های فرهنگی و اجرایی موسسه‌ام را از سال 95 شروع کردم و به لطف خدا توانستم در سطح استانی و ملی فعالیت داشته باشم و سه سال به‌عنوان سازمان مردم‌نهاد برتر استان شناخته بشوم.

امسال هم به لطف خدا و کمک مسئولان وزارت ورزش و جوانان، معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان ایلام، مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان توانستم با ارائه فعالیت‌هایم در یک رویداد بین‌المللی شرکت کنم و مقام بیاورم.

  چگونه در رویداد بین‌المللی «ما با هم هستیم» شرکت کردید؟

زمانی که کرونا تازه ‌وارد کشور شده بود، ترس و وحشت در اوج بود، ما درست همان موقع فعالیت‌هایمان را برای مبارزه با این ویروس منحوس آغاز کردیم؛ از ضدعفونی سطح شهر و تولید و توزیع ماسک، توزیع بسته‌های بهداشتی و غذایی گرفته تا پویش و اعطا تسهیلات کارآفرینی و خدمات آموزشی و... ما آن زمان نه می‌دانستیم و نه به این موضوع اهمیتی می‌دادیم که بعداً قرار است این کارها دیده بشود یا خیر!

صرفاً به خاطر اینکه بتوانیم در این لحظات سخت و رعب‌آور کنار همشهری‌هایمان باشیم این فعالیت‌ها را شروع کردیم؛ با کمک خدا و گروه بسیار خوبم توانستیم اقدامات خوبی را در این مدت انجام بدهیم.

دقیقه اواخر شهریور 1400 بود که من از طریق معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان ایلام، متوجه رویداد بین‌المللی «ما با هم هستیم» شدم و از طریق وزارت ورزش و جوانان و به نمایندگی از کشورمان در این رویداد شرکت کردم.

  چگونه به روسیه دعوت شدید؟

400 تیم از کل جهان در این رویداد شرکت کرده بودند که 40 نفر از آن‌ها، پس از طی کردن پنج مرحله داوری، توانستند به‌عنوان فینالیست‌های این رویداد جهانی به کشور روسیه دعوت بشوند که به مدد الهی من هم جزء این 40 نفر بودم.

ما 2 دسامبر به روسیه رفتیم و با بهترین استقبال و باشکوه‌ترین مراسم از ما تقدیر به عمل آمد و نام و تصویر من و سایر فینالیست‌ها روی دیوار افتخار، در سالن همایش‌های بین‌المللی روسیه در جوار کاخ ریاست جمهوری این کشور به ثبت رسید؛ رئیس‌جمهور کشور روسیه هم در مراسم اختتامیه حضور داشتند.

  در خصوص این رویداد بیشتر توضیح دهید.

در تابستان سال 2020 جمعیت داوطلبان روسیه ابتکار رویداد جایزه بین‌المللی «ما با هم هستیم» را ارائه کرد، این رویداد بخشی از برنامه گرامیداشت روز بین‌المللی داوطلب به شمار می‌رود که هدف آن ترغیب شهروندان و سازمان‌های کشورهای جهان برای همیاری فداکارانه در حل مشکلات مهم بشردوستانه از طریق مشارکت مدنی است.

این جایزه در سال 2021 به کمک فداکارانه در مبارزه با کووید 19 اختصاص پیدا کرده و طی فراخوان برگزارکنندگان، افراد و سازمان‌هایی که در موضوعات پزشکی، کسب‌وکار، آموزش و فناوری و کمک‌های شخصی و شهروندی در کل دنیا پیرامون ویروس کووید 19 کمک‌های فداکارانه و داوطلبانه داشتند، گزارش فعالیت‌های خود را از سراسر جهان ارسال کردند.

فهرست نهایی برگزیدگان جایزه با توجه به ارزیابی اعضای هیئت‌داوران بین‌المللی اعلام شد، از کشور ایران نیز نام من، مهرداد الطافی از استان فارس و حامد غلامی از استان سیستان و بلوچستان توسط برگزارکنندگان این رویداد انتخاب و به اختتامیه این رویداد بین‌المللی دعوت شدیم تا از خدمات و فعالیت‌های ما در بحران پاندومی کرونا تجلیل شود.

این در حالی است که نمایندگان تعداد زیادی از کشورهای جهان در ارزیابی هیئت‌داوران نتوانستند به مرحله نهایی راه پیدا کنند.

آژانس فدرال امور جوانان روسیه و انجمن مراکز داوطلبان با پشتیبانی مشارکت‌کنندگان بین‌المللی ازجمله برنامه داوطلبان سازمان ملل متحد، انجمن بین‌المللی اقدام داوطلبانه و سازمان همکاری‌های اسلامی برگزارکنندگان این رویداد هستند؛ مراسم اهدای جایزه در چارچوب اصلی‌ترین رویداد داوطلبانه روسیه - مجمع بین‌المللی مشارکت مدنی «ما با هم هستیم» - دوم تا پنجم دسامبر 2021 در مسکو پایتخت روسیه برگزار شد.

  تا به حال چند مسابقه و رویداد ملی و بین‌المللی شرکت کردید؟

من رویدادهای ملی زیادی شرکت کردم؛ در چندین رویداد بین‌المللی هم شرکت کرده بودم منتهی به‌صورت غیرحضوری بود؛ رویداد بین‌المللی «ما با هم هستیم» کشور روسیه اولین رویدادی بود که من به‌صورت حضوری در آن شرکت کردم و به‌عنوان فینالیست دعوت شدم و توانستم آنجا حضور پیدا کنم.

  مشوق شما در این زمینه چه کسی بود؟

راستش را بخواهید من قلباً و عمیقاً عاشق شخصیت حاج قاسم بودم و هستم و ازآنجایی‌که اوایل کرونا مقارن شده بود با زمانی که ما در غم فقدان شهید حاج قاسم سلیمانی عزیز به سر می‌بردیم، با پیدایش این ویروس منحوس، من تصمیم گرفتم وارد میدان بشم و برای مبارزه با این بیماری همه‌گیر حداقل کاری که از دستم برمیاد را انجام بدهم.

این شد که با عملیات گندزدایی شهر شروع کردم و به فکر کارای بعدی افتادیم؛ زمانی که چکمه می‌پوشیدیم و لباس مخصوص گندزدایی تن می‌کردیم، واقعاً حس می‌کردیم می‌خواهیم به میدان جنگ برویم؛ خانواده‌هایمان نگران بودند، دوستان و آشناها اغلب مانع می‌شدند اما بااین‌حال ما با عشق می‌رفتیم؛ هرچند که ما خاک پای شهدا هستیم، اما آن لحظه‌ها بود که من توانستم شور و شوق شهدا را در جبهه‌های جنگ لمس کنم.

  به‌عنوان یک خانم چه سختی‌هایی را پیش رو داشتید؟

به‌عنوان یک خانم محدودیت‌هایی سر راه من بوده و نمی‌توانم منکر آن‌ها بشوم؛ اما برای کارهایی که با عشق و علاقه انجام می‌دادم، انگیزه‌ام قوی بود که بر محدودیت‌ها غلبه می‌کرد.

تیم من متشکل از بانوان قدرتمندی هست که هیچ‌کدامشان محدودیت پذیر نیستند و از همه قشنگ‌تر این بود که خانواده‌ام همراه و یار من بودند.

پدر و مادرم، بردارها، خواهرها و بسیاری از نزدیکانم در بیشتر فعالیت‌هایم کنارم بودند و به من کمک می‌کردند؛ من از همه‌ی آن‌ها از صمیم قلب تشکر می‌کنم.

افرادی مخالف فعالیت ماها در سطح وسیع هستند؛ اما در زمانه‌ای که ما داریم زندگی می‌کنیم، اعتقاد به برابری حقوق زن و مرد وجود دارد اما زمانی که ما سه نفر (نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در روسیه) به کشور برگشتیم، برای دو آقایی که همراه ما بودند در استان‌هایشان مراسم بدرقه، استقبال و تجلیل در نظر گرفته بودند که در شهر من علی‌رغم اطلاع‌رسانی دقیق از طرف رئیس اداره ورزش شهرستان، این اتفاق نیفتاد.

  مهم‌ترین هدف شما برای آینده چه چیزی است؟

مهم‌ترین هدف من این است که بتوانم فعالیت‌های موسسه‌ام را به سطح بین‌المللی برسانم؛ البته الآن هم این اتفاق افتاده، منتهی نیاز به حمایت، جدیت و تلاش خیلی بیشتری دارد.

  چه مشکلاتی پیش رو دارید؟

مشکلات بسیار هستند و نمی‌شود همه را عنوان کرد؛ اما من به‌عنوان یک فعال علمی، فرهنگی و اجتماعی نیازمند حمایت مالی بیشتری هستم تا بتوانم در سطح وسیع به هموطنانم خدمت‌رسانی کنم.

  مطالبه شما از مسئولان چیست؟

هیچ مطالبه شخصی از مسئولین ندارم؛ مطالبه برحق من از تمام مسئولین این است که در نوع نگاهشان به فعالان و نخبگان علمی و فرهنگی، تبعیض جنسیتی را لحاظ نکنند؛ قومی قبیله‌ای و عشیره‌ای عمل نکنند؛ در انتخاب کسانی که در بخش‌های مختلف به کار می‌گمارند، توانایی و استعداد را قبل از آیتم‌های دیگر لحاظ کنند.

به قشر جوان بها بدهند، جوانان را ناامید نکنند؛ نگذارند استعدادها تلف بشوند و بی‌استعدادها جولان بدهند؛ این کمترین خواسته من از مسئولین است؛ ریشه فساد و پارتی‌بازی را بخشکانند؛ این بزرگ‌ترین بلایی هست که بر سر جوانان یک کشور می‌آید.

درست از همان لحظه که افراد با استعداد و توانمند به کار گرفته بشوند، همه‌چیز عالی و فراتر از آن چیزی میشه که ما انتظارش را خواهیم داشت.

  توصیه شما به خانم‌ها چیست؟

بانوان سرزمینمان تنها با اعتمادبه‌نفس می‌توانند پا در عرصه‌های مختلف بگذارند؛ کم نیستند بانوانی که در سطوح مختلف جهانی می‌درخشند و مایه فخر ماها می‌شوند.

  کلام آخر

نکته خاصی نیست؛ فقط می‌خواهم بگویم هیچ‌وقت به خاطر حسادت‌ها و سنگ‌اندازی‌های برخی عزیزان از ادامه مسیر ناامید نشوید، هر وقت زمین خوردید با شهامت هرچه بیشتر دوباره برخیزید و اجازه ندهید انرژی‌های منفی و بازدارنده، شما را از اهدافتان دور کنند؛ آینده روشن است.

شناسه خبر 50959