شناسه خبر:50971
1400/10/21 09:38:52

سپهرغرب، گروه کاردانش: بازوی ربات با کیفیت مشابه خارجی در یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی تولید شد و می‌تواند در آینده مانع خروج دو میلیون دلار ارز از کشور شود.

سیدفرزاد موسوی‌زاده مدیرعامل شرکت آریا صنعت هوشمند اسپاد، با اشاره به اینکه بازوی ربات یکی از پیشرفته‌ترین ربات‌های تولیدی است، ادامه داد: بازوی ربات طراحی شده در این شرکت، از تمامی قابلیت‌های ربات صنعتی برخوردار است.

بازوی ربات ایران‌ساخت، می‌تواند تمام نیازهایی که برای انجام کارهای پژوهشی و آموزشی که مورد نیاز باشد را تأمین کند.

این بازو، با استفاده از نرم‌افزار تولیدی شرکت دانش‌بنیان اسپاد، امکان اتصال به نرم افزارهای دیگر را دارد و می‌تواند تمام لوپ‌های کنترلی در مدهای کنترل گشتاور، سرعت و موقعیت را پیاده‌سازی کند.

همچنین می‌تواند با سرعت و دقت بالا و با استفاده از امکاناتی همچون پردازش تصویر کارهای مطابق با نیاز کاربر را در سریع ترین زمان ممکن و با بالاترین دقت انجام دهد.

لرزش کم‌تر

موتورهای استفاده شده در بازوی ربات از نوع موتور صنعتی و بدنه آن از جنس آلومینیوم است که همگی توسط دستگاه‌های برش دقیق ساخته شده‌اند.

این ربات می‌تواند به راحتی اجسام مختلف با وزن حدود یک کیلوگرم را جابجا کند. از دیگر ویژگی‌های بازوی ربات می‌توان به گیبرکس با لرزش بسیار پایین اشاره کرد که صنایع می‌توانند در کارهای نیازمند دقت بالا مانند جوشکاری از آن استفاده کنند.

چنگک یا همان گریپر بازوی ربات از نوع پنوماتیک بوده که می‌تواند به‌راحتی اجسام با شکل و جنس‌های مختلف را جابجا کند اما می‌توان با توجه به درخواست و نیاز مشتری در نوع گریپر تغییر ایجاد کرد و گریپر دلخواه خود را بر روی ربات قرار داد.

پردازش تصویر، قابلیت آموزش، طراحی هوشمند، قابلیت شبکه شدن چندین ربات با یکدیگر، قابلیت اتصال به رایانه، قابلیت اتصال به نرم‌افزار متلب و سی‌شارپ، فضای کاری مناسب و فراگیری مباحث دروس رباتیک و کنترلی ازجمله مزیت‌های بازوی ربات طراحی شده در شرکت اسپاد است.

**قابلیت حمل اجسام

توانمندی در جابه‌جا کردن اشیا با رنگ و شکل‌های مختلف، امکان قراردادن جزوات و اسلایدهای آموزشی در نرم افزار بازوی ربات، دستور کار آزمایشگاه مخصوص و کاربردی منطبق بر سر فصل‌های دانشگاهی، قابلیت بازخورد آنلاین موقعیت ربات، قابلیت کنترل موقعیت و سرعت، قابلیت دنبال کردن مسیر مشخص، بهره‌مند بودن از فناوری واقعیت مجازی بخشی از مهم‌ترین مزیت‌های نرم‌افزاری بازوی ربات ایران‌ساخت است.

این مدیر حوزه دانش‌بنیان با اشاره به این که حدود 10 فرصت شغلی در شرکت اسپاد ایجاد کرده اند، گفت: بازوی ربات ایرانی 40 درصد ارزان‌تر از نمونه خارجی است اما از همان کیفیت برخوردار است. در صورت حمایت تولید بازوی ربات می‌تواند مانع خروج دو میلیون دلار ارز از کشور شود.

شناسه خبر 50971