شناسه خبر:51048
1400/10/23 09:12:36
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه:

استان کرمانشاه رتبه نخست کشت قراردادی را در کشور دارد

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: این استان در قالب کشت قراردادی و خرید توافقی گندم دوروم رتبه نخست کشور را در دو سال گذشته از آن خود کرده است.

«شهریار قاسمی» در جلسه کشت قراردادی گندم در کشور که به‌صورت ویدئوکنفرانس با حضور مسئولین کشوری، معاونین و مدیران ستادی و ادارات تابعه برگزار شد، افزود: کشاورزان استان کرمانشاه استقبال خوبی از کشت قراردادی داشته‌اند و روند عقد قرارداد درحال رشد است.

وی با بیان اینکه کشت قراردادی امنیت تولید را تضمین می‌کند، گفت: طی سال زراعی 99-98 میزان کل خرید گندم توافقی دوروم در کشور 80 هزار تُن بوده و میزان خرید استان کرمانشاه به‌صورت توافقی 38 هزار و 940 تُن؛ یعنی 49 درصد از آمار کشوری متعلق به کرمانشاه بوده است.

قاسمی سطح قرارداد منعقدشده سال زراعی 1401-1400 در قالب کشت قراردادی 32 را یک‌هزار و 738 هکتار، شامل 29 هزار و 700 هکتار قرارداد با شرکت‌های تولیدکننده ماکارونی و سه هزار و 38 هکتار توسط مدیریت تعاون روستایی اعلام کرد و افزود: این میزان سطح قرارداد نسبت به سال گذشته 83 درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی تعداد کشاورزان طرف قرارداد کشاورزی قراردادی استان را چهار هزار و 185 نفر اعلام کرد و گفت: تلاش داریم با بسیج امکانات سطح زیرکشت قراردادی استان را برای حمایت از کشاورزان و افزایش بستر امنیت تولید ارتقا دهیم و در این راستا الگوی کشت را نیز می‌توان برنامه‌ریزی کرد.

* تولید سالانه بیش از چهار میلیون محصولات کشاورزی در استان

کشاورزی محور توسعه پایدار کرمانشاه و یکی از بخش‌های مهم این استان مرزی و چهارفصل است که با تولید بیش از چهار میلیون و 570 هزار تُن انواع محصولات کشاورزی، علاوه‌بر تأمین نیازهای غذایی داخل استان، بخش زیادی از نیازهای کشور را نیز تأمین و تضمین می‌کند.

کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با 25 هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود؛ به‌طوری که 70 درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از 527 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 192 هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

همچنین بیش از 950 هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و 575 هزار و 814 تُن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود.

داشتن 11 اقلیم آب‌وهوایی، بارش‌های دو برابری نسبت به میانگین کشوری، چهارفصل بودن و تولید بیش از 98 درصد محصولات زراعی و باغی در استان، ازجمله ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش کشاورزی استان کرمانشاه است که از این ظرفیت برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال، افزایش درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی استان می‌توان استفاده کرد.

شناسه خبر 51048