شناسه خبر:51128
1400/10/25 10:20:20

سپهرغرب، گروه کار و دانش: معاون فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از اجرای سه طرح اشتغال‌زایی دانش‌بنیان در این وزارتخانه خبر داد و گفت: این سه طرح با هدف افزایش مهارت‌ها و استعدادهای دانش‌آموختگان و دانشجویان و ایجاد فرصت‌های شغلی برای دانش‌آموختگان و دانشجویان و همچنین جلوگیری از خروج نخبگان در دستور کار است.

علی خیرالدین بر ضرورت صیانت از رتبه ایران در تولید فناوری تأکید کرد و گفت: در سال 2011 رتبه ایران در تولیدات فناوری 95 و در سال 2021 این رتبه به 71 در جهان رسیده است. رتبه کشورمان در حوزه نوآوری در سال 2020، رتبه 67 بود که این رتبه در سال 2021 به رتبه 60 ارتقاء یافته است.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم با اشاره به واکاوی رویکرد مقاله محوری در تحقیقات دانشگاهی و غفلت از نیازها و مسائل کشور اظهار کرد: کاربردی شدن پژوهش، تولید ثروت و استقلال مالی دانشگاه‌ها را به دنبال دارد.

وی زیست بوم فناوری و نوآوری را بستری برای تحقق اقتصاد دانش بنیان دانست و ادامه داد: 11 دانشگاه کشورمان دارای پارک علم و فناوری (پارک دانشگاهی) است؛ لذا توصیه آن است که مدیر فناوری ذیل معاون پژوهش و فناوری در دانشگاه‌ها ایجاد شود.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، پیشنهاد کرد: معاونان پژوهش و فناوری تا TRL5 و بعد از آن رؤسای پارک‌های علم و فناوری وظیفه حمایتی داشته باشند و رئیس پارک علم و فناوری، عضو شورای دانشگاه و رئیس دانشگاه نیز عضو شورای پارک باشد؛ البته در این زمینه تشخیص و تصمیم نهایی متناسب با شرایط دانشگاه بر عهده هیئت امنای هر دانشگاه است. به گفته وی، صادرات و تعاملات بین‌المللی، توسعه فناوری‌های نرم، انتقال فناوری، جشنواره‌های فناوری و مهارتی، نظام ایده‌ها و نیازها (نان)، مالکیت فکری، آمایش فناوری و ماموریت گرایی پارک‌ها، گرنت فناوری، تشکیل شورای فناوری و نوآوری در دانشگاه‌ها، اصلاح آیین نامه ارتقاء و پایه تشویقی، اصلاح آیین‌نامه مدیریت دانشگاه‌ها و اتاق‌های فکر 16 گانه از جمله برنامه‌های معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

خیرالدین، مهم‌ترین برنامه این معاونت را «ایجاد تعامل بین دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری دانست» و افزود: فرهنگ‌سازی و توسعه گفتمان فناوری و نوآوری، ایجاد فرصت فناورانه، رصد فناوری‌های نوظهور، فعال کردن کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان‌ها، دیپلماسی فناوری، دستیار فناوری و ایجاد مدرسه اشتغال در دانشگاه‌ها از جمله برنامه‌های اولویت‌دار معاونت فناوری و نوآوری است.

وی به بحث کارآفرینی و اشتغال دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: بیش از 40 درصد بیکاران کشور فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند، بیش از 60 درصد آموزش دیدگان مهارتی، جذب بازار کار می‌شوند و اشتغال بیش از 50 هزار نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی در واحدهای فناور نشان‌دهنده بستر خوب این حوزه است.

خیرالدین در خصوص وضعیت پارک‌های علم و فناوری در ایران عنوان کرد: 49 پارک علم و فناوری، 223 مرکز رشد واحدهای فناور، 10 هزار و 704 واحد فناور، یک هزار و 664 شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد و همچنین 65 هزار فناور شاغل در پارک‌ها و مراکز رشد نشان‌دهنده آن است که اشتغال فناوران در شرکت‌ها و پارک‌های علم و فناوری رشد داشته است.

وی تصریح کرد: علی‌رغم رشد فزاینده شاخص‌های این حوزه، تعداد فناوران متقاضی حضور در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در 5 سال اخیر در حال کاهش است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در خصوص طرح‌های اشتغال‌زایی دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: در این راستا سه طرح دستیار فناوری، فن‌آموزی دانش‌آموختگان و پسا دکتری نوآوری و فناوری؛ با هدف افزایش مهارت‌ها و استعدادهای دانش‌آموختگان و دانشجویان، ایجاد فرصت‌های شغلی برای دانش‌آموختگان و دانشجویان، افزایش اثربخشی فارغ‌التحصیلان در داخل کشور و جلوگیری از خروج نخبگان، تقویت ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها از طریق ارتقای شرکت‌های دانش‌بنیان و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان با تأمین نیروی انسانی متخصص در دستور کار است.

به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، وی در ادامه سخنان خود به ایجاد نظام ایده‌ها و نیازها (نان) اشاره کرد و افزود: تکمیل ساختار موجود، بدون هزینه (دخالت در اجرا به کمک ISC )، کاربردی‌سازی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری بر اساس حل نیازهای کشور (تحقیقات نیازمحور)، نیازسنجی و نیازآرایی، اولویت‌بندی نیاز و تعریف میدان بازی جدید، تدوین نظام‌مند و پویای اولویت‌های تحقیقاتی و ترسیم نقشه جامع نیاز _ توانمندی، صنعتی _ دانشگاهی کشور و افزایش بهره وری، حمایت از نخبگان، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان از ویژگی‌های طرح نان است.

به گفته دکتر خیرالدین در این سامانه که مقرر شده است ذیل شورای عتف قرار گیرد، تهیه نقشه جامع نیاز و ایده کشور، یکپارچه‌سازی با استفاده از سایت‌های موجود بدون هزینه و ساختار جدید، کاربردی‌سازی پارساها بر اساس حل نیازهای کشور (تحقیقات نیازمحور) و ارتقای شاخص نوآوری، فناوری و اشتغال دانش بنیان انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: تاکنون 2هزار و 278 نیاز و همچنین حدود 75 هزار اختراع در نظام ایده‌ها و نیازها (نان) ثبت شده است.

شناسه خبر 51128