شناسه خبر:51129
1400/10/25 10:22:13

سپهرغرب، گروه کار و دانش: یک پروژه توسعه ربات‌های مراقب و پرستار، 1.5 میلیون دلار کمک مالی دریافت کرد تا بتوان ربات‌ها را در آینده‌ای نزدیک قادر به مراقبت از انسان‌ها کرد.

ربات‌ها می‌توانند در آینده با فناوری‌های جدید در حال توسعه برای کمک به بهبود کیفیت زندگی جمعیت سالمندان جهان و افراد دارای ناتوانی‌های جسمی، مراقبین مهمی باشند.

یک نمونه از این تلاش‌ها از جانب دانشمندان دانشگاه "کرنل" در حال انجام است که در حال توسعه یک بازوی رباتیک برای کمک به تغذیه افراد مبتلا به آسیب‌های ستون فقرات هستند.

"تاپومایوخ باتاچارجی" استادیار علوم رایانه در دانشگاه "کرنل" معتقد است که ربات‌ها پتانسیل تغییر و تحول امور مراقبتی را دارند و تغذیه یکی از زمینه‌های کلیدی است که دست‌های رباتیک می‌توانند در آن کمک شایانی کنند.

به تازگی یک کمک مالی چهار ساله به مبلغ 1.5 میلیون دلار از جانب بنیاد ملی ابتکار رباتیک علوم آمریکا اعطا شده تا به این متخصص رباتیک و آزمایشگاهش کمک کند راه حل‌های مراقبتی رباتیک را برای افراد دارای معلولیت جسمی توسعه دهند.

"باتاچارجی" گفت: تغذیه یکی از اساسی‌ترین فعالیت‌ها است. تصور کنید که از شخص دیگری بخواهید تا هر لقمه غذا را در زندگی روزمره به شما بدهد. این احساس استقلال را کاملا از بین می‌برد.

وی افزود: بنابراین اگر بتوانیم این چالش تغذیه را حل کنیم، اگر فردی بتواند این ربات را به عنوان عضوی از بدن خود درک کند، آنگاه احساس استقلال بیشتری خواهد کرد. به همین دلیل است که من برای حل این مشکل بسیار مشتاق هستم.

"باتاچارجی" می‌گوید: برخلاف گام‌های بلندی که در سال‌های اخیر برداشته شده است، ربات‌ها تا پذیرش در محیط‌های خانگی به ‌عنوان راه‌حل‌های مراقبتی طولانی‌ مدت فاصله زیادی دارند.

یکی از نمونه‌های اولیه که اخیرا معرفی شده است، متعلق به شرکت "تویوتا" است که از رباتی رونمایی کرد که از سقف آویزان می‌شود و می‌تواند کارهای خانه را برای افراد مسن انجام دهد، اگرچه تا تولید آن فاصله زیادی وجود دارد.

با این حال، "باتاچارجی" و تیم او در حال کار بر روی توسعه الگوریتم‌های یادگیری ماشینی هستند که به بازوهای رباتیک کمک می‌کند تا به آسانی به افراد غذا بدهند، به ویژه در مواردی که نمی‌توانند حتی برای برداشتن قاشق حرکت کنند. با گذشت زمان، این الگوریتم‌ها باید به بازوی رباتیک کمک کنند تا ترجیحات کاربر را بیاموزد و کار را برای دستگاه آسان‌تر کند.

"باتاچارجی" می‌گوید: اگر ما واقعاً یک راه حل مراقبتی طولانی مدت می‌خواهیم، ​​آن راه حل باید برای کاربر و ربات،، شخصی‌سازی شود.

تلاش‌های گروه "باتاچارجی" و دیگران می‌تواند با پیشرفت‌های جدید رباتیک نرم همراه باشد که به ربات‌ها اجازه می‌دهد اشیاء حساس را بردارند. به عنوان مثال، در سال دانشمندان دانشگاه "هاروارد" یک دست رباتیک بسیار حساس ساختند که می‌توانست عروس دریایی را در زیر آب بدون آسیب رساندن به آن در دست بگیرد.

همه این تلاش‌ها بسیار مهم هستند. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، بین سال‌های 2015 تا 2050، نسبت جمعیت بالای 60 سال جهان تقریباً از 12 درصد به 22 درصد یعنی دو برابر خواهد رسید. پیری جمعیت جهان به این معنی است که صنعت مراقبت به طور فزاینده‌ای به راه‌حل‌های جدید برای کمک به کسانی که به آن نیاز دارند، محتاج است.

شناسه خبر 51129